SPS-023-3093/06 - Akcje pracownicze Telekomunikacji Polskiej S.A.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lipca 2006 r. Ministerstwo Skarbu Państwa SPS-023-3093/06 Akcje pracownicze Telekomunikacji Polskiej S.A.

Odpowiedź ministra skarbu państwa na interpelację nr 3093 w sprawie akcji pracowniczych Telekomunikacji Polskiej S.A.

Szanowny Panie Marszałku! Niniejszym przedstawiam odpowiedź na interpelację Pana Posła Artura Zawiszy (pismo SPS-023-3093/06) w sprawie akcji pracowniczych Telekomunikacji Polskiej SA:

1. Czy przedmiotowe akcje były zwolnione z podatku, gdyż zostały uzyskane na podstawie oferty publicznej?

Stosownie do przepisu art. 52 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2000 r. zwolnione od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 1993 r. do dnia 31 grudnia 2000 r. były dochody ze sprzedaży akcji dopuszczonych do obrotu publicznego nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych akcji jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Natomiast na podstawie tego przepisu, w brzmieniu obowiązującym w latach 2001-2003, zwolnione od podatku były "dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi".

Zatem, aby dochód uzyskany ze sprzedaży akcji korzystał ze zwolnienia, zbywane akcje muszą spełniać następujące warunki:

- muszą być dopuszczone do obrotu publicznego i nabyte na podstawie oferty publicznej,

- muszą być dopuszczone do obrotu publicznego i nabyte na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym.

Z kolei ustawa z dnia 22 marca 1991 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszami powierniczymi (Dz. U. z 1994 r. Nr 58, poz. 239 z późn. zm.), jak również ustawa z 21 sierpnia 1997 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.) zawierała regulacje, zgodnie z którymi nie jest publicznym obrotem papierami wartościowymi m.in. udostępnienie w procesie prywatyzacji przez Skarb Państwa akcji spółki pracownikom (odpowiednio art. 1 § 1 pkt 1 i art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustaw).

Tym samym udostępnienie akcji pracownikom przy prywatyzacji przedsiębiorstwa nie spełnia warunku nabycia ich na podstawie oferty publicznej i w konsekwencji dochód uzyskany ze sprzedaży takich akcji nie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 52 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

(Powyższa interpretacja została przedstawiona przez Ministra Finansów na prośbę Ministra Skarbu Państwa w piśmie z dnia 28.06.2006 r., znak DD/PB 5/0602-116/06/RM/3145 - kopia w załączeniu).*)

2. Czy mogły być przedmiotem swobodnego obrotu, czy też zostały dopuszczone do obrotu wyłącznie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemy obrotu oraz o spółkach publicznych?

Nieodpłatne udostępnianie akcji uprawnionym pracownikom TP SA było realizowane na podstawie następujących aktów prawnych:

- ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118/96, poz. 561, z późn. zm.),

- ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz. U. Nr 117/95, poz. 564, z późn. zm.),

- ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o zmianie ustawy o łączności (Dz. U. Nr 150/98, poz. 984).

Do zbywania akcji na rzecz uprawnionych pracowników miały również zastosowanie przepisy art. 2 ust. 1 i art. 7 ust. 3 ówcześnie obowiązującej ustawy z dnia 21.08.1997 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754, z późn. zm.).

Zbycie akcji na rzecz uprawnionych pracowników realizowane na podstawie ww. ustaw nie było zbyciem w ramach oferty publicznej i dokonane zostało poza rynkiem giełdowym.

Akcje zbywane uprawnionym były akcjami dopuszczonymi do publicznego obrotu, lecz zgodnie z art. 38 ust. 3 i 4 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji nie mogły być przedmiotem obrotu przed upływem dwóch (a w przypadku członków zarządu - trzech) lat od dnia zbycia przez Skarb Państwa pierwszych akcji na zasadach ogólnych.

Zbycie pierwszych akcji TP SA na zasadach ogólnych nastąpiło 7 listopada 1998 r. i do 7 listopada 2000 r. obowiązywał całkowity zakaz obrotu akcjami TP SA nabytymi nieodpłatnie od Skarbu Państwa.

Od 8 listopada 2000 r. akcje "pracownicze" mogły być zbywane przez uprawnionych zarówno w obrocie giełdowym, jak i na podstawie umów prawa cywilnego z zachowaniem przepisów ustawy ww. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl