SPS-023-2918/12 - Zwolnienia podatkowe związane z organizacją Euro 2012.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-2918/12 Zwolnienia podatkowe związane z organizacją Euro 2012.

Szanowna Pani Marszałek! W związku z przesłaną przy piśmie z dnia 20 marca 2012 r., nr SPS-023-2918/12, interpelacją złożoną przez pana Dariusza Piontkowskiego, posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczącą kwestii zwolnienia z opodatkowania organizatorów UEFA EURO 2012, uprzejmie wyjaśniam, że zaniechanie poboru podatku dochodowego związanego z Euro 2012 wynika z rozporządzenia z dnia 28 lutego 2011 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych rodzajów dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych. Rozporządzenie to zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z 2011 r. nr 52 pod pozycją 267.

Rozporządzenie to zostało przygotowane w związku z koniecznością realizacji gwarancji nr 11 (potwierdzonej gwarancją nr 21), udzielonej przez ministra finansów w imieniu rządu Rzeczypospolitej Polskiej Unii Europejskich Związków Piłkarskich (UEFA) w ramach procedury selekcyjnej państw ubiegających się o organizację Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.

Dodatkowo uprzejmie wyjaśniam, iż niewykonanie gwarancji stanowiłoby istotne naruszenie postanowień umowy w sprawie organizacji finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA 2010/12 zawartej w dniu 2 maja 2007 r. pomiędzy Europejską Unią Piłkarską (UEFA) a Polskim Związkiem Piłki Nożnej oraz Ukraińską Federacją Piłki Nożnej przez organizatora, dające podstawę do jej rozwiązania ze skutkiem natychmiastowym.

W zakresie podatków dochodowych gwarancja nr 11 stanowi, iż zgodnie z obowiązującym w Polsce porządkiem prawnym oraz prawem obowiązującym członków Wspólnoty Europejskiej rząd Rzeczypospolitej Polskiej podejmie działania zmierzające do ustanowienia regulacji, zgodnie z którymi:

a)

osoby delegowane (inne niż te, które będą rezydentami w Polsce, bez względu na ich zaangażowanie w UEFA EURO 2012) nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce z tytułu otrzymywanych przez nich płatności w związku z pracą lub świadczeniem usług, które wykonują w Polsce lub gdzie indziej w związku z UEFA EURO 2012,

b)

UEFA nie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce z tytułu jakichkolwiek dochodów, przychodów lub opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych lub innym podobnym podatkiem w związku z UEFA EURO 2012 i związanej z nim działalności, włączając w to w szczególności wynagrodzenie (w gotówce lub w naturze) płacone UEFA w związku ze sprzedażą praw marketingowych, praw medialnych i innych praw handlowych związanych z UEFA EURO 2012,

c)

spółka organizująca przedsięwzięcie, bez względu na to, czy będzie posiadała biuro w Polsce, będzie objęta zaniechaniem poboru podatku od dochodu, podatku od osób prawnych lub innych podobnych podatków w Polsce i jej przychody nie będą podlegały jakimkolwiek potrąceniom lub redukcjom w państwie gospodarza oraz jakiekolwiek świadczenia w naturze otrzymane lub mające być otrzymane przez UEFA, które będą przekazane lub w inny sposób otrzymane przez spółkę organizującą przedsięwzięcie, nie będą podlegać opodatkowaniu,

d)

dywidendy, opłaty serwisowe, opłaty licencyjne, dystrybucja na zakończenie lub inna dystrybucja realizowana przez spółkę organizującą przedsięwzięcie dla UEFA nie będą podlegać jakiemukolwiek opodatkowaniu, potrąceniu lub innym redukcjom w Polsce.

W kwestii wskazania listy instytucji, podmiotów gospodarczych i osób fizycznych, do których rozporządzenie ma zastosowanie, wyjaśniam, iż przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do dwóch grup podmiotów. Pierwsza grupa obejmuje podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Zaniechanie poboru podatku dochodowego dotyczy jakichkolwiek dochodów tych podatników uzyskanych w związku z organizacją turnieju finałowego Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Są to Unia Europejskich Związków Piłkarskich (UEFA) oraz, utworzone zgodnie z prawem szwajcarskim, podmioty, których UEFA jest jedynym udziałowcem lub akcjonariuszem. Tak określona definicja obejmuje również utworzoną w 2010 r. spółkę UEFA Events SA, powołaną do współorganizowania w imieniu UEFA wspólnie z federacjami krajowymi Polski i Ukrainy turnieju finałowego UEFA EURO 2012. Inną spółką całkowicie zależną od UEFA, którą obejmie zaniechanie poboru podatku, jest UEFA Media Technologies SA (UMET). W odniesieniu do tej grupy podmiotów zaniechaniem objęte zostaną dochody (przychody) uzyskane pomiędzy dniem 1 stycznia 2010 r. a dniem 31 grudnia 2012 r.

Druga grupa obejmuje osoby fizyczne. Ich dochody podlegać będą zaniechaniu poboru wyłącznie w takim zakresie, w jakim zostały uzyskane w związku z wykonywaniem pracy lub świadczeniem usług w związku z turniejem finałowym UEFA EURO 2012, w tym też na rzecz jego organizacji. Zaniechanie poboru podatku dotyczy jedynie osób delegowanych przez UEFA lub jej spółki zależne w celu zorganizowania turnieju finałowego UEFA EURO 2012 oraz tych, które otrzymały akredytację UEFA. Wśród tych ostatnich można wskazać na takie kategorie osób, bez których turniej nie mógłby się odbyć jak: piłkarze, sędziowie, trenerzy, członkowie sztabu medycznego drużyn biorących udział w turnieju.

Zaniechaniem objęte zostaną osoby, które przybędą na terytorium Polski wyłącznie w celu wykonywania pracy lub świadczenia usług w związku z turniejem UEFA EURO 2012. Nie będzie ono jednakże dotyczyć tych spośród nich, które są polskimi rezydentami, niezależnie od faktu wykonywania ww. czynności. Decydujący o zaniechaniu jest zatem status danej osoby (rezydent - nierezydent) ustalany na moment przybycia na terytorium RP w celu wykonywania pracy lub świadczenia usług w związku z turniejem.

W odniesieniu do osób delegowanych zaniechaniem objęte zostały dochody (przychody) uzyskane pomiędzy 1 stycznia 2010 r. a 31 grudnia 2012 r. W odniesieniu do pozostałych osób fizycznych zaniechaniem objęte zostały dochody (przychody) uzyskane w roku 2012.

W kwestii ustalenia skutków finansowych dla budżetu państwa z tytułu braku wpływów podatkowych od organizatorów UEFA EURO 2012 uprzejmie wyjaśniam, iż wejście w życie przepisów rozporządzenia nie spowodowało konieczności ponoszenia przez sektor finansów publicznych żadnych wydatków. Z uwagi na incydentalny charakter wydarzenia, którego dotyczy projektowane rozporządzenie, nie jest możliwe oszacowanie ubytku dochodów sektora finansów publicznych związanych z tym rozporządzeniem.

Rozpatrując ten aspekt, nie można jednakże nie brać pod uwagę faktu, iż ubytek dochodów budżetu państwa, czy też budżetów jednostek samorządu terytorialnego ma w tym konkretnym przypadku wyłącznie potencjalny charakter. Mianowicie dochody, których dotyczy zaniechanie, w ogóle nie wystąpiłyby, gdyby do turnieju nie doszło. A, jak wyżej wskazano, udzielenie przez rząd Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach procedury selekcyjnej państw ubiegających się o organizację Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, gwarancji nr 11 i jej realizacja były warunkiem koniecznym do organizacji tego turnieju w Polsce. Realizacja postanowień gwarancji podatkowych jest zatem podyktowana obowiązkiem wynikającym z respektowania rządowych zobowiązań. Organizacja Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 ma długofalowe skutki gospodarcze, co w konsekwencji powinno zaowocować wzrostem dochodów polskich przedsiębiorców i płaconego od tych dochodów podatku dochodowego. Prognozę na temat wpływu turnieju finałowego UEFA EURO 2012 na wzrost polskiego PKB (a w konsekwencji wpływów podatkowych) przedstawia, przygotowany na zlecenie PL.2012 sp. z o.o. (spółki celowej ministra sportu i turystyki), dokument pt. "Raport na temat wpływu przygotowań i organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 na gospodarkę Polski".

Dodatkowo wyjaśniam, iż zadanie inicjowania, koordynowania i prowadzenia działań niezbędnych do przygotowania, organizacji oraz promocji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™ zostało powierzone ministrowi sportu i turystyki - § 1a rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra sportu i turystyki (Dz. U. Nr 216, poz. 1602).

W celu realizacji powyższych zamierzeń minister sportu i turystyki utworzył w kierowanym przez siebie resorcie Biuro do Spraw EURO 2012 oraz powołał m.in. spółkę celową PL.2012 sp. z o.o., której zadaniem jest prowadzenie, koordynowanie i kontrola przygotowań do turnieju, w tym prowadzenie stosownej działalności informacyjnej.

W 2009 r. spółka celowa ministra sportu i turystyki - PL.2012 sp. z o.o. zleciła naukowcom z uznanych uczelni (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Jagielloński) przeprowadzenie badań i przygotowanie projektu impact raportu na temat wpływu przygotowań i organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™ na gospodarkę Polski. Prace nad projektem były konsultowane zarówno ze środowiskiem akademickim, naukowym, jak i biznesowym, a wyniki zostały przekazane społeczeństwu, a także indywidualnie kierowane były do instytucji zaangażowanych w przygotowania, jak i związanych z wykorzystaniem potencjału mistrzostw i ich wpływu na gospodarkę Polski.

Naukowcy z wymienionych uczelni przygotowali kompleksowy raport zawierający oddziaływanie przygotowań i organizacji UEFA EURO 2012™ na gospodarkę Polski, zawierający wszystkie najważniejsze wskaźniki makroekonomiczne, w tym przede wszystkim jego wpływ na PKB Polski, wraz ze wskazaniem spodziewanych przychodów z turystyki. Na podstawie doświadczeń związanych z napływem turystów do krajów organizujących UEFA EURO w latach 2004 i 2008 (Portugalia, Austria i Szwajcaria) oszacowano, że wzrost wydatków turystów zagranicznych w 2012 r. związany z UEFA EURO 2012™ wyniesie 844,9 mln zł. Przy założeniu, że atrakcyjność turystyczna Polski mierzona wskaźnikiem Anholt-GfK Roper NBI SM w kategorii turystyka wzrośnie o 0,8 pkt na skutek organizacji UEFA EURO 2012™, czyli do poziomu odpowiadającego atrakcyjności Węgier, roczny napływ turystów zagranicznych przyjeżdżających na wypoczynek do Polski zwiększy się o 489 tys. osób. Przyrost ten przełoży się na zwiększenie przychodów z turystyki międzynarodowej w Polsce w latach 2013-2020 o 4,2 mld zł w porównaniu ze scenariuszem, w którym Polska nie organizowałaby UEFA EURO 2012™.

Efekty gospodarcze UEFA EURO 2012™ zostały zbadane za pomocą dynamicznego modelu równowagi ogólnej (CGE). Modele tego typu są obecnie podstawowym narzędziem podobnych analiz - zastosowano je m.in. do oceny efektów organizacji igrzysk olimpijskich w Sydney, Londynie i mistrzostw świata w piłce nożnej w RPA. Najważniejszym impulsem gospodarczym związanym z organizacją UEFA EURO 2012™ jest wzrost produktywności czynników produkcji na skutek przyspieszenia nakładów na infrastrukturę transportową. Szybsze osiągnięcie wyższego pułapu produktywności pozwala wcześniej czerpać korzyści (np. w postaci zwiększonej konsumpcji), które kumulują się w czasie (w symulacjach zakłada się, że gospodarka wykorzysta przyrost swego potencjału - znajdzie on ujście głównie w zwiększonej konsumpcji i eksporcie). Efekty te są wzmocnione na skutek spodziewanego przyspieszenia napływu zagranicznych inwestycji bezpośrednich, a także wzrostu liczby turystów odwiedzających Polskę i towarzyszącego mu trwałego zwiększenia popytu.

Wyniki symulacji, uzyskane w ramach trzech założonych scenariuszy, skonfrontowano z wariantem "bez Euro". Ekonomicznym efektem UEFA EURO 2012™ jest przyrost PKB o 1,4-2,7% (w zależności od rozważanego scenariusza) jego wielkości z roku 2009, przy czym przyrost ten rozłożony jest na lata 2008- 2020. Absolutna wartość skumulowanego wzrostu PKB wynosi 18,4-36,6 mld zł w cenach z 2009 r., z kulminacją przypadającą na rok 2012, w którym PKB zwiększa się o 5,4-9,5 mld zł.

Treść pełnego raportu wraz z opisem doświadczenia autorów oraz głównymi wynikami dostępna jest dla wszystkich zainteresowanych na stronach PL.2012: http://www.2012.org.pl/pl/euro-2012/co-zostanie-po-euro/raport-impact.html.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że po zakończeniu UEFA EURO 2012™ powstanie raport Legacy, w którym przedstawione zostaną dane prezentujące rzeczywisty wpływ podjętych przygotowań na gospodarkę Polski. Mam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia uzna pan poseł za satysfakcjonujące.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl