SPS-023-11575/12 - Zasady opodatkowania emerytur w nowej Konwencji z USA.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 stycznia 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-11575/12 Zasady opodatkowania emerytur w nowej Konwencji z USA.

Udzielając odpowiedzi na pytanie nr 1 interpelacji dotyczące procesu negocjacyjnego, uprzejmie wyjaśniam, iż prace nad nową konwencją rozpoczęto w roku 2008.

Zgoda prezesa Rady Ministrów na rozpoczęcie negocjacji konwencji została udzielona w dniu 21 sierpnia 2008 r., natomiast tekst konwencji został ustalony w trakcie czterech rund negocjacyjnych. Dnia 8 listopada br. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia zgody na podpisanie konwencji. W chwili obecnej trwają uzgodnienia ze stroną amerykańską dotyczące miejsca i terminu ceremonii podpisania konwencji. Planuje się, iż nastąpi ono w ciągu najbliższych kilku tygodni.

Odnosząc się do pytania nr 2 interpelacji podnoszącego kwestię konsultacji społecznych, w szczególności ze środowiskami polonijnymi, pragnę wyjaśnić, iż negocjacje konwencji prowadzone były zgodnie ustawą z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443). Procedury przewidziane powyżej wskazaną ustawą nie przewidują formalnego trybu prowadzenia uzgodnień projektów umów międzynarodowych z organizacjami społecznymi.

W odniesieniu do pytania nr 3 interpelacji pragnę na wstępie wyjaśnić, iż fakt, że umowa z 1974 r. nie zawiera szczególnych postanowień dotyczących opodatkowania emerytur i rent, nie oznacza, iż ta kategoria dochodów pozostaje poza jej zakresem przedmiotowym.

Zgodnie bowiem z art. 5 umowy z 1974 r. zatytułowanym: Ogólne zasady opodatkowania, osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w umawiającym się państwie może być opodatkowana przez drugie państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł położonych w tym drugim państwie i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w tej umowie.

W konsekwencji emerytury i renty otrzymywane przez polskiego rezydenta w USA mogą podlegać opodatkowaniu w obu krajach, jednakże uniknięcie podwójnego opodatkowania w Polsce nastąpi poprzez zastosowanie metody odliczenia podatku zapłaconego za granicą zgodnie z art. 20 ust. 1 umowy z 1974 r.

Zastosowanie zasady odliczenia polega na zsumowaniu dochodów zagranicznych oraz dochodów ze źródeł położonych na terytorium Polski.

Następnie od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów krajowych oraz zagranicznych odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie (w tym przypadku w USA), natomiast odliczenie takie nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

W opinii Ministerstwa Finansów, wbrew poglądowi wyrażonemu w interpelacji, konwencja nie powinna natomiast regulować kwestii opodatkowania emerytur i podobnych świadczeń poprzez wzajemne zwolnienie dochodów z opodatkowania.

Celem Ministerstwa Finansów podczas negocjacji nowej konwencji było określenie w odrębnej jednostce redakcyjnej sposobu podziału praw do opodatkowania emerytur i podobnych świadczeń pomiędzy obydwa państwa tak, aby zapewnić uniknięcie podwójnego opodatkowania dochodu.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl