SPS-023-2903/06 - Podwójne opodatkowanie obywateli polskich pracujących w Zjednoczonym Królestwie Anglii i Irlandii Północnej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-2903/06 Podwójne opodatkowanie obywateli polskich pracujących w Zjednoczonym Królestwie Anglii i Irlandii Północnej

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 2903 w sprawie podwójnego opodatkowania obywateli polskich pracujących w Zjednoczonym Królestwie Anglii i Irlandii Północnej.

Szanowny Panie Marszałku! W dniu 24 maja 2006 r. wpłynęło do Ministra Finansów pismo Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 maja 2006 r., znak: SPS-023-2903/06, przesyłające w załączeniu interpelację Pani Poseł Hanny Gronkiewicz-Waltz, dotyczącą opodatkowania za 2005 r. dochodów obywateli polskich wykonujących pracę w Zjednoczonym Królestwie. Odpowiadając na powyższą interpelację, Minister Finansów uprzejmie informuje,

W 2004 r. podjęto rozmowy z organami podatkowymi Zjednoczonego Królestwa w celu renegocjacji polsko-brytyjskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. W maju 2006 r. negocjacje zostały zakończone. W najbliższym czasie umowa zostanie podpisana. W nowej umowie, w odniesieniu do metod unikania podwójnego opodatkowania, zastąpiono obecnie obowiązującą metodę odliczenia proporcjonalnego - metodą wyłączenia z progresją. Zgodnie z tą metodą, dochód uzyskany w Zjednoczonym Królestwie będzie zwolniony w Polsce od podatku, natomiast będzie wzięty pod uwagę przy obliczaniu stawki podatkowej, według której podatnik będzie zobowiązany opodatkować dochód uzyskany w Polsce.

Ponadto, w celu pełniejszego uwzględnienia wyższych kosztów utrzymania za granicą, zaproponowano zmianę przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe przepisy pozwolą Polakom, przebywającym czasowo za granicą i uzyskującym dochody ze stosunku pracy, zrekompensować wyższe koszty utrzymania poprzez odliczenie od dochodu kwoty odpowiadającej 30% diety za każdy dzień pobytu za granicą, w którym podatnik pozostawał w stosunku pracy. Zaproponowana zmiana mogłaby mieć zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2006 r.

W rozliczeniu podatku dochodowego za 2005 r. obywatele polscy, przebywający czasowo za granicą i uzyskujący dochody ze stosunku pracy, mieli prawo do częściowego zrekompensowania wyższych kosztów utrzymania za granicą poprzez odliczenie od dochodu kwoty w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym była wykonywana praca; zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających rocznie równowartości trzydziestu diet.

Jednocześnie, Minister Finansów pragnie podkreślić, iż nie ma w Polsce podwójnego opodatkowania. Od ponad 30 lat Polska zawiera dwustronne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (np. umowa ze Zjednoczonym Królestwem pochodzi z 1976 r.) wzorowane na Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku, wypracowanej w ramach Komitetu Podatkowego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Od ponad 15 lat uregulowania tych umów stosowane są w warunkach demokratycznego państwa prawa, jakim jest Rzeczpospolita Polska. Dyskusja na temat opodatkowania obywateli polskich pracujących za granicą rozpoczęła się w końcu zeszłego roku, w związku ze zbliżającym się terminem do złożenia zeznań podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych i dotyczyła przede wszystkim obywateli polskich wykonujących pracę na terytorium Zjednoczonego Królestwa. Argument podwójnego opodatkowania, używany w tej dyskusji, jest nieprawdziwy.

Uregulowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska, jak również metody zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu przewidziane w takich umowach, tj. metoda proporcjonalnego odliczenia lub metoda wyłączenia z progresją, zostały wypracowane w praktyce międzynarodowej OECD i odpowiadają międzynarodowym standardom (m.in. zastosowanie obydwu metod w warunkach państw, które wykazują porównywalny status ekonomiczny i porównywalne systemy podatkowe, daje zbliżone skutki podatkowe, tj. łączna kwota podatku pobieranego od podatnika jak i ulga przyznana przez państwo miejsca zamieszkania podatnika będą porównywalne przy zastosowaniu zarówno metody proporcjonalnego odliczenia, jak i metody wyłączenia z progresją). Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska, wiążą w Polsce proprio vigore i są zgodne z obowiązującym prawem podatkowym, Konstytucją RP, prawem UE oraz orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Stosując uregulowania tych umów, rząd działa zgodnie z prawem, jak również zgodnie z prawem traktowani są obywatele Polski, tj. z poszanowaniem i przestrzeganiem zasady równości obywateli wobec prawa.

Reasumując, problem niekorzystnego ukształtowania sytuacji podatkowej osób zamieszkałych w Polsce i pracujących za granicą nie wynika z obowiązującego w Polsce prawa podatkowego. Źródeł tego problemu należy szukać w finansowo-ekonomicznych uwarunkowaniach państwa, w którym praca jest świadczona. I tak np. niekorzystna sytuacja Polaków pracujących w Zjednoczonym Królestwie wynika z różnic w wysokości uzyskanych dochodów, w wyższych kosztach utrzymania oraz w systemach podatkowych obydwu państw. Dlatego działania Ministra Finansów, polegające na renegocjacji polsko-brytyjskiej umowy oraz na zaproponowaniu odpowiednich zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, wychodzą naprzeciw oczekiwaniom podatników i w żadnym razie nie mogą być interpretowane jako działania dyskryminujące, prowadzące do zerwania więzi obywateli polskich z Ojczyzną.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl