SPS-023-3495/12 - Stawka podatku VAT na artykuły dziecięce.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-3495/12 Stawka podatku VAT na artykuły dziecięce.

Szanowna Pani Marszałek! Nawiązując do przesłanej przy piśmie z dnia 3 kwietnia 2012 r., znak: SPS-023-3495/12, interpelacji pana posła Jana Warzechy w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług niektórych artykułów dla dzieci (mleko w proszku, ubranka i pieluchy) uprzejmie informuję.

W okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. mleko w postaci stałej (w proszku, w granulkach) podlegało opodatkowaniu wg 7% stawki podatku od towarów i usług - zgodnie z obowiązującymi w tym okresie przepisami art. 41 ust. 2 i poz. 22 załącznika nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). Od dnia 1 stycznia 2011 r. na ww. mleko obniżona została do 5% stawka podatku od towarów i usług - na podstawie art. 41 ust. 2a i poz. 21 załącznika nr 10 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Pragnę przy tym podkreślić, że obniżenie z dniem 1 stycznia 2011 r. stawki podatku od towarów i usług z 7% do 5% na ww. mleko w proszku lub w granulkach oraz podstawowe produkty żywnościowe, takie jak chleb, nabiał, przetwory mięsne, produkty zbożowe (mąka, kasza, makaron) oraz soki zostało uchwalone przez Sejm RP w związku z przyjętym w sierpniu 2010 r. przez Radę Ministrów Wieloletnim Planem Finansowym Państwa na lata 2010-2013.

W okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. odzież i dodatki odzieżowe dla niemowląt, w tym pieluszki z tkanin bawełnianych i włókien syntetycznych wielorazowego użytku, były opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług - na podstawie art. 146a pkt 2 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w związku z pozycją 76 załącznika nr 3 do tej ustawy.

W związku z uchyleniem tej pozycji (dot. odzieży i dodatków dla niemowląt) ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy (Dz. U. Nr 64, poz. 332) od dnia 1 stycznia 2012 r. na ww. pieluszki obowiązuje stawka podstawowa.

Pragnę podkreślić, że uchylenie poz. 76, jak również poz. 77 (dotyczącej obuwia dziecięcego) w załączniku nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług było konieczne z uwagi na potrzebę wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 października 2010 r. w sprawie C- 49)09, mającej za przedmiot skargę Komisji Europejskiej przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. W wyroku tym Trybunał orzekł, iż "stosując obniżoną stawkę podatku od wartości dodanej w wysokości 7% w stosunku do dostaw, importu i wewnątrzwspólnotowego nabycia odzieży i dodatków odzieżowych dla niemowląt oraz obuwia dziecięcego Rzeczpospolita Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na podstawie przepisów art. 98 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w związku z jej załącznikiem III". Niewykonanie tego wyroku mogłoby spowodować konsekwencje finansowe dla Polski.

Należy podkreślić, że zasadnicza większość cen w obrocie rynkowym kształtowana jest przez wiele różnych czynników i mechanizmów rynkowych. Do głównych czynników mających wpływ na cenę należy zaliczyć koszty produkcji, konkurencję oraz zachowanie klientów. Podatek od towarów i usług jest tylko jednym z elementów, który może mieć wpływ na ceny. Ponadto należy zauważyć, że podwyższenie stawki podatku od towarów i usług przy rynkowym charakterze cen towarów i usług obciążonych powyższym podatkiem pozwala zakładać, iż wpływ podwyższenia stawki od towarów i usług na ceny może być nieznaczny, a w wielu przypadkach może nie wystąpić w ogóle.

Należy zauważyć, że według danych z Głównego Urzędu Statystycznego w styczniu 2012 r. w stosunku do grudnia 2011 r. zanotowano spadek cen na obuwie dziecięce o ok. 2,4% (mimo wzrostu stawki podatku od towarów i usług z 8% do 23%). Podobnie kształtowały się ceny na ubiory, bieliznę osobistą i wyroby pończosznicze dziecięce. W styczniu 2012 r. (w porównaniu z grudniem 2011 r.) zaobserwowano spadek cen tych towarów o ok. 2,8%. W lutym 2012 r. nastąpił dalszy spadek cen powyższych towarów. Wprawdzie dane GUS nie są tak szczegółowe, aby pozwalały na wyodrębnienie z tej grupy poziomu cen na ubranka niemowlęce, to jeżeli jednak wysokość cen miałaby wpływ na decyzje rodziców o powiększeniu rodziny, zapewne pod uwagę byłby brany poziom cen wszystkich ubranek dziecięcych, a nie tylko niemowlęcych. Z powyższych danych wynika, że wzrost stawki podatku od towarów i usług na obuwie dziecięce i ubranka niemowlęce nie ma większego wpływu na wzrost cen tych towarów, a tym bardziej nie może mieć wpływu na wzrost cen innych towarów dla dzieci, np. takich jak mleko modyfikowane, na które, podobnie jak i szeregu innych podstawowych produktów spożywczych, od dnia 1 stycznia 2011 r. zmniejszona została stawka podatku od towarów i usług o dwa punkty procentowe. Z uwagi na powyższe trudno też mówić na tym etapie o znaczących skutkach społecznych i demograficznych podwyżki stawki podatku od towarów i usług na obuwie dziecięce i ubranka niemowlęce.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl