SPS-023-1887/08 - Powoływanie sekretarzy i skarbników gmin.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2008 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji SPS-023-1887/08 Powoływanie sekretarzy i skarbników gmin.

Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. SPS-023-1887/08) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Jarosława Matwiejuka w sprawie powoływania sekretarzy i skarbników gmin, z upoważnienia prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Na wstępie pragnę zapewnić, iż kwestia funkcjonowania samorządu terytorialnego, w tym problematyka uregulowania powoływania sekretarzy i skarbników gmin, stanowi dla rządu RP jeden z podstawowych priorytetów. Wyrazem powyższego są działania podjęte przez rząd RP zmierzające do dalszej decentralizacji państwa, w tym podjęta przez Radę Ministrów uchwała Nr 13 z dnia 22 stycznia 2008 r. w sprawie dokończenia reformy administracji publicznej oraz zasad prowadzenia prac w tym zakresie (M.P. Nr 8, poz. 99).

Wspomnieć należy, iż na inauguracyjnym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, które odbyło się 30 stycznia 2008 r., prezes Rady Ministrów zaprosił samorządowców do współpracy nad dokończeniem reformy administracyjnej kraju, przedstawiając jednocześnie propozycję usprawnienia funkcjonowania samorządu terytorialnego.

Istotnym elementem zakładanych zmian w ramach planowanego dokończenia reformy samorządowej będzie w szczególności wzmocnienie znaczenia samorządu terytorialnego, w tym jego podstaw majątkowych (wspólnoty lokalne i regionalne będą mogły skuteczniej decydować o swoich sprawach). Jednocześnie ze strony rządowej wyrażona została gotowość aktywnego współdziałania ze środowiskami samorządowymi w planowanych pracach nad projektami stosownych zmian legislacyjnych, w tym nad propozycjami zgłaszanymi przez stronę samorządową.

Dodatkowo pragnę poinformować, iż Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wystąpiło do środowisk samorządowych o przedstawienie propozycji zmian legislacyjnych, w tym w szczególności dotyczących decentralizacji zadań, kompetencji i środków finansowych oraz przekazania mienia i instytucji o zasięgu regionalnym i lokalnym, uporządkowania, jak i uproszczenia przepisów dotyczących funkcjonowania samorządu oraz zarządzania terytorialnego w różnych dziedzinach życia publicznego. W odpowiedzi środowiska samorządowe przesłały propozycje zmian mające doprowadzić do uregulowania pragmatyki samorządowej. Jednakże z uwagi na obecny etap prac związanych z dokończeniem reformy administracji publicznej odniesienie się do szczegółowych rozwiązań normatywnych możliwe będzie po zakończeniu procedur legislacyjnych.

Niemniej pragnę poinformować, iż poruszona w wystąpieniu problematyka pozostaje w zakresie właściwości przede wszystkim funkcjonującego w ramach Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Zespołu do spraw zmian w służbie publicznej, który przygotował projekt ustawy o pracownikach samorządowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Powyższy projekt ustawy przewiduje m.in. zmianę trybu zatrudniania sekretarza gminy, tak aby wyłączną decyzję w tej kwestii podejmował organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.

Ponadto warto zauważyć, iż możliwość powoływania skarbnika przez radę lub sejmik województwa wiąże się kompetencjami kontrolnymi tych organów, szczególnie w aspekcie finansowym. Z tego też względu trudno negatywnie ocenić udział powyższych organów w procedurze powoływania skarbnika, który w oparciu o przepisy m.in. z zakresu finansów publicznych takie funkcje kontrolne sprawuje w urzędzie gminy, starostwie bądź urzędzie marszałkowskim.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl