SPS-023-14152/13 - Opodatkowanie dochodów osób fizycznych z tytułu cashbacku.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-14152/13 Opodatkowanie dochodów osób fizycznych z tytułu cashbacku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Stosownie do postanowień art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Umowa rachunku bankowego jest uregulowana w odrębnym przepisie, tj. w art. 725 Kodeksu cywilnego, który stanowi, iż przez umowę rachunku bankowego bank zobowiązuje się względem posiadacza rachunku, na czas oznaczony lub nieoznaczony, do przechowywania jego środków pieniężnych oraz, jeżeli umowa tak stanowi, do przeprowadzania na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych. W konsekwencji ten stosunek prawny nosi znamiona umowy zlecenia.

A zatem z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia własności rzeczy. Natomiast cashback, czyli kwoty zwracane klientom przez banki w związku z używaniem kart płatniczych do płacenia za zakupy, związane są z umową rachunku bankowego. Mając powyższe na uwadze, przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 nie będzie miał zastosowania do sytuacji, o której mowa w interpelacji, gdyż umowy obejmującej realizację usług rachunku bankowego nie można uznać za umowę sprzedaży.

Dokonanie przez bank takiego zwrotu powoduje powstanie przychodu po stronie osób, które go otrzymały, kwalifikowanego do innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej.

Na banku natomiast ciąży obowiązek określony w art. 42a ustawy przekazania podatnikowi oraz właściwemu dla podatnika urzędowi skarbowemu w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym informacji podatkowej PIT-8C o wysokości uzyskanego od banku przychodu z innych źródeł. Zatem dla przychodów uzyskanych w 2012 r. termin na przekazanie przez banki ww. informacji upłynął z dniem 28 lutego 2013 r.

Jednakże niewywiązanie się banku z powyższego obowiązku nie zwalnia podatnika z obowiązku opodatkowania przychodu z tego tytułu w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym go uzyskał. Stosownie bowiem do postanowień art. 26 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) podatnik odpowiada całym swoim majątkiem za wynikające ze zobowiązań podatkowych podatki.

Wysokość przychodu otrzymanego z omawianego tytułu podatnik może ustalić, korzystając z danych zawartych w wyciągu konta bankowego.

Należy podzielić stanowisko pana posła, iż podatnicy chcący upewnić się, czy zwrot gotówki oferowany przez banki jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych, mogą wystąpić o wydanie interpretacji w ich indywidualnej sprawie.

Interpretacje przepisów prawa podatkowego dotyczące indywidualnych spraw podatników wydawane są wyłącznie w trybie i na zasadach określonych w rozdziale 1a działu II ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.).

Ponadto uprzejmie informuję, iż dokonana została analiza interpretacji indywidualnych. W omawianej sprawie wydanych zostało 20 interpretacji. W 17 przypadkach wskazano, że świadczenia otrzymane przez klientów banku w ramach programu promocyjnego cashback nie stanowią nagrody uzyskanej z tytułu sprzedaży premiowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy. Tylko w trzech przypadkach zajęte zostało odmienne stanowisko (w tym przypadku wszystkie interpretacje wydane zostały przez ten sam organ upoważniony, tj. przez dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie). Akta powyższych interpretacji zostały przekazane do Ministerstwa Finansów celem ich weryfikacji.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl