SPS-023-27215/14 - Stawki podatku akcyzowego na samochody osobowe.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2014 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-27215/14 Stawki podatku akcyzowego na samochody osobowe.

Odnosząc się do kwestii istnienia dwóch stawek akcyzy na samochody osobowe uzależnionych od pojemności silnika, informuję, iż założeniem w tej kwestii było ograniczenie nabywania samochodów z dużą pojemnością silnika m.in. z uwagi na konieczność ochrony środowiska, gdyż samochody te z zasady emitują większą ilość spalin w porównaniu do samochodów z mniejszą pojemnością silnika.

Wskazać należy, iż uprzednio obowiązujące przepisy ustawy o podatku akcyzowym uwzględniały wysokość opodatkowania samochodów osobowych od wieku pojazdu. Niemniej jednak Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wydanym w dniu 18 stycznia 2007 r. wyroku (sprawa C-313/05) zakwestionował taki sposób opodatkowania.

Zastrzeżenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczyły niezgodności z art. 90 TWE w zakresie, w jakim kwota podatku akcyzowego nakładana na samochody używane starsze niż 2 lata (czyli te, dla których, zgodnie z obowiązującymi do dnia 30 listopada 2006 r. regulacjami określonymi w rozporządzeniu ministra finansów z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek akcyzy, Dz. U. Nr 87, poz. 825, z późn. zm., stawki akcyzy wzrastały wraz z wiekiem pojazdu) przewyższa kwotę podatku zawartą w wartości rynkowej podobnych używanych samochodów zarejestrowanych w kraju. Zdaniem ETS samochody osobowe starsze niż dwuletnie, nabyte wewnątrzwspólnotowo po 1 maja 2004 r., mogły być wyżej opodatkowane podatkiem akcyzowym od sprzedawanych samochodów już zarejestrowanych w Polsce. W związku z powyższym zrezygnowano z uzależnienia wysokości stawki akcyzy na samochody od wieku pojazdu, natomiast pozostawiono kryterium pojemności silnika.

Odnosząc się do kwestii zmiany przepisów, które uzależniałyby stawkę podatku od czynnika środowiskowego, należy wyjaśnić, iż prace nad ustawami, które zakładały zastąpienie akcyzy rodzajem podatku uzależnionym od czynników środowiskowych w stosunku do wszystkich samochodów zarejestrowanych na terytorium Polski (zarówno nabywanych wewnątrzwspólnotowo, importowanych, jak i sprzedawanych na terytorium naszego kraju), były prowadzone kilkakrotnie.

Ministerstwo Finansów dwukrotnie kierowało na ścieżkę legislacyjną projekt ustawy o podatku uzależnionym od czynnika środowiskowego, który miałby zastąpić podatek akcyzowy od samochodów osobowych. Pierwszy projekt, tj. projekt ustawy o podatku ekologicznym od samochodów (druk sejmowy nr 3839), został przekazany pod obrady Sejmu IV kadencji, który w 2005 r. przedmiotowy projekt odrzucił podczas pierwszego czytania. Podstawą do obliczenia podatku w przedmiotowym projekcie była pojemność skokowa silnika z uwzględnieniem normy EURO. Następnie w 2006 r. Sejm V kadencji ponownie podczas pierwszego czytania odrzucił przygotowany projekt ustawy o podatku od samochodów (druk nr 735). Również w tym projekcie podstawą do obliczenia podatku była pojemność skokowa silnika z uwzględnieniem normy EURO.

W związku z powyższym zaniechano prac nad wprowadzeniem podatku uzależnionym od czynnika środowiskowego, który miałby zastąpić podatek akcyzowy od samochodów osobowych. Obecnie nie są prowadzone ani też nie są planowane żadne prace w tym zakresie.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl