SPS-023-14974/13 - Stawka podatku VAT na e-booki.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-14974/13 Stawka podatku VAT na e-booki.

Mając na względzie unijny system podatku VAT, należy wskazać, iż przepisy dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.) określają, że dostawa towarów i świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT są, co do zasady, opodatkowane według stawki podstawowej, natomiast państwa członkowskie mogą stosować obniżoną stawkę VAT w odniesieniu do towarów i usług wymienionych w załączniku nr III do ww. dyrektywy. Wyżej wymieniony załącznik przewiduje dla państw członkowskich możliwość stosowania obniżonej stawki VAT w odniesieniu m.in. do dostawy książek na wszystkich nośnikach fizycznych (np. płytach CD).

Obecnie obowiązujące przepisy ww. dyrektywy nie przewidują możliwości objęcia obniżoną stawką VAT usług świadczonych drogą elektroniczną (ebooków, e-gazet). Aktualnie 25 państw członkowskich stosuje do ww. usług stawkę podstawową. Jedynie Francja i Luksemburg w 2012 r. wprowadziły stawkę obniżoną w odniesieniu do książek elektronicznych, w związku z czym Komisja Europejska wszczęła wobec tych państw postępowanie naruszeniowe i w efekcie podjęła decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE w związku z naruszeniem postanowień traktatowych przez te państwa członkowskie.

Należy jednocześnie wyjaśnić, iż zmiana dyrektywy VAT, która umożliwiłaby państwom członkowskim stosowanie stawki obniżonej do e-booków, wymagałaby uprzedniego przedłożenia projektu legislacyjnego przez Komisję Europejską oraz uzyskania jednomyślnego poparcia wszystkich państw członkowskich, co w kontekście dotychczas prowadzonej dyskusji na szczeblu unijnym w sprawie stawek obniżonych VAT jest zadaniem trudnym. Należy mieć bowiem na uwadze stanowisko niektórych państw członkowskich, które w trakcie toczącej się na forum Rady UE debaty (po przedstawieniu przez Komisję Europejską w 2008 r. projektu dyrektywy w sprawie stawek obniżonych VAT) silnie sprzeciwiały się dalszemu rozszerzaniu możliwości stosowania obniżonych stawek i podkreślały, że każda przyszła decyzja w tym zakresie powinna ograniczać ich ogólny zakres.

W trakcie dyskusji wskazywano m.in., że stosowanie stawek obniżonych nie ma bezpośredniego przełożenia na cenę towaru i korzyści z ich stosowania czerpią de facto producenci, a nie konsumenci finalni. Podnoszono również, że zredukowane stawki powodują obniżenie wpływów budżetowych, które to wpływy państwa członkowskie muszą kompensować innymi opłatami i podatkami.

Jednocześnie w kontekście deklaracji Komisji Europejskiej zapowiadającej przeprowadzenie przeglądu struktury obowiązujących stawek VAT zgodnie z zasadą, iż podobne towary i usługi powinny podlegać tym samym stawkom VAT (środowisko cyfrowe a fizyczne), uprzejmie wyjaśniam, iż na tym etapie przedwczesne byłoby zajmowanie jednoznacznego stanowiska w tej kwestii, nie znając zarówno analiz, które są prowadzone przez Komisję Europejską, jak i skali ewentualnych zmian prawnych, które mogą zostać zaproponowane, oraz skutków budżetowych takich rozwiązań.

Zatem, odpowiadając na pytanie postawione w interpelacji, jakiekolwiek ewentualne zmiany w opodatkowaniu książek elektronicznych w Polsce będą możliwe po stworzeniu na szczeblu unijnym podstaw prawnych do takiego działania.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl