SPS-023-2679/12 - Zasady rozliczania dotacji przekazywanej z budżetu gminy niepublicznym przedszkolom.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-2679/12 Zasady rozliczania dotacji przekazywanej z budżetu gminy niepublicznym przedszkolom.

Szanowna Pani Marszałek! W związku z otrzymaną przy piśmie z dnia 9 marca 2012 r., nr SPS-023-2679/12, interpelacją poseł Krystyny Kłosin w sprawie zasad rozliczania dotacji przekazywanej z budżetu gminy niepublicznym jednostkom systemu oświaty (przedszkolom) proszę Panią Marszałek o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Podstawę prawną dotowania niepublicznych przedszkoli prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego stanowią przepisy art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). W związku ze zmianami w zasadach dotowania niepublicznych szkół i placówek, obowiązującymi od dnia 22 kwietnia 2009 r., kiedy to weszły w życie przepisy ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458, z późn. zm.), dodano w art. 90 ustawy o systemie oświaty ust. 3d, który stanowi, że dotacje te są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, i mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły lub placówki. Jednocześnie organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego zostały upoważnione do ustalania trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji. Organy dotujące niepubliczne szkoły i placówki upoważnione zostały również do kontroli prawidłowości wykorzystania udzielonych ze swojego budżetu dotacji (ust. 3e) oraz do wstępu do szkół i placówek, a także do wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania (ust. 3f). Zmiany te miały na celu wprowadzenie mechanizmów umożliwiających weryfikację wydatkowania dotacji przyznanych szkołom i placówkom prowadzonym przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego.

Przepis przywołanego art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty posługuje się pojęciem "wydatki bieżące", nie precyzując (bądź definiując) jednocześnie ich katalogu. W związku z powyższym w tym zakresie należy odwołać się do zakresu definicyjnego określonego w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), w szczególności do art. 124 ust. 3 ustawy, określającego, iż wydatki bieżące jednostek budżetowych obejmują wynagrodzenia i uposażenia osób zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych oraz składki naliczane od tych wynagrodzeń i uposażeń, zakupy towarów i usług, koszty utrzymania oraz inne wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek budżetowych i realizacją ich statutowych zadań, a także do art. 236 ust. 2 ustawy, stanowiącego, że przez wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi, czyli poniesionymi na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty na organie prowadzącym szkołę, placówkę spoczywa odpowiedzialność m.in. za zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Natomiast na podstawie art. 90 wymienionej ustawy dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego otrzymują niepubliczne szkoły, placówki. Środki publiczne pochodzące z dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego powinny zostać przeznaczone przez szkoły, placówki niepubliczne na finansowanie wydatków bieżących statutowej działalności oświatowej, a więc na realizację zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, o czym stanowi wprost przepis art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty.

W związku z powyższym nie ma podstawy, aby zaliczać do wydatków bieżących, na finansowanie których szkoły, placówki niepubliczne otrzymują dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, kosztów kredytu inwestycyjnego (odsetki i prowizje) przeznaczonego na zakup nieruchomości na prowadzenie przedszkola, a także rat leasingowych środka trwałego będącego przedmiotem leasingu. Wydatki powyższe nie wiążą się bowiem z realizacją zadań danej placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, wynikających z jej statutu. Poza sferą procesu rozliczenia dotacji powinny pozostać również koszty wyżywienia dzieci, skalkulowane w odrębnej opłacie za pobyt dziecka w przedszkolu.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl