SPS-023-3458/06 - Zniesienie podatku od środków transportowych służących dla celów rolniczych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-3458/06 Zniesienie podatku od środków transportowych służących dla celów rolniczych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 3458 w sprawie zniesienia podatku od środków transportowych służących dla celów rolniczych.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację posłanki - Pani Haliny Murias, przesłaną przy piśmie Marszałka Sejmu z dnia 29 czerwca 2006 r., znak: SPS-023-3458/06, dotyczącą wyłączenia z opodatkowania podatkiem od środków transportowych samochodów ciężarowych wykorzystywanych wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem działalności rolniczej - uprzejmie informuję.

Zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844) opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu od 3,5 tony i poniżej 12 ton. Należy zauważyć, że rada gminy może zwolnić, w drodze uchwały, z podatku od środków transportowych ww. samochody ciężarowe. Powyższe wynika z art. 12 ust. 4 cytowanej ustawy, zgodnie z którym rada gminy może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1, z wyjątkiem zwolnień dotyczących pojazdów, o których mowa w art. 8 pkt 2, 4 i 6.

W ramach posiadanych uprawnień rada gminy, przy określaniu stawek m. in. dla samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu 3,5 tony, może również różnicować wysokość stawek, uwzględniając w szczególności wpływ środka transportowego na środowisko naturalne lub rok produkcji (art. 10 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Opodatkowaniu podlegają również samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton (art. 8 pkt 2 powołanej ustawy). Samochody te nie mogą jednak, na mocy uchwały rady gminy, zostać zwolnione z podatku od środków transportowych, gdyż byłoby to niezgodne z przepisami ustawy. Ograniczenie możliwości wprowadzenia zwolnienia samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton z podatku wynika z przepisów implementowanej Dyrektywy 1999/62/WE z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. Urz. WE L 187 z 20.07.1999). Przepisy Dyrektywy dopuszczają stosowanie ulg i zwolnień w podatku od środków transportowych w stosunku do niektórych rodzajów pojazdów, ale po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej.

Zatem ewentualne wprowadzenie zwolnienia samochodów ciężarowych z opodatkowania podatkiem od środków transportowych wymagałoby przeprowadzenia procesu legislacyjnego, w tym uzyskania opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (podatek ten stanowi dochód własny budżetów gmin), zbadania zgodności z systemem pomocy publicznej oraz uzyskania akceptacji Komisji Europejskiej.

Należy również zauważyć, iż rady gmin mają także uprawnienia do zmniejszania wysokości podatku od środków transportowych, dzięki możliwości obniżania wysokości stawek. W przypadku m. in. samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton, rady gmin przy obniżaniu stawek, ograniczone są jedynie stawkami minimalnymi, które wynikają z załączników do ustawy, będących integralną częścią przepisów implementowanej Dyrektywy.

Odnośnie postulatu wyłączenia z opodatkowania podatkiem od środków transportowych samochodów ciężarowych służących wyłącznie do działalności rolniczej, należy nadmienić, iż w sytuacji, gdy rolnik nie użytkuje pojazdu, od dnia 1 stycznia 2005 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 92, poz. 884), które określają m. in. zasady czasowego wycofania pojazdu z ruchu. W przypadku podatku od środków transportowych, czasowe wycofanie pojazdu z ruchu jest traktowane na równi z wyrejestrowaniem pojazdu, co oznacza w konsekwencji wyłączenie tego pojazdu z opodatkowania (nawet na 9 miesięcy w roku). Zatem czasowe wycofanie pojazdu z ruchu może mieć zastosowanie również do samochodów ciężarowych wykorzystywanych przez rolników.

Ze względu na fakt, że rady gmin dysponują uprawnieniami do zmniejszania zobowiązań podatkowych w podatku od środków transportowych w formie zwolnień lub poprzez obniżanie stawek oraz z uwagi na uchwalone przepisy umożliwiające czasowe wycofanie pojazdu z ruchu, nie wydaje się uzasadnione wprowadzenie zwolnienia z opodatkowania samochodów ciężarowych, które potencjalnie mogą być wykorzystywane w działalności rolniczej.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl