SPS-023-14817/10 - Zasady egzekucji i potrąceń z rent i emerytur z FUS.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2010 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-14817/10 Zasady egzekucji i potrąceń z rent i emerytur z FUS.

Szanowny Panie Marszałku! W związku z interpelacją pana posła Stanisława Szweda, przekazaną przy piśmie Pana Marszałka z dnia 12 marca 2010 r., znak: SPS-023-14817/10, w sprawie egzekucji i potrąceń z rent i emerytur z FUS, uprzejmie przedstawiam, co następuje.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227) potrącenia z emerytur i rent nie mogą przekraczać:

-

50 % miesięcznego świadczenia - jeżeli potrąceniu podlegają należności ze świadczenia wypłacanego w kwocie zaliczkowej, a także w przypadku potrącania kwoty nienależnie pobranych emerytur, rent i innych świadczeń, np. zasiłków,

-

60 % miesięcznego świadczenia - jeżeli potrąceniu podlegają należności alimentacyjne,

-

65 % miesięcznego świadczenia - jeżeli potrąceniu podlegają należności z tytułu odpłatności za pobyt osób uprawnionych do świadczeń w domach pomocy społecznej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych.

Potrącenia mogą być dokonywane w następujących granicach:

a)

świadczenia alimentacyjne - do wysokości 60 % świadczenia,

b)

należności egzekwowane w związku z:

-

odpłatnością za pobyt w domach pomocy społecznej,

-

odpłatnością za pobyt w zakładach opiekuńczo-leczniczych,

-

odpłatnością za pobyt w zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych, do wysokości 50 % świadczenia,

c)

inne egzekwowane należności - do wysokości 25 % świadczenia.

Wysokość części świadczenia podlegającego egzekucjom oraz wysokość potrąceń, a także wysokość części świadczenia podlegającego potrąceniom ustala się od kwoty świadczenia przed odliczeniem miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Przy potrąceniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż alimentacyjne emerytury i renty są wolne od egzekucji i potrąceń, w części odpowiadającej 50 % najniższej emerytury lub renty. Z powyższego wynika, że wysokość potrąceń uzależniona jest przede wszystkim od rodzaju zobowiązania ciążącego na dłużniku.

Istotnie, emerytura lub renta po dokonaniu potrąceń jest niska, wpływ na to jednak ma jej wysokość przed potrąceniami. Pamiętać jednak należy, że wysokość świadczenia uzależniona jest od długości stażu pracy, wysokości zarobków i odprowadzonych od nich składek. Ustalenie wyższej kwoty wolnej od potrąceń nie zmniejszy w żaden sposób zadłużenia ubezpieczonego, a jedynie poprzez zmniejszenie miesięcznych potrąceń wydłuży okres jego spłaty.

Może to skutkować dyskryminacją emerytów i rencistów przy zaciąganiu kredytów, bowiem niemożność wyegzekwowania zadłużenia, jednocześnie przy zaawansowanym wieku potencjalnego dłużnika, będą skutkowały odmownymi decyzjami kredytowymi.

Zatem kształtując przepisy w tym zakresie i ustalając limity potrąceń, należy mieć na uwadze nie tylko zapewnienie godziwych warunków życia dłużnikowi, ale też zabezpieczenie środków utrzymania dla dzieci zobowiązanego (alimenty), w sytuacji gdy rodzice uchylają się od wypełniania swoich powinności, a także możliwość wyegzekwowania długu przez wierzyciela.

Mając powyższe na uwadze, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie widzi konieczności zmiany obowiązujących przepisów w zakresie potrąceń z tytułu zobowiązań emerytów i rencistów.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl