SPS-023-2729/12 - Podatek akcyzowy od paliwa żeglugowego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-2729/12 Podatek akcyzowy od paliwa żeglugowego.

Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na pismo, nr SPS-023-2729/12, z dnia 15 marca 2012 r. dotyczące interpelacji panów posłów Joachima Brudzińskiego, Leszka Dobrzyńskiego, Michała Jacha w sprawie podatku akcyzowego od paliwa żeglugowego, odnosząc się do poszczególnych pytań, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Ad 1. W zakresie pytania, czy można przyjąć taką interpretację art. 32 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, aby niepowiadomienie pisemne właściwego naczelnika urzędu celnego o formie prowadzenia ewidencji paliwa żeglugowego zwolnionego od akcyzy nie stanowiło podstawy do zapłaty akcyzy, należy przede wszystkim podkreślić, iż warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest między innymi, stosownie do treści art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem.

Należy zauważyć, że obowiązek pisemnego poinformowania właściwego naczelnika urzędu celnego o formie prowadzenia ewidencji (w formie papierowej lub elektronicznej) nie stanowi warunku zwolnienia od akcyzy i niewykonanie tego obowiązku nie może stanowić podstawy do utraty zwolnienia od akcyzy. Niewypełnienie tego obowiązku stanowi jednak czyn zabroniony spenalizowany w art. 61 § 3 Kodeksu karnego skarbowego, tj. podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, jest jednym z podmiotów, na którym zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji

Ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie powinna, zgodnie z art. 32 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, zawierać informacje umożliwiające ustalenie:

- ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie,

- terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także

- miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz

- informacji o dokumentach dostawy.

Ewidencja przechowywana jest do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów zwolnionych i sposób jej prowadzenia, określa rozporządzenie ministra finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy.

Ad 2. W zakresie pytania, czy rozpatrywane jest uchylenie przepisów o obowiązku prowadzenia ewidencji paliwa żeglugowego jako warunku zwolnienia od akcyzy, wyjaśniam, iż obecnie nie jest przewidywane uchylenie przepisów w tym zakresie.

A. Odnośnie do stwierdzenia, iż niejasny jest cel obowiązku prowadzenia ewidencji paliwa żeglugowego, wyjaśniam, iż istotą ewidencji jest to, aby dane zawarte w tej ewidencji, nawet jeżeli wynikają z innych dokumentów, pozwalały na rzetelne zweryfikowanie ilości wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz faktycznego ich zużycia do celów uprawniających stosowanie zwolnienia. Wbrew odmiennemu stanowisku w tej kwestii prezentowanemu w interpelacji pragnę zauważyć, że taka procedura może w istotny sposób przyczynić się do wyeliminowania ewentualnych nieprawidłowości. Informacje bowiem pochodzące np. z faktur świadczą jedynie o dokonaniu zakupu paliwa żeglugowego, a nie świadczą już o jego faktycznym zużyciu do celów uprawniających korzystanie ze zwolnienia od akcyzy.

Wpisanie do ewidencji ilości wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy ma na celu potwierdzenie przez podmiot zużywający, że wyroby te zostały zużyte zgodnie z przeznaczeniem.

Jednocześnie należy zauważyć, iż powielanie danych w ewidencji z innych dokumentów nie jest procesem skomplikowanym, przez co nie powinno stanowić problemu. W tej kwestii wypowiedział się zresztą już w roku 2011 prezes Związku Polskich Armatorów Śródlądowych, uznając, iż problem nie dotyczy kwestii powielania w ewidencji akcyzowej danych zawartych w innych urzędowych dokumentach prowadzonych przez armatorów, tylko kwestionowania celowości ewidencjonowania paliwa żeglugowego do celów kontroli akcyzowej w ogóle.

B. Odnośnie do stwierdzenia, iż niejasne są regulacje dotyczące obowiązku zgłoszenia formy prowadzonej ewidencji, należy wskazać, iż co do zasady konieczność powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o formie prowadzonej ewidencji wynika z aktu prawnego rangi ustawy i jest istotna z uwagi na to, iż stanowi informację dla organu celnego, w jakiej formie (elektronicznej czy papierowej) dokumentowana jest ilość paliwa faktycznie zużyta na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia.

C. Odnośnie natomiast do twierdzenia, iż niewykonalny jest obowiązek określenia daty zużycia danej partii paliwa żeglugowego, wyjaśniam, iż w rozporządzeniu w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy wprowadzono udogodnienia dla podatników, a mianowicie znalazł się tam zapis, iż dopuszcza się wpisanie do ewidencji ilości zużytych wyrobów akcyzowych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia, gdy ilość zużytych wyrobów ustalana jest na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający. Ponadto należy zauważyć, iż w przypadku ewidencji zużytego paliwa prowadzonej przez podmiot zużywający do ewidencji wpisywana jest faktyczna ilość zużytego paliwa. Stąd też nieistotne jest to, z której dostawy pochodzi paliwo (ma być osiągnięty cel zwolnienia i ilość zakupionego paliwa zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenia powinna być taka sama jak ilość paliwa faktycznie zużytego na ten cel).

D. Odnośnie do twierdzenia, iż niewykonalny jest obowiązek określenia adresu miejsca odbioru paliwa żeglugowego, należy wyjaśnić, iż w przypadku usługi bunkrowania statków w paliwo żeglugowe znany jest zawsze konkretny statek - jednostka pływająca, do której jest fizycznie realizowana dostawa, oraz nabywca tego oleju, który je zamówił, jak również konkretna bunkierka, z której odbierane jest przedmiotowe paliwo żeglugowe. Wyżej wymienione jednostki identyfikowane są poprzez numer IMO (niepowtarzalny identyfikacyjny numer pozwalający na odróżnienie danej jednostki). Dlatego też jako adres miejsca odbioru paliwa żeglugowego należy wskazywać nazwę jednostki pływającej i jej numer IMO. Stanowisko dotyczące wskazywania numeru IMO jako adresu siedziby/miejsca zamieszkania podmiotu odbierającego wyroby zwolnione wskazywane było przez ministra finansów w interpretacji indywidualnej, nr IPPP3/443-875/09-2/SM, z dnia 28 grudnia 2009 r.

E. Mając na uwadze zastrzeżenie zawarte w interpelacji, iż niejasne są regulacje dotyczące określenia w ewidencji ilości opakowań odnośnie do dostawy paliwa żeglugowego, wyjaśniam, iż przepis § 4 ust. 2 pkt 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy stanowi, iż ewidencja zawiera w szczególności liczbę i rodzaj opakowań. Nie oznacza to jednak, iż w przypadku paliwa żeglugowego ww. zapis należy stosować literalnie. Użycie bowiem przez prawodawcę określenia "w szczególności" pozwala, w przypadku braku danych dotyczących liczby i rodzaju opakowania, na dokonanie wpisu zamiennego, np. w przypadku paliwa odbieranego z bunkierki jako liczbę można wskazać, iż rzecz dotyczy jednej bunkierki, a opakowanie to zbiornik.

Reasumując, problemy w stosowaniu prawa, które można wyeliminować w drodze wyjaśnień, nie stanowią podstawy dla uchylenia obowiązujących przepisów w zakresie prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl