SPS-023-1316/12 - Zasady przekazywania 1% podatku dochodowego na rzecz OPP.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-1316/12 Zasady przekazywania 1% podatku dochodowego na rzecz OPP.

Odpowiadając na przekazaną przy piśmie z dnia 30 stycznia 2012 r. nr SPS-023-1316/12 interpelację pana posła Stanisława Szweda z dnia 19 stycznia 2012 r. w sprawie zmian w sposobie dokonywania odpisu 1% podatku dochodowego dla organizacji pożytku publicznego, uprzejmie wyjaśniam, co następuje. Aktualnie nie są prowadzone prace zmierzające do zmiany sposobu przekazywania 1% podatku dla organizacji pożytku publicznego przez emerytów i rencistów. Świadczeniobiorców organów rentowych obowiązują bowiem takie same zasady przekazywania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego, jak pozostałych podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. pracowników, przedsiębiorców, zleceniobiorców czy osoby bezrobotne pobierające zasiłek. W konsekwencji, jeżeli emeryt lub rencista chciałby, aby 1% podatku od uzyskanych przez niego dochodów zasilił konto wybranej przez niego organizacji pożytku publicznego, jest obowiązany samodzielnie złożyć zeznanie podatkowe w urzędzie skarbowym. Dotyczy to zarówno sytuacji, w której emeryt lub rencista otrzymał od organu rentowego informację o dochodach uzyskanych od organu rentowego (PIT-11A), jak i roczne obliczenie podatku przez organ rentowy (PIT-40A).

Podkreślenia wymaga, iż samodzielne składanie zeznań podatkowych przez emerytów i rencistów nie jest niczym nowym w polskim systemie podatkowym. Funkcjonuje od początku obowiązywania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. od 1992 r., i nigdy nie było kwestionowane przez samych zainteresowanych. Złożenie zeznania podatkowego na bazie otrzymanego PIT-40A lub PIT-11A daje podatnikowi możliwość opodatkowania swoich dochodów łącznie z dochodami małżonka albo w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci, a ponadto umożliwia skorzystanie z ulg podatkowych (np. z popularnej wśród tej grupy podatników ulgi rehabilitacyjnej). Obecnie pozwala ponadto na przekazanie 1% podatku na działalność społecznie użyteczną realizowaną przez organizacje pożytku publicznego.

Zważywszy, że czas na złożenie zeznania podatkowego wynosi minimum dwa miesiące (licząc od ostatniego dnia, w którym organy rentowe są obowiązane sporządzić i przekazać PIT-11A/40A za rok podatkowy), oraz biorąc pod uwagę znaczne uproszczenia, jakie dotychczas zostały wprowadzone w jednoprocentowym mechanizmie (w obowiązującym stanie prawnym podatnicy nie muszą już sami dokonywać wpłaty na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego, zachowywać dowodu wpłaty oraz samodzielnie pomniejszać podatku należnego), złożenie zeznania nie powinno stanowić bariery dla świadomych obywateli, którzy chcą decydować o sposobie przeznaczenia 1% podatku od uzyskanych przez nich dochodów. Tym bardziej, że corocznie w czasie akcji rozliczeniowej podatku dochodowego od osób fizycznych uruchamiane są liczne punkty konsultacyjne zarówno w siedzibach organów podatkowych, jak i w urzędach gminy. Dodatkowo organizowane są dni otwarte w urzędach skarbowych, pracujące soboty, a ponadto wydłużane są godziny pracy administracji podatkowej. Osoby, które nie mogą udać się do siedziby organu podatkowego, informację z zakresu prawa podatkowego (w tym wypełnienia zeznania) mogą uzyskać telefonicznie. Wystarczy że zadzwonią na działającą od lipca 2007 r. infolinię Krajowej Informacji Podatkowej - 0 801 055 055 albo (22) 330 0 330.

Z tych też względów nie znajduję uzasadnienia do wprowadzenia dla emerytów i rencistów odrębnego trybu deklarowania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (tj. poprzez oświadczenie składane bezpośrednio w urzędzie skarbowym). Tym bardziej, że wprowadzenie takiego rozwiązania nie wyeliminuje konieczności wypełnienia przez emeryta i rencistę dodatkowego druku podatkowego lub kontaktu z administracją podatkową.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl