SPS-023-23721/11 - Zwolnienie zagranicznych podmiotów prowadzących programy emerytalne z podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 sierpnia 2011 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-23721/11 Zwolnienie zagranicznych podmiotów prowadzących programy emerytalne z podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 11a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) zwolnieni z podatku dochodowego są podatnicy posiadający siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego prowadzący program emerytalny w zakresie dochodów związanych z gromadzeniem oszczędności na cele emerytalne, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

a)

podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

b)

prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,

c)

ich działalność podlega nadzorowi właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,

d)

posiadają depozytariusza prowadzącego rejestr aktywów tych podatników,

e)

przedmiotem ich działalności jest wyłącznie gromadzenie środków pieniężnych i ich lokowanie, z przeznaczeniem na wypłatę uczestnikom programu emerytalnego po osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego.

Ponadto zgodnie z art. 26 ust. 1g ww. ustawy osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotów wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 11a, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem:

1)

udokumentowania przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 11a, jego miejsca siedziby dla celów podatkowych uzyskanym od tego podmiotu certyfikatem rezydencji oraz

2)

złożenia przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 11a, pisemnego oświadczenia, że jest rzeczywistym właścicielem wypłaconych przez płatnika należności oraz spełnia on warunki, o których mowa w tych przepisach

Wprowadzając zwolnienie podmiotowe dla zagranicznych podmiotów zajmujących się gromadzeniem oszczędności na cele emerytalne - określając w ustawie warunki materialne i formalne tego zwolnienia - zamiarem ustawodawcy było wyeliminowanie nierównego traktowania tego typu podatników, na które zwróciła uwagę Komisja Europejska w wezwaniu do usunięcia uchybienia nr 2006/4093.

Ww. warunki, określające zakres podmiotowy zwolnienia, zostały ustalone tak, aby zwolnieniem objęte zostały podmioty równoważne polskim funduszom emerytalnym.

W odniesieniu do warunku podlegania opodatkowaniu od całości dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (art. 6 ust. 1 pkt 11a lit. a) ww. ustawy) wyjaśniam, że warunek ten należy rozumieć jako warunek posiadania rezydencji podatkowej, niemający bezpośredniego związku z kwestią faktycznego ponoszenia ciężaru podatku przez podatnika, a także przyznawania przez państwo rezydencji ulg i zwolnień podatkowych.

Odnosząc się do terminologii użytej w art. 6 ust. 1 pkt 11a ww. ustawy, tj. "podatników prowadzących program emerytalny", pragnę wyjaśnić, iż celem ustawodawcy było objęcie zwolnieniem podmiotowym tych zagranicznych podatników, którzy funkcjonują na analogicznych zasadach, jak polskie fundusze emerytalne, działające zgodnie z ustawą z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2010 Nr 34, poz. 189 z późn. zm.). Bezpośrednie odwołanie się w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych do zagranicznych funduszy emerytalnych mogłoby prowadzić do nieuzasadnionego rozszerzenia katalogu podmiotów zwolnionych z opodatkowania, tj. włączenie do tego katalogu podmiotów nieporównywalnych z polskimi funduszami emerytalnymi.

Odnosząc się z kolei do poruszonej w wystąpieniu kwestii podmiotów prowadzących pracownicze programy emerytalne zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1207, z późn. zm.), pragnę wyjaśnić, że podmioty prowadzące takie programy nie korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na zasadach przyznanych krajowym funduszom emerytalnym. Okoliczność ta znalazła odzwierciedlenie w treści warunku określonego w lit. e) w art. 6 ust. 1 pkt 11a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie określone w art. 6 ust. 1 pkt 11a przysługuje podmiotom, których wyłącznym przedmiotem działalności jest gromadzenie środków pieniężnych i ich lokowanie z przeznaczeniem na wypłatę uczestnikom programu emerytalnego. Nie będzie ono zatem przysługiwało tym podmiotom, które oprócz działalności wskazanej powyżej prowadzą także inną działalność. Objęcie powyższym zwolnieniem podmiotów z siedzibą w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, dla których działalność polegająca na gromadzeniu środków pieniężnych i ich lokowaniu z przeznaczeniem na wypłatę uczestnikom programu emerytalnego ma charakter uboczny (niewyłączny), prowadziłoby do dyskryminacji polskich podmiotów znajdujących się w analogicznej sytuacji.

Jednocześnie uprzejmie informuję, iż brak spełnienia obowiązków, o których mowa w art. 26 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób prawych, uniemożliwia stosowanie zwolnienia z opodatkowania wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 ww. ustawy. Korzystanie ze zwolnień podatkowych będących odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania może się bowiem odbywać jedynie po ścisłym spełnieniu warunków określonych przepisami prawa.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl