SPS-023-21521/13 - Stawka podatku VAT naliczana przez wykonawców za usługi świadczone w sektorze budowlanym.
Pismo z dnia 21 listopada 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-21521/13 Stawka podatku VAT naliczana przez wykonawców za usługi świadczone w sektorze budowlanym.
Zgodnie z art. 128 dyrektywy 2006/112/WE Rady Polska mogła do dnia 31 grudnia 2010 r. utrzymać stawkę obniżoną wynoszącą co najmniej 7% w odniesieniu do świadczenia usług związanych z budową, remontem i przebudową budynków mieszkalnych, które nie są wykonywane w ramach polityki społecznej, z wyłączeniem materiałów budowlanych, oraz w odniesieniu do dostaw przed pierwszym zasiedleniem budynków mieszkalnych lub części budynków mieszkalnych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a tej dyrektywy. Uzyskana derogacja pozwoliła na szerokie stosowanie stawki obniżonej do usług w zakresie budownictwa mieszkaniowego.
Po wygaśnięciu derogacji stawka obniżona (w wysokości 8%) ma zastosowanie tylko w przypadku obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W tym zakresie obowiązują regulacje zawarte w art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) pozwalające na stosowanie obniżonej stawki VAT w przypadku dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Obniżoną stawką VAT w wysokości 8% zostały objęte także roboty konserwacyjne mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części. Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia ministra finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:
robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym,
robót konserwacyjnych dotyczących:
obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w polskiej klasyfikacji obiektów budowlanych w dziale 12
w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.
W ust. 3 ww. § 7 rozporządzenia zawarto zastrzeżenie, że przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.
Sprzedaż niektórych materiałów budowlanych do dnia 30 kwietnia 2004 r. była opodatkowana stawką w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. podlega opodatkowaniu podstawową stawką VAT, aktualnie stawka ta wynosi 23%.
W związku z faktem, że sprzedaż materiałów budowlanych opodatkowana jest stawką podstawową 23-procentową, a usługi budowlane, remontowe czy modernizacyjne dotyczące budownictwa społecznego, przy których wykonywaniu wykorzystywane są te materiały budowlane (wliczane są wówczas w cenę tej usługi), opodatkowane stawką preferencyjną 8-procentową, sprzedawcy materiałów budowlanych niekiedy oferują możliwość świadczenia usługi (remontu, trwałego montażu) z wykorzystaniem zakupionego towaru. Należy zwrócić uwagę, że niektórzy sprzedawcy stosują obejścia podatkowe polegające na:
- przeprowadzaniu pozornych remontów lub trwałego montażu, gdy w rzeczywistości chodzi o zakupy materiałów budowlanych z obniżoną stawką podatku, oraz
- nierozliczaniu w podatku VAT lub błędnym rozliczaniu niektórych sprzedawanych towarów.
W zakresie zadań służb kontrolnych jest, aby tego typu przypadki identyfikować i dokonywać prawidłowego wymiaru podatku.
W celu ograniczenia opisanych wyżej nadużyć resort finansów przewiduje zintensyfikowanie działań kontrolnych w firmach prowadzących sprzedaż materiałów budowlanych oferujących niejako na marginesie również świadczenie usług budowlanych, np. montażowych czy remontowych (samodzielnie lub korzystając z podwykonawców).
Celem tych kontroli jest ustalenie:
- czy sprzedawany jest towar z usługą (np. sprzedaż usługi montażu okien wraz z oknami po obniżonej stawce),
- należytego rozliczania sprzedawanych towarów, w tym ustalenia, dla jakich celów sprzedawany jest towar (czy dla celów budownictwa społecznego).
Jednocześnie uprzejmie proszę, aby w przypadku posiadania przez pana posła informacji o nadużyciach w konkretnych sytuacjach tego rodzaju informacje były przekazywane do mnie celem podjęcia stosownych działań.