SPS-023-2004/12 - Zwolnienie z podatku VAT aportu wnoszonego przez gminę.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-2004/12 Zwolnienie z podatku VAT aportu wnoszonego przez gminę.

W nadesłanej interpelacji pan poseł zwrócił uwagę na rozbieżne interpretacje indywidualne wydawane przez upoważnionych przez ministra finansów dyrektorów izb skarbowych w zakresie wnoszenia aportów do spółek prawa handlowego przez jednostki samorządu terytorialnego bez powołania, którzy dyrektorzy izb skarbowych wydali takie interpretacje oraz z czego te rozbieżne podejścia organów podatkowych wynikają.

Należy zauważyć, że stanowiska zawarte w wydawanych interpretacjach indywidualnych odnoszą się do konkretnego podatnika i dotyczą przedstawionego przez niego we wniosku o wydanie interpretacji stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. W przypadku interpretacji indywidualnych, z uwagi na bardzo złożony niejednokrotnie przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), konieczne jest właściwe zakwalifikowanie określonych interpretacji indywidualnych jako rozstrzygnięć zapadłych w identycznych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych), ponieważ dla uznania rozbieżności w interpretacjach indywidualnych kwestia tożsamości opisanych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) jest kluczowa i nie może być sporna.

Odmienne stanowiska prezentowane w wydawanych interpretacjach indywidualnych mogą zatem wynikać z różnych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) przedstawianych przez wnioskodawców, a nie z odmiennego podejścia organów podatkowych do tej problematyki.

Zapytania i wątpliwości przedstawione przez pana posła w nadesłanej interpelacji odnoszą się zapewne do konkretnego podatnika. W takim przypadku przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) przewidują określony tryb i zasady udzielania interpretacji podatkowej. Należy zauważyć, że jeżeli wnioskodawca nie zgadza się z rozstrzygnięciem zaprezentowanym przez organ podatkowy w wydanej interpretacji, przysługuje mu prawo weryfikacji prawidłowości jej wydania w postępowaniu administracyjno-sądowym.

Niezależnie od powyższego w zakresie przedstawionego w interpelacji opisu sprawy i zapytań pana posła można jedynie ogólnie stwierdzić, że aport nieruchomości obejmujący budynki, budowle i grunt wniesiony przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółki kapitałowej będzie korzystał ze zwolnienia od podatku - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), jeżeli zostaną spełnione warunki zawarte w tym przepisie.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że do chwili obecnej nie zidentyfikowano interpretacji indywidualnych niewpisujących się w prezentowane podejście. W sytuacji gdyby pan poseł miał wiedzę o konkretnych interpretacjach indywidualnych niezgodnych z ww. stanowiskiem, uprzejmie proszę o przekazanie takich informacji celem podjęcia przeze mnie stosownych działań, o których mowa w cytowanej ustawie - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl