SPS-023-13379/13 - Rozliczenie podatku VAT z przesyłek pocztowych po aukcjach internetowych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-13379/13 Rozliczenie podatku VAT z przesyłek pocztowych po aukcjach internetowych.

Odnosząc się do poruszonej w interpelacji kwestii włączania do podstawy opodatkowania VAT z tytułu dostawy towarów kosztów przesyłek pocztowych, należy na wstępie wskazać na art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, zdefiniowany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Dodatkowo obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wskazany powyżej przepis ustawy stanowi implementację art. 73 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), który jako podstawę opodatkowania w podatku od wartości dodanej określa co do zasady wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Uzupełnieniem omawianej regulacji jest art. 78 tej dyrektywy, w myśl którego do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:

a)

podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;

b)

koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z cytowanej wyżej regulacji wynika jednoznacznie, że w przypadku gdy sprzedawca obciąża nabywcę kosztami przesyłki towarów (nie ma przy tym znaczenia, czy dostarczane są one za pośrednictwem firmy kurierskiej, czy też operatora pocztowego wyznaczonego do świadczenia powszechnych usług pocztowych - obecnie Pocztę Polską), koszty wysyłki należy uznać co do zasady za koszty dodatkowe w rozumieniu ww. art. 78 lit. b dyrektywy, a co za tym idzie, za element świadczenia zasadniczego (tekst jedn.: dostawy towarów), który powiększa podstawę opodatkowania VAT. Powyższe oznacza, że koszty wysyłki należy opodatkować stawką VAT właściwą dla sprzedawanych towarów. Jeżeli dostawa dotyczy towarów opodatkowanych według różnych stawek, koszty przesyłki powinny być odpowiednio przyporządkowane do towarów opodatkowanych poszczególnymi stawkami.

Odnosząc się natomiast do zasygnalizowanej w niniejszej interpelacji praktyki niewliczania przez sprzedawców do podstawy opodatkowania VAT z tytułu dostawy towarów dokonywanej także w ramach aukcji internetowych kosztów przesyłki pocztowej, w przypadku gdy nabywca udzielił sprzedawcy pełnomocnictwa do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług pocztowych z operatorem pocztowym wyznaczonym do świadczenia powszechnych usług pocztowych, należy wskazać na art. 79 lit. c dyrektywy 2006/112/WE, który przewiduje w określonych przypadkach możliwość niezaliczenia poniesionych przez podatnika dodatkowych kosztów do podstawy opodatkowania VAT. Zgodnie z tym artykułem podstawa opodatkowania VAT nie obejmuje m.in. kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym. Przy czym zgodnie z ww. przepisem podatnik powinien posiadać dowód na rzeczywistą kwotę kosztów i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.

Mając na uwadze powyższe, pragnę również odnieść się do zawartej w niniejszej interpelacji informacji o toczącym się postępowaniu sądowym (i mających w związku z tym miejsce rzekomych uchybieniach po stronie pracowników urzędów skarbowych we Wrocławiu). Wprawdzie panowie posłowie nie wskazują konkretnej sygnatury wyroku, której sprawa dotyczy (wskazując w sposób ogólny na doniesienia prasowe), jednak można przypuszczać, że chodzi tu o wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25 maja 2011 r., sygn. akt I SA/Wr 262/11 (oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 października 2012 r., sygn. akt I FSK 1477/11). W tym kontekście należy zauważyć, że korzystny dla podatnika wyrok WSA we Wrocławiu został uchylony przez NSA i sprawa została przekazana do ponownego rozpatrzenia. Tym samym formułowanie ocen w przedmiotowej sprawie, zwłaszcza w sposób przedstawiony przez panów posłów, jest w mojej ocenie nieuzasadnione.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl