SPS-023-15289/10 - Stanowisko MPiPS w sprawie zmiany art. 49 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2010 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-15289/10 Stanowisko MPiPS w sprawie zmiany art. 49 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo z dnia 25 marca br., znak: SPS-023-15289/10, przekazujące interpelację posłów Piotra Tomańskiego i Renaty Butryn w sprawie zmiany art. 49 ustawy o promocji zatrudniania i instytucjach rynku pracy, uprzejmie informuję.

Artykuł 49 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) w sposób celowy określił jako osoby będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy:

-

bezrobotnych do 25. roku życia,

-

bezrobotnych długotrwale albo po zakończeniu realizacji kontraktu socjalnego lub kobiet, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka,

-

bezrobotnych powyżej 50. roku życia,

-

bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego,

-

bezrobotnych samotnie wychowujących co najmniej jedno dziecko do 18. roku życia,

-

bezrobotnych, którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudnienia,

-

bezrobotnych niepełnosprawnych.

Należy podkreślić, że nie jest to niezgodne z dyrektywą Rady 2000/78/WE, która w art. 6 stwierdza, że państwa członkowskie mogą uznać, iż odmienne traktowanie ze względu na wiek nie stanowi dyskryminacji, jeżeli w ramach prawa krajowego zostanie to obiektywnie i racjonalnie uzasadnione zgodnie z przepisanym celem, w szczególności celami polityki zatrudnienia, rynku pracy i kształcenia zawodowego, i jeżeli środki mające służyć realizacji tego celu są właściwe i konieczne. Takie odmienne traktowanie może polegać m.in. na wprowadzeniu specjalnych warunków dostępu do zatrudnienia i kształcenia zawodowego, zatrudnienia i pracy, włącznie z warunkami zwalniania i wynagradzania, dla ludzi młodych, pracowników starszych i osób mających na utrzymaniu inne osoby, w celu wspierania ich integracji zawodowej lub zapewnienia im ochrony. Ponadto art. 7 dyrektywy określa, że w celu zapewnienia całkowitej równości w życiu zawodowym zasada równego traktowania nie stanowi przeszkody dla utrzymania lub przyjmowania przez państwa członkowskie szczególnych środków mających zapobiegać lub wyrównywać niedogodności.

Osoby w wieku 25-50 lat niespełniające któregoś z wyżej podanych kryteriów do uznania je za będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy mają relatywnie lepszą sytuację na rynku pracy w porównaniu do wyżej wymienionych. Przede wszystkim są to osoby posiadające zazwyczaj już pewne doświadczenie zawodowe, są w wieku postrzeganym przez wielu pracodawców jako najbardziej efektywny, pracodawca nie obawia się kosztów ewentualnych odpraw w przypadku emerytury czy renty. Jednocześnie ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zawiera mechanizmy pozwalające na bardziej elastyczne podejście do osób wieku 25-50 lat w przypadku gdy przedłuża się okres pozostawania tych osób bez pracy. Artykuł 34a ww. ustawy nakazuje przygotowanie przez powiatowy urząd pracy indywidualnego planu działania dla bezrobotnego pozostającego nieprzerwanie w rejestrze przez 180 dni.

Osoba pozostająca w rejestrze powiatowego urzędu pracy łącznie przez 12 miesięcy w okresie ostatnich 2 lat jest traktowana jako długotrwale bezrobotna i automatycznie jako osoba będąca w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

W stosunku do bezrobotnych niebędących w szczególnej sytuacji na rynku pracy są stosowane wszystkie usługi rynku pracy, tzn. pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa, pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy i organizacja szkoleń. Ponadto wobec tych osób urzędy pracy mogą:

1)

finansować koszty przejazdu do pracodawcy zgłaszającego ofertę pracy lub do miejsca pracy, odbywania zajęć w zakresie poradnictwa zawodowego lub pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,

2)

finansować koszty zakwaterowania w miejscu pracy osoby, która podjęła zatrudnienie, lub inną pracę zarobkową poza miejscem zamieszkania, w przypadku skierowania przez powiatowy urząd pracy.

3)

dofinansować wyposażenie miejsca pracy, podjęcie działalności gospodarczej, kosztów pomocy prawnej i doradztwa,

4)

refundować koszty poniesione z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego,

5)

finansować dodatki aktywizacyjne, jeżeli bezrobotni podjęli zatrudnienie z własnej inicjatywy lub skierowani przez urząd pracy podjęli zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy za wynagrodzenie niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Dlatego też nie uważam za słuszne zmienianie zapisu art. 49, gdyż, przewidując możliwość wspierania zatrudnienia osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy, przeciwdziała faktycznej dyskryminacji tych osób na tym rynku. Ustawa zapewnia jednocześnie osobom w wieku 25-50 lat możliwość automatycznego skorzystania z mechanizmów przewidzianych dla osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy w przypadku przedłużającego się okresu pozostawania osobą bezrobotną.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl