SPS-023-2400/06 - Możliwości wprowadzenia elektronicznej formy zapisu z kas fiskalnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 maja 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-2400/06 Możliwości wprowadzenia elektronicznej formy zapisu z kas fiskalnych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 2400 w sprawie możliwości wprowadzenia elektronicznej formy zapisu z kas fiskalnych.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przekazaną przy piśmie, znak: SPS-023-2400/06, z dnia 24 kwietnia 2006 r. interpelację Pana Posła Andrzeja Walkowiaka w sprawie możliwości wprowadzenia elektronicznej formy zapisu z kas rejestrujących, uprzejmie informuję, co następuje.

Poruszona w wystąpieniu kwestia jest związana z unormowaniami zawartymi zarówno w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), jak i wcześniejszymi ustawowymi regulacjami zawartymi m.in. w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), które jednoznacznie określiły zarówno formę, jak i okres przechowywania kopii dokumentów dotyczących dokonanych przez podatnika operacji gospodarczych.

Pragnę również przypomnieć, iż kopie dokumentów kasowych są także dokumentami związanymi z prowadzeniem ksiąg podatkowych. Powoduje to, że w odniesieniu do tych dokumentów mają zastosowanie przepisy dotyczące terminów przechowywania ksiąg podatkowych oraz dokumentów związanych z ich prowadzeniem. Należy również zauważyć, iż w elektronicznej pamięci fiskalnej kasy odnotowywane są jedynie sumaryczne dane o wysokości obrotów dobowych i kwotach podatku z przyporządkowaniem do stawek podatkowych oraz sprzedaży zwolnionej, a nie dane związane z dokonywanymi poszczególnymi transakcjami.

Problem przechowywania paragonów i innych dokumentów emitowanych przez kasę, generalnie rzecz ujmując, może być rozwiązany poprzez dopuszczenie takiej formy zapisu, która by zabezpieczała zarówno możliwość bezpiecznego zapisu, jak i odczytu zewidencjonowanych danych za okres wymagany w wyżej wyszczególnionych przepisach ustawowych, tj. nie krótszy niż 5 lat.

Rozwiązania techniczne zmierzające do ograniczenia problemu (u dużych podatników) przechowywania danych na wydrukach papierowych emitowanych przez kasy zostały już wcześniej wdrożone. Przepisy § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948, z późn. zm.) dają możliwość stosowania specjalnych konstrukcji kasowych, które zabezpieczają w odpowiednim stopniu kompletność przekazu rejestrowanych na kasie informacji na inne zewnętrzne nośniki informatyczne jednokrotnego trwałego zapisu. W systemie tym, z uwagi na brak w przepisach wymogów formalnych stosowania przez producentów kas zabezpieczeń kodowanych odpowiadających na przykład wymogom podpisu elektronicznego, przewidziano konieczność przechowywania przez okres 1/2 roku papierowych kopii dokumentów kasowych oraz obowiązek powiadamiania naczelnika urzędu skarbowego o miejscu i czasie ich likwidacji.

Należy zaznaczyć, że dotychczas dla trzech typów kas Ministerstwo Finansów wydało pozytywne opinie o spełnieniu kryteriów i warunków technicznych. Kasy te przystosowane są w omawianym zakresie do współpracy z urządzeniami zewnętrznymi przeznaczonymi do elektronicznego, jednokrotnego trwałego zapisu danych paragonowych każdej transakcji. Jednocześnie uprzejmie informuję, iż będą prowadzone prace zmierzające do wprowadzenia systemu ewidencjonowania i przechowywania dokumentów kasowych wyłącznie w postaci odpowiednio zabezpieczonego zapisu elektronicznego, które wyeliminują całkowicie zapis na nośniku papierowym.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl