SPS-023-20173/13 - Stawka podatku VAT na urządzenia mobilne.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-20173/13 Stawka podatku VAT na urządzenia mobilne.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania VAT dostaw sprzętu komputerowego, należy na wstępie wyjaśnić, że zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 w związku z załącznikiem nr 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu stawką 0% podlegają (po spełnieniu określonych warunków) dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych oraz dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, tj.:

1)

jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

2)

drukarki,

3)

skanery,

4)

urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

5)

urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Załącznik ten, stanowiący zamknięty katalog towarów, nie wymienia jednak komputerów przenośnych. W konsekwencji powyższego nie jest możliwe na podstawie ww. przepisów objęcie ich przedmiotową preferencją.

W tym kontekście należy zwrócić uwagę, że funkcjonowanie systemu podatku od wartości dodanej (w Polsce funkcjonujący jako podatek od towarów i usług) w państwach członkowskich Unii Europejskiej podlega ścisłej harmonizacji. Oznacza to, że wszystkie państwa członkowskie zobowiązane są do zapewnienia zgodności krajowych przepisów w zakresie tego podatku z regulacjami wynikającymi z prawa unijnego. Z tych względów również polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług muszą być zgodne z przepisami unijnymi, w szczególności z przepisami dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11 grudnia 2006 r., z późn. zm., str. 1). Powyższa dyrektywa uniemożliwia państwom członkowskim UE dowolne kształtowanie wysokości stawek podatkowych i zwolnień od tego podatku. Dyrektywa ta przewiduje co do zasady stosowanie zwolnienia z prawem do odliczenia podatku (funkcjonującego w Polsce jako stawka podatku w wysokości 0%) jako szczególnego rodzaju rozwiązania mającego zastosowanie do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów (po spełnieniu określonych warunków). Nie przewiduje natomiast takiej możliwości w obrotach krajowych, poza ściśle wymienionym w dyrektywie katalogiem towarów i usług, który jednak nie obejmuje krajowych dostaw np. komputerów przenośnych.

Mając powyższe na uwadze, pragnę także przypomnieć, iż wszelkie działania państw członkowskich, które nie znajdują oparcia w przepisach ww. dyrektywy Rady 2006/112/WE, narażają je na wszczęcie przez Komisję Europejską postępowania naruszeniowego w zakresie niezgodnego z postanowieniami prawa unijnego stosowania przepisów VAT oraz skierowanie sprawy przed Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, co może ostatecznie prowadzić do nałożenia na nie kar finansowych.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl