SPS-023-16821/10 - Zatrudnianie osób nieletnich i niepełnoletnich jako pracowników tymczasowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 września 2010 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-16821/10 Zatrudnianie osób nieletnich i niepełnoletnich jako pracowników tymczasowych.

W odpowiedzi na interpelację pana posła Cezarego Atamańczuka w sprawie zatrudniania osób nieletnich i niepełnoletnich jako pracowników tymczasowych, przesłaną przy piśmie z dnia 20 lipca 2010 r. (znak: SPS-023-16821/10), uprzejmie informuję, że poruszone w niej wątpliwości nie dotyczą regulacji prawnej ochrony pracy pracowników, którzy nie ukończyli 18 roku życia, lecz praktyki stosowania i naruszania przepisów oraz przeprowadzania kontroli przez inspektorów pracy.

Pragnę poinformować, iż organem ustawowo powołanym do nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, ścigania wykroczeń przeciwko prawom pracownika oraz innych osób wykonujących pracę zarobkową jest Państwowa Inspekcja Pracy podlegająca Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej. Nadzór nad Państwową Inspekcją Pracy w zakresie ustalonym ustawą sprawuje Rada Ochrony Pracy (art. 2 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy Dz. U. Nr 89, poz. 589, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 7 ww. ustawy do zadań rady należy wyrażanie stanowiska w sprawach z zakresu działania Państwowej Inspekcji Pracy, w szczególności dotyczących:

1)

programów działalności i zadań Państwowej Inspekcji Pracy;

2)

okresowych ocen działalności Państwowej Inspekcji Pracy oraz wniosków wynikających z tych ocen;

3)

problemów ochrony pracy o zasięgu ogólnokrajowym.

Ponadto na podstawie art. 18 ust. 3 ww. ustawy główny inspektor pracy przedstawia Sejmowi oraz Radzie Ministrów nie później niż do 30 czerwca następnego roku kalendarzowego informacje z działalności Państwowej Inspekcji Pracy oraz coroczne sprawozdanie z jej działalności wraz z wynikającymi z tej działalności wnioskami dotyczącymi przestrzegania prawa pracy przez podmioty kontrolowane i organy sprawujące nadzór nad przedsiębiorstwami lub innymi jednostkami organizacyjnymi państwowymi albo samorządowymi.

Podnoszone przez pana posła kwestie mogą być zatem przedmiotem zainteresowania i prac Rady Ochrony Pracy.

Uwzględniając powyższe w obecnym stanie prawnym minister pracy i polityki społecznej nie ma uprawnień nadzorczych i kontrolnych nad Państwową Inspekcją Pracy i nie może kształtować zakresu i częstotliwości kontroli podejmowanych przez Państwową Inspekcję Pracy. Nie mogę zatem udzielić odpowiedzi w zakresie już przeprowadzonych, jak też planowanych kontroli przestrzegania przepisów dotyczących zatrudniania dzieci i młodzieży. Pragnę zapewnić pana posła, iż zasygnalizuję poruszony problem głównemu inspektorowi pracy w celu jego uwzględnienia w programie działania Państwowej Inspekcji Pracy na 2011 r. Należy bowiem podkreślić, że każdy organ administracji państwowej działa w granicach uprawnień określonych przez ustawy.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl