SPS-023-23449/11 - Stawki podatku od towarów i usług dla środowisk artystycznych i agencji artystycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2011 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-23449/11 Stawki podatku od towarów i usług dla środowisk artystycznych i agencji artystycznych.

Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem z dnia 12 lipca 2011 r., znak: SPS-023-23449/11, przy którym przesłano interpelację pani poseł Małgorzaty Kidawy-Błońskiej w sprawie zmian podatku od towarów i usług dla środowisk artystycznych i agencji artystycznych, uprzejmie informuję. Polska, podpisując traktat akcesyjny, podjęła m.in. zobowiązanie do stosowania w krajowym prawodawstwie dotyczącym podatku od towarów i usług rozwiązań zgodnych z unijnymi przepisami prawa podatkowego, tj. z szóstą dyrektywą Rady UE z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku, która została zastąpiona dyrektywą Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Podstawowym celem zmian w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), wprowadzonych od 1 stycznia 2011 r. przepisami ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), było m.in. pełniejsze dostosowanie cyt. wyżej ustawy o VAT do regulacji prawnych wynikających z dyrektywy 2006/112/WE w zakresie zwolnień podatkowych. Przepisami ustawy z dnia 29 października 2010 r. uchylono załącznik nr 4, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, i przeniesiono uregulowania dotyczące tej tematyki bezpośrednio do treści ustawy. Jednocześnie przy określaniu nowego zakresu zwolnień podatkowych odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, wyznaczając ich zakres przy wykorzystaniu treści zapisów prawa unijnego (ww. dyrektywy 2006/112/WE) oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. usługi związane z kulturą, objęte symbolem PKWiU 92, korzystały ze zwolnienia z VAT w związku z brzmieniem poz. 11 załącznika nr 4 do cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. Należy jednak zaznaczyć, iż zakres zwolnienia dla tych usług oparty o obowiązujące klasyfikacje statystyczne był zbyt szeroki w odniesieniu do zakresu określonego dyrektywą 2006/112/WE, która w zakresie kultury przewiduje zwolnienie od VAT dla świadczenia niektórych usług kulturalnych, a także dostawy towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie (por. art. 132 ust. 1 lit. n) dyrektywy 2006/112/WE). Oznacza to, że w zakresie kultury zwolnienie może mieć wyłącznie charakter przedmiotowo-podmiotowy.

Odzwierciedleniem ww. zapisu dyrektywy w polskich przepisach od dnia 1 stycznia 2011 r. jest art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kulturalne świadczone przez:

a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej - Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.) oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana (należy zaznaczyć, że zwolnienie stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług),

b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług zwolnieniem od VAT nie są objęte natomiast usługi kulturalne świadczone przez inne podmioty niż wymienione w tym przepisie, np. agencje artystyczne. W związku z powyższym podmioty nieobjęte zwolnieniem muszą z tytułu organizacji imprezy artystycznej uiszczać podatek od towarów i usług według 23-procentowej stawki od całej otrzymanej należności za świadczenie tej usługi, obejmującej również honoraria artystów zwolnione od podatku VAT. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podmiotom posiadającym status podatników VAT, o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwoty VAT naliczonego, zawartego w cenach zakupu towarów i usług niezbędnych do świadczenia usług opodatkowanych. Prawo to nie mogłoby im przysługiwać, w przypadku gdyby ww. podmioty (np. agencje artystyczne) wykorzystywały zakupione towary i usługi wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Należy podkreślić, że objęcie zwolnieniem od VAT usług kulturalnych świadczonych przez podmioty prawa publicznego oraz inne podmioty wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług uzasadnione jest przepisami cyt. dyrektywy 2006/112WE, a zatem to prawodawca unijny różnicuje sytuację podatkową podmiotów świadczących usługi kulturalne, uzależniając stosowanie zwolnienia od statusu świadczącego te usługi (podmioty prawa publicznego lub inne uznane przez dane państwo członkowskie).

Uprzejmie informuję, że nie jest planowane podjęcie prac legislacyjnych mających na celu zmianę omówionych regulacji dotyczących zwolnienia z VAT usług kulturalnych wprowadzonych ustawą z dnia 29 października 2010 r. Przedstawiając powyższe, informuję, że niezależnie od statusu organizatora usługi kulturalnej, a także bez względu na fakt, czy organizator nastawiony jest na osiągniecie zysku, czy też nie - świadczenie usługi kulturalnej bądź rozrywkowej w zakresie wstępu:

1)

na widowiska artystyczne, takie jak spektakle, koncerty, przedstawienia teatralne, widowiska cyrkowe,

2)

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, dyskotek, sal tanecznych i sal balowych,

3)

do obiektów kulturalnych, np. bibliotek, muzeów, archiwów,

4)

na projekcję filmów

- podlega opodatkowaniu według 8-procentowej stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 146a pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 165 i 182-184 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl