SPS-023-3005/06 - Wzrost składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz wprowadzenie nowej składki na leczenie niepełnosprawnych i obłożnie chorych starszych ludzi

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 20 czerwca 2006 r. Ministerstwo Zdrowia SPS-023-3005/06 Wzrost składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz wprowadzenie nowej składki na leczenie niepełnosprawnych i obłożnie chorych starszych ludzi

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 3005 w sprawie wzrostu składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz wprowadzenia nowej składki na leczenie niepełnosprawnych i obłożnie chorych starszych ludzi.

Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem Marszałka Sejmu z dnia 31 maja 2006 r. (znak SPS-023-3005/06), przekazującym interpelację Pana Posła Stanisława Łyżwińskiego, w sprawie wzrostu składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz wprowadzenia nowej składki na leczenie niepełnosprawnych i obłożnie chorych ludzi, uprzejmie proszę o przyjęcie następującej informacji.

Współpłacenie za świadczenia opieki zdrowotnej nie jest elementem programu rządu w zakresie zmian w finansowaniu ochrony zdrowia. Zarówno przedstawiona Sejmowi "Informacja o stanie ochrony zdrowia" (druk sejmowy nr 622), jak i wystąpienie Ministra Zdrowia w Sejmie w dniu 7 czerwca 2006 r. nie zawierają takiej propozycji.

Składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 9% podstawy wymiaru składki w roku 2007 przewiduje art. 79 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135). W art. 242 ustawy zawarto harmonogram dochodzenia do składki w wysokości 9%. Zgodnie z art. 27b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350, z późn. zm.) kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy tej składki. Przepis ten został wprowadzony ustawą z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2001 r. Nr 134, poz. 1509).

Składka na ubezpieczenie zdrowotne jest opłacana z dochodów pracownika i nie obciąża pracodawcy, tym samym nie można mówić o wzroście kosztów pracy.

Jak podano wyżej współpłacenie nie jest elementem programu rządu w zakresie zmian w ochronie zdrowia. Związek pomiędzy korzystaniem z bezpłatnej (ściślej, w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego) opieki zdrowotnej, a wskaźnikami dochodowości można rozpatrywać jedynie w kontekście podwyższenia składki nas ubezpieczenie zdrowotne. Ponadto należy dodać, że składki na ubezpieczenie zdrowotne za najuboższe grupy ubezpieczonych, m.in. bezrobotnych bez prawa do zasiłku oraz rolników w gospodarstwach do 1 ha przeliczeniowego, są opłacane z budżetu państwa.

Pragnę jednocześnie poinformować, że dwie podstawowe ustawy, w których uwzględnia się kryterium dochodowe, tj. ustawa o świadczeniach rodzinnych i ustawa o pomocy społecznej, zawierają przepisy wskazujące tryb i podmioty odpowiedzialne za weryfikację progów dochodowych. W obu ustawach zapisano, że badania progów dochodowych dokonuje Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl