SPS-023-12976/13 - Zasady zwrotu części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-12976/13 Zasady zwrotu części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
Podstawę zwrotu podatku na rzecz producentów rolnych stanowi ustawa z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. Nr 52, poz. 379, z późn. zm.). Zgodnie z jej postanowieniami środki z rezerwy celowej budżetu państwa są uruchamiane na zwiększenie budżetów wojewodów, którzy następnie przekazują te środki na rzecz gmin dokonujących wypłaty zwrotu podatku na rzecz producentów rolnych. Zgodnie z art. 5-8 ww. ustawy zwrot podatku jest przyznawany za okres 6 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o zwrot, przy czym wypłata środków następuje w dwóch okresach płatniczych, tzn. w miesiącu kwietniu danego roku (na podstawie wniosków składanych przez producentów rolnych w miesiącu lutym) oraz w październiku (na podstawie wniosków złożonych w miesiącu sierpniu).
Powyższe terminy składania wniosków oraz wypłaty środków obowiązują od 2012 r. Poprzednio zwrot podatku następował w miesiącu maju oraz listopadzie (na podstawie wniosków składanych odpowiednio w miesiącu marcu i wrześniu danego roku).
1. Odnosząc się do pierwszego pytania zawartego w interpelacji, uprzejmie informuję, że ustawa budżetowa na 2011 r. przewidywała w ramach rezerw celowych (w poz. 7) rezerwę na dopłaty do paliwa rolniczego w kwocie 720 mln zł. Ustalona przez Radę Ministrów na 2011 r. stawka zwrotu wyniosła 0,85 zł za 1 litr oleju napędowego 1 ).
Na podstawie wniosków wojewodów i w trybie przewidzianym przez ww. ustawę w 2011 r. minister rolnictwa i rozwoju wsi wystąpił o zwiększenie budżetów wojewodów z rezerwy celowej poz. 7 na ogólną kwotę 689,7 mln zł.
Należy w tym miejscu zauważyć, że powyższe środki obejmowały również kwotę odpowiadającą 2% zwrotu na rzecz gmin z tytułu refundacji poniesionych przez gminy kosztów obsługi procesu zwrotu podatku.
Tak więc wydane w 2011 r. przez ministra finansów decyzje o zwiększeniu budżetów wojewodów z tytułu dopłat do paliwa rolniczego dotyczyły 95,8% zaplanowanych w rezerwie nr 7 środków.
Równocześnie wyjaśniam, że różnica pomiędzy kwotą, na którą zostały wydane decyzje (689,7 mln zł), a faktycznym wykorzystaniem środków na zwrot podatku (635,4 mln zł) wynikała z faktu, iż podstawą dla wydawanych w drugim okresie płatniczym 2011 r. decyzji o zwiększeniu budżetów wojewodów były wnioski ministra rolnictwa i rozwoju wsi oparte na szacunkowych danych o zapotrzebowaniu na środki, zgłaszanych przez wojewodów.
Oparcie się na szacunkowych danych wynikało z faktu, iż zgodnie z art. 154 ustawy o finansach publicznych wystąpienie z wnioskiem o podział rezerw celowych - z wyjątkami wynikającymi z ustawy - powinno nastąpić w terminie do dnia 30 września danego roku. Do 2012 r. w powyższym terminie (tzn. do 30 września) MRiRW nie dysponował jeszcze pełnymi informacjami o wnioskach złożonych przez producentów rolnych, gdyż zgodnie z obowiązującą w tym czasie ww. ustawą z dnia 10 marca 2006 r. do 30 września mogli oni jeszcze składać wnioski o zwrot podatku.
W celu wyeliminowania tego typu sytuacji przygotowana z inicjatywy ministra finansów ustawa z dnia 22 grudnia 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 291, poz. 1707) w art. 10 dokonała nowelizacji ww. ustawy z 10 marca 2006 r. poprzez odpowiednie przesunięcie terminu składania wniosków o zwrot podatku za drugi okres płatności (z miesiąca września na miesiąc sierpień), a w konsekwencji o wypłatę tych środków miesiąc wcześniej, tzn. przesunięcie terminu z miesiąca listopada na październik.
2. Odpowiadając na drugie pytanie, uprzejmie wyjaśniam, że stopień rozdysponowania środków rezerwy celowej przeznaczonej na dopłaty do paliwa rolniczego w ostatnim okresie kształtował się na poziomie
- w 2011 r. - zgłoszone przez MRiRW wnioski o środki - 95,8% zaplanowanej rezerwy celowej,
- w 2012 r. - rzeczywiste wykorzystanie środków rezerwy - 95,6% zaplanowanej rezerwy celowej.
Powyższy stopień wykorzystania rezerwy wskazuje, że de facto brak jest możliwości zwiększenia stawki zwrotu podatku w ramach środków przewidzianych na ten cel w ustawie budżetowej na 2013 r.
Należy bowiem podkreślić, że przy podejmowaniu decyzji o wysokości zwrotu w 2013 r. należy uwzględnić, iż w sytuacji wykorzystania środków w roku ubiegłym na poziomie ponad 95%, nawet niewielkie podniesienie stawki zwrotu mogłoby wygenerować skutki finansowe, które nie miałyby swojego pokrycia w środkach przewidzianych na ten cel w ustawie budżetowej na 2013 r.
Wykorzystanie w latach 2011-2012 środków rezerwy celowej: Dopłaty do paliwa rolniczego.
w tys. zł.
Rok | Stawka zwrotu | Wysokość rezerwy | Zgłoszone przez MRiRW wnioski o środki (wydane przez MF decyzje) | Dodatkowe wnioski sfinansowane z zobowiązań SP 2 | Zmiana przeznaczenia rezerwy z poz. 7: Dopłaty do paliwa rolniczego |
2011 | 0,85 zł | 720 000 | 689 721 | 62,4 | 30 279 (na rzecz rolników poszkodowanych w wyniku klęsk żywiołowych) |
2012 | 0,95 zł | 720 000 | 688 717 | 192,9 | 31 283 (z przeznaczeniem na zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa) |
3. Przedstawione powyższej informacje mają swoje bezpośrednie przełożenie również na odpowiedź na kolejne pytanie pani poseł, a dotyczące możliwości podjęcia w 2013 r. działań w celu zmiany wielkości dofinansowania zwrotu podatku.
W tym zakresie uprzejmie wyjaśniam, że uwzględniając:
- możliwy wzrost zainteresowania zwrotem podatku ze strony producentów rolnych (na co bezpośredni, dodatkowy wpływ miałoby ewentualne zwiększenie stawki zwrotu),
- zaplanowany na 2013 r. poziom rezerwy celowej przeznaczonej na dopłaty do paliwa rolniczego (kwota 720 mln zł) bez możliwości zwiększenia tej rezerwy, szczególnie w obecnej sytuacji budżetowej,
- racjonalność dysponowania środkami budżetu państwa,
niestety brak jest realnych możliwości zwiększenia w 2013 r. puli środków budżetowych z przeznaczeniem na zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 listopada 2010 r. w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2011 r. (Dz. U. Nr 235, poz. 1541).
Wydatki pokrywane z rezerwy na zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa, z uwagi na zgłoszenie dodatkowych wniosków po terminach wynikających z art. 154 ustawy o finansach publicznych.