SPS-023-1384/12 - Dotacje dla przedszkoli publicznych i niepublicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 marca 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-1384/12 Dotacje dla przedszkoli publicznych i niepublicznych.

Szanowna Pani Marszałek! W związku z otrzymaną przy piśmie dnia 2 lutego 2012 r., nr SPS-023-1384/12, interpelacją posła Wojciecha Ziemniaka w sprawie finansowania niepublicznych przedszkoli proszę Panią Marszałek o przyjęcie następujących wyjaśnień.

W świetle obowiązujących przepisów art. 80 i art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) podstawą do ustalenia dotacji z budżetu gminy dla każdego ucznia będącego wychowankiem publicznych i niepublicznych przedszkoli oraz publicznych i niepublicznych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne są wydatki bieżące przewidziane na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę.

W projekcie ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw została zamieszczona propozycja zmiany ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) w zakresie wyłączenia z wydatków bieżących - dla potrzeb ustalenia wysokości dotacji dla publicznych i niepublicznych przedszkoli oraz publicznych i niepublicznych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne - wydatków w wysokości opłat wnoszonych przez rodziców na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego za świadczenia udzielane przez publiczne przedszkola prowadzone przez gminę w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, oraz opłat za korzystanie z wyżywienia w tych przedszkolach.

Proponowane zmiany w projekcie ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (w zakresie oświaty) zmierzają do przywrócenia stanu sprzed 1 stycznia 2011 r. Prowadzone wówczas przez gminę przedszkole publiczne będące zakładem budżetowym pokrywało koszty swojej działalności z przychodów własnych oraz z dotacji przewidzianej w budżecie tej jednostki na zadania oświatowe. Środki finansowe pochodzące z opłat wnoszonych przez rodziców, np. za świadczenia udzielane przez publiczne przedszkola w czasie przekraczającym obowiązkowy wymiar zajęć oraz za korzystanie z wyżywienia, pozostawały w dyspozycji przedszkoli jako przychody zakładu budżetowego; w związku z powyższym nie zwiększały podstawy obliczania wysokości dotacji dla przedszkoli niepublicznych oraz przedszkoli publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne (oraz innych publicznych i niepublicznych form wychowania przedszkolnego).

Obecnie przedszkola prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. W konsekwencji do podstawy wysokości dotacji dla publicznych i niepublicznych przedszkoli oraz publicznych i niepublicznych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne przyjmuje się wszystkie wydatki bieżące - ujęte w planie finansowym jednostki budżetowej - ponoszone na prowadzone przez gminę publiczne przedszkola. Nie ma uzasadnienia, aby do wydatków bieżących, stanowiących podstawę do ustalenia dotacji z budżetu gminy publicznym i niepublicznym przedszkolom oraz publicznym i niepublicznym formom wychowania przedszkolnego, wliczane były opłaty wnoszone przez rodziców dzieci korzystających z opieki i wychowania ponad obowiązkowy wymiar oraz wyżywienia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę.

Wskazane wyżej proponowane zmiany w treści art. 80 i art. 90 ustawy o systemie oświaty wynikają także z postulatów zgłaszanych w tym zakresie przez jednostki samorządu terytorialnego, które podnosiły fakt, iż w wyniku zmian w przepisach wprowadzających ustawę o finansach publicznych w sposób znaczący została podwyższona podstawa do obliczania wysokości dotacji dla publicznych przedszkoli i publicznych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne oraz niepublicznych przedszkoli i niepublicznych form wychowania przedszkolnego.

Pragnę podkreślić, iż proponowane zmiany nie zmierzają do wprowadzania oszczędności w obszarze wychowania przedszkolnego, stanowią jedynie wyraz działań zmierzających do uporządkowania sfery prawnej umożliwiającej w sposób właściwy prowadzenie gospodarki finansowej przez jednostki samorządu terytorialnego.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl