SPS-023-13620/13 - Uzyskanie zezwolenia na przeprowadzenie loterii promocyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-13620/13 Uzyskanie zezwolenia na przeprowadzenie loterii promocyjnych.

Zgodnie z ustawą o grach hazardowych urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych (w tym loterii fantowych i gry bingo fantowe), zakładów wzajemnych i gier na automatach jest dozwolone wyłącznie na zasadach określonych w ustawie (art. 3).

W świetle przepisów ustawy o grach hazardowych grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin (art. 2 ust. 1). Ustawa zawiera również definicje poszczególnych gier i są to m.in.:

1.

Gra bingo fantowe, w której uczestniczy się przez nabycie przypadkowych zestawów liczb z ustalonego z góry zbioru liczb, a podmiot urządzający grę oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe.

2.

Loterie fantowe, w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe.

Z dniem 14 lipca 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 26 maja 2011 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 134, poz. 779), która znacząco uprościła procedury dotyczące urządzania loterii fantowych, wprowadzając tzw. małe loterie fantowe, czyli loterie, w których wartość puli wygranych nie przekracza kwoty bazowej, o której mowa w art. 70 ustawy o grach hazardowych wynoszącej w 2013 r. 3665, 68 zł.

Loterie fantowe oraz gry bingo fantowe, w których wartość puli wygranych jest większa od kwoty bazowej, organizowane są na ogólnych zasadach przewidzianych w ww. ustawie.

W wyniku wspomnianej zmiany ustawy o grach hazardowych w przypadku loterii fantowych oraz gry bingo fantowe, w których wartość puli nagród nie przekracza kwoty bazowej, odstąpiono od obowiązku przedstawiania zaświadczeń, np. o niezaleganiu z zapłatą podatków czy o niekaralności na rzecz oświadczeń. Ponadto osoby nadzorujące małe loterie fantowe zostały zwolnione z obowiązku posiadania świadectw zawodowych. Dodatkowo dotychczasowy wymóg dotyczący składania gwarancji wypłacalności nagród został zastąpiony obowiązkiem złożenia zobowiązania wypłacalności nagród, a zamiast dotychczasowego obowiązku przedstawiania ekspertyzy dowodów udziału w grze, potwierdzającej ich zabezpieczenie przed sfałszowaniem oraz przedwczesnym odczytaniem wyniku gry, należy jedynie wskazać ich wzór.

Regulamin wspomnianych gier nie podlega zatwierdzeniu przez organ Służby Celnej, tak jak ma to miejsce w przypadku dużych loterii fantowych i dużych gier bingo fantowe. Podmiot urządzający małą loterię fantową ma obowiązek opracować go i informować organ, któremu dokonał zgłoszenia, o każdej zmianie regulaminu gry nie później niż w terminie 3 dni od dnia dokonania zmiany.

Istotnym ułatwieniem dotyczącym urządzania loterii fantowych oraz gry bingo fantowe (w których wartość puli wygranych nie przekracza kwoty bazowej) w wyniku wspomnianej zmiany ustawy o grach hazardowych jest to, iż urządzanie ich jest wolne od obowiązku:

- uiszczania podatku od gier, ponieważ urządzający nie są podatnikami podatku od gier w rozumieniu art. 71 ust. 1 ustawy,

- składania deklaracji podatkowych oraz rozliczenia wyniku finansowego wymienionych w art. 75 ust. 1 i 9 ustawy,

- prowadzenia ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy,

- uiszczania opłat związanych z udzieleniem zezwolenia, wydaniem świadectwa zawodowego oraz opłat egzaminacyjnych przewidzianych w art. 68-69 ustawy.

Przyjęte rozwiązania w postaci znacznego złagodzenia wymogów urządzania małych loterii fantowych spowodowały, że koszty urządzania małych loterii fantowych uległy zasadniczemu obniżeniu. Dodatkowo należy wskazać, że ustawa o grach hazardowych nie zawiera ograniczeń dotyczących ilości urządzanych przez dany podmiot małych loterii fantowych.

Należy ponadto podkreślić, że organizatorzy konkursów mogą tak określać sposób ich prowadzenia, by wyeliminować elementy losowości i tym samym uniknąć wątpliwości co do zgodności przedsięwzięć z ustawą o grach hazardowych. Sposób przydzielania nagród nie musi opierać się na losowaniu, by gra była atrakcyjna dla uczestników.

Przedstawiając powyższe, pragnę podkreślić, że w efekcie nowelizacji ustawy o grach hazardowych, przeprowadzonej w 2011 r. w zakresie uproszczenia zasad dotyczących urządzania loterii fantowych odnotowano wzrost zainteresowania szeregu podmiotów tą formą urządzania loterii.

Z danych statystycznych posiadanych przez ministra finansów wynika, że od 14 lipca 2011 r., tj. od dnia wejścia w życie zmian do ustawy o grach hazardowych, do 31 grudnia 2011 r. dokonano 79 zgłoszeń urządzania małych loterii fantowych, zaś w okresie od 1 stycznia 2012 r. do 30 grudnia 2012 r. dokonano 1154 zgłoszeń urządzania małych loterii fantowych.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wszystkich zainteresowanych, Ministerstwo Finansów opracowało również materiał informacyjny pt. "Zasady urządzania małych loterii fantowych i gry bingo fantowe", który prezentuje szczegółowo tryb urządzania takich gier i stanowi swoistą pomoc dla podmiotów zainteresowanych ich urządzaniem, uwzględniający zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o grach hazardowych. Opracowanie zawiera także przykładowe wzory dokumentów, które należy dołączyć do zgłoszenia. Opracowanie zostało udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa Finansów - www.mf.gov.pl.

Niezależnie od powyższego uprzejmie wyjaśniam, iż funkcjonowanie obowiązujących regulacji jest monitorowane i podlega szczegółowej analizie, także pod kątem wprowadzenia ewentualnych dalszych zmian w tym obszarze.

W związku z tym w przypadku podjęcia prac legislacyjnych nad zmianą ustawy o grach hazardowych problematyka ta będzie przedmiotem odpowiednich analiz.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl