SPS-023-12394/12 - Klasyfikacja wydatków budżetowych jednostek samorządu terytorialnego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-12394/12 Klasyfikacja wydatków budżetowych jednostek samorządu terytorialnego.

Wprowadzona art. 242 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) zasada zrównoważonego budżetu jednostek samorządu terytorialnego w zakresie wydatków bieżących dochodami bieżącymi ma sprzyjać racjonalnej gospodarce finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Istotne jest, że zasada ta obowiązuje w odniesieniu do planowanego budżetu oraz wykonanego na koniec roku, jednakże nie dotyczy wykonywania budżetu w ciągu roku.

Przewidziany w art. 243 ustawy o finansach publicznych nowy wskaźnik limitujący spłatę zobowiązań jest wynikiem postulatów zgłaszanych wielokrotnie przez jednostki samorządu terytorialnego, w tym podczas posiedzeń Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. Nr 238, poz. 1579) ze środków budżetu państwa są finansowane inwestycje państwowych jednostek budżetowych oraz mogą być udzielane dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, o których mowa w art. 132 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, o ile środki te zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów przygotowania do realizacji inwestycji wymienionych w § 3 pkt 2 i 3 powołanego powyżej rozporządzenia, w tym w szczególności kosztów opracowania dokumentacji projektowej, zakupu i przygotowania gruntu pod budowę oraz ekspertyz, świadectw, operatów, studiów, pomiarów geodezyjnych i prac geologicznych oraz prac archeologicznych dotyczących tych inwestycji.

Jak wynika z powyższego, zakup gruntu pod konkretną inwestycję jest niewątpliwie wydatkiem majątkowym - pozycja taka powinna być uwzględniona w wartości kosztorysowej danej inwestycji.

Obecny system klasyfikacji budżetowej, ustalony rozporządzeniem ministra finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207, z późn. zm.), zgodnie z przyjętą metodologią, umożliwia ewidencję wydatków majątkowych jednostek samorządu terytorialnego w ramach finansowania całościowego kosztu inwestycji, zatem wydatki na odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość - przy zachowaniu przesłanek określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa - powinny być pokrywane ze środków przeznaczonych na realizację danej inwestycji w czasie jej trwania i klasyfikowane w paragrafie "605.

Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych", z odpowiednią czwartą cyfrą.

Zatem koszty odszkodowania zalicza się do kosztu inwestycji, jeżeli dotyczą aktualnie realizowanej inwestycji, jeżeli natomiast inwestycja jest już zrealizowana, to odszkodowanie dotyczące nieruchomości klasyfikowane jest w paragrafach "459. Kary i odszkodowania wypłacane na rzecz osób fizycznych" albo "460. Kary i odszkodowania wypłacane na rzecz osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych", z odpowiednimi czwartymi cyframi.

Przekazując powyższe wyjaśnienie, uprzejmie informuję, że w związku z regulacjami prawnymi dotyczącymi pozyskiwania nieruchomości na cele inwestycyjne, tj. art. 98 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, z późn. zm.) oraz art. 36 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647), Ministerstwo Finansów zajmowało stanowisko w zakresie klasyfikowania wydatków z powyższych tytułów w odpowiedzi na zapytania pojedynczych jednostek w zakresie konkretnych stanów faktycznych. Rekomendowany sposób ewidencji na podstawie obowiązującego rozporządzenia nie wskazuje na istotną skalę wątpliwości w zakresie ich stosowania przez jednostki sektora finansów publicznych.

Jednostki samorządu terytorialnego nie zgłaszały natomiast problemu w zakresie klasyfikowania wydatków na pozyskiwanie nieruchomości na cele inwestycyjne w związku z koniecznością stosowania od 2014 r. art. 242 i 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl