SPS-023-12976/13 - Zasady zwrotu części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-12976/13 Zasady zwrotu części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

Podstawę zwrotu podatku na rzecz producentów rolnych stanowi ustawa z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. Nr 52, poz. 379, z późn. zm.). Zgodnie z jej postanowieniami środki z rezerwy celowej budżetu państwa są uruchamiane na zwiększenie budżetów wojewodów, którzy następnie przekazują te środki na rzecz gmin dokonujących wypłaty zwrotu podatku na rzecz producentów rolnych. Zgodnie z art. 5-8 ww. ustawy zwrot podatku jest przyznawany za okres 6 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o zwrot, przy czym wypłata środków następuje w dwóch okresach płatniczych, tzn. w miesiącu kwietniu danego roku (na podstawie wniosków składanych przez producentów rolnych w miesiącu lutym) oraz w październiku (na podstawie wniosków złożonych w miesiącu sierpniu).

Powyższe terminy składania wniosków oraz wypłaty środków obowiązują od 2012 r. Poprzednio zwrot podatku następował w miesiącu maju oraz listopadzie (na podstawie wniosków składanych odpowiednio w miesiącu marcu i wrześniu danego roku).

1. Odnosząc się do pierwszego pytania zawartego w interpelacji, uprzejmie informuję, że ustawa budżetowa na 2011 r. przewidywała w ramach rezerw celowych (w poz. 7) rezerwę na dopłaty do paliwa rolniczego w kwocie 720 mln zł. Ustalona przez Radę Ministrów na 2011 r. stawka zwrotu wyniosła 0,85 zł za 1 litr oleju napędowego 1 ).

Na podstawie wniosków wojewodów i w trybie przewidzianym przez ww. ustawę w 2011 r. minister rolnictwa i rozwoju wsi wystąpił o zwiększenie budżetów wojewodów z rezerwy celowej poz. 7 na ogólną kwotę 689,7 mln zł.

Należy w tym miejscu zauważyć, że powyższe środki obejmowały również kwotę odpowiadającą 2% zwrotu na rzecz gmin z tytułu refundacji poniesionych przez gminy kosztów obsługi procesu zwrotu podatku.

Tak więc wydane w 2011 r. przez ministra finansów decyzje o zwiększeniu budżetów wojewodów z tytułu dopłat do paliwa rolniczego dotyczyły 95,8% zaplanowanych w rezerwie nr 7 środków.

Równocześnie wyjaśniam, że różnica pomiędzy kwotą, na którą zostały wydane decyzje (689,7 mln zł), a faktycznym wykorzystaniem środków na zwrot podatku (635,4 mln zł) wynikała z faktu, iż podstawą dla wydawanych w drugim okresie płatniczym 2011 r. decyzji o zwiększeniu budżetów wojewodów były wnioski ministra rolnictwa i rozwoju wsi oparte na szacunkowych danych o zapotrzebowaniu na środki, zgłaszanych przez wojewodów.

Oparcie się na szacunkowych danych wynikało z faktu, iż zgodnie z art. 154 ustawy o finansach publicznych wystąpienie z wnioskiem o podział rezerw celowych - z wyjątkami wynikającymi z ustawy - powinno nastąpić w terminie do dnia 30 września danego roku. Do 2012 r. w powyższym terminie (tzn. do 30 września) MRiRW nie dysponował jeszcze pełnymi informacjami o wnioskach złożonych przez producentów rolnych, gdyż zgodnie z obowiązującą w tym czasie ww. ustawą z dnia 10 marca 2006 r. do 30 września mogli oni jeszcze składać wnioski o zwrot podatku.

W celu wyeliminowania tego typu sytuacji przygotowana z inicjatywy ministra finansów ustawa z dnia 22 grudnia 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 291, poz. 1707) w art. 10 dokonała nowelizacji ww. ustawy z 10 marca 2006 r. poprzez odpowiednie przesunięcie terminu składania wniosków o zwrot podatku za drugi okres płatności (z miesiąca września na miesiąc sierpień), a w konsekwencji o wypłatę tych środków miesiąc wcześniej, tzn. przesunięcie terminu z miesiąca listopada na październik.

2. Odpowiadając na drugie pytanie, uprzejmie wyjaśniam, że stopień rozdysponowania środków rezerwy celowej przeznaczonej na dopłaty do paliwa rolniczego w ostatnim okresie kształtował się na poziomie

- w 2011 r. - zgłoszone przez MRiRW wnioski o środki - 95,8% zaplanowanej rezerwy celowej,

- w 2012 r. - rzeczywiste wykorzystanie środków rezerwy - 95,6% zaplanowanej rezerwy celowej.

Powyższy stopień wykorzystania rezerwy wskazuje, że de facto brak jest możliwości zwiększenia stawki zwrotu podatku w ramach środków przewidzianych na ten cel w ustawie budżetowej na 2013 r.

Należy bowiem podkreślić, że przy podejmowaniu decyzji o wysokości zwrotu w 2013 r. należy uwzględnić, iż w sytuacji wykorzystania środków w roku ubiegłym na poziomie ponad 95%, nawet niewielkie podniesienie stawki zwrotu mogłoby wygenerować skutki finansowe, które nie miałyby swojego pokrycia w środkach przewidzianych na ten cel w ustawie budżetowej na 2013 r.

Wykorzystanie w latach 2011-2012 środków rezerwy celowej: Dopłaty do paliwa rolniczego.

w tys. zł.

Rok

Stawka zwrotu

Wysokość rezerwy

Zgłoszone przez MRiRW wnioski o środki

(wydane przez MF decyzje)

Dodatkowe wnioski sfinansowane z zobowiązań SP 2

Zmiana przeznaczenia rezerwy z poz. 7: Dopłaty do paliwa rolniczego

2011

0,85 zł

720 000

689 721

62,4

30 279

(na rzecz rolników poszkodowanych w wyniku klęsk żywiołowych)

2012

0,95 zł

720 000

688 717

192,9

31 283

(z przeznaczeniem na zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa)

3. Przedstawione powyższej informacje mają swoje bezpośrednie przełożenie również na odpowiedź na kolejne pytanie pani poseł, a dotyczące możliwości podjęcia w 2013 r. działań w celu zmiany wielkości dofinansowania zwrotu podatku.

W tym zakresie uprzejmie wyjaśniam, że uwzględniając:

- możliwy wzrost zainteresowania zwrotem podatku ze strony producentów rolnych (na co bezpośredni, dodatkowy wpływ miałoby ewentualne zwiększenie stawki zwrotu),

- zaplanowany na 2013 r. poziom rezerwy celowej przeznaczonej na dopłaty do paliwa rolniczego (kwota 720 mln zł) bez możliwości zwiększenia tej rezerwy, szczególnie w obecnej sytuacji budżetowej,

- racjonalność dysponowania środkami budżetu państwa,

niestety brak jest realnych możliwości zwiększenia w 2013 r. puli środków budżetowych z przeznaczeniem na zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

1

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 listopada 2010 r. w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2011 r. (Dz. U. Nr 235, poz. 1541).

2

Wydatki pokrywane z rezerwy na zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa, z uwagi na zgłoszenie dodatkowych wniosków po terminach wynikających z art. 154 ustawy o finansach publicznych.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl