SPS-023-10871/12 - Stawka podatku akcyzowego od energii elektrycznej dla przedsiębiorstw energochłonnych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-10871/12 Stawka podatku akcyzowego od energii elektrycznej dla przedsiębiorstw energochłonnych.

W pełni rozumiejąc trudną sytuację ZGH Bolesław SA, należy zauważyć, że wysokość akcyzy od energii elektrycznej kształtuje się w Polsce na niezmienionym od 2002 r. poziomie 20 zł za MWh, co odpowiada 0,02 zł za 1 kWh. Chociaż podatek akcyzowy ma charakter cenotwórczy, to nie jest on jedynym elementem składowym cen energii elektrycznej. Tylko w okresie 2007-2011 r. koszt netto zakupu 1 MWh energii elektrycznej wzrósł o ponad 80%, ze 163,40 zł do 294,70 zł, przy czym największy wpływ na tę zmianę miał wzrost kosztów głównych składników wpływających na cenę energii elektrycznej, szczególnie energii czarnej, wsparcia energetyki odnawialnej, opłat przesyłowych i kontraktów długoterminowych. Zatem obecna stawka akcyzy stosunkowo w niewielkim stopniu oddziałuje na koszty działalności gospodarczej przedsiębiorstw branż energochłonnych, a biorąc pod uwagę kwotowy charakter tej stawki, udział akcyzy w kosztach w ostatnich kilku latach wyraźnie maleje. W latach 2007-2011 stawka akcyzy nie zmieniła się, a udział podatku akcyzowego w cenie energii elektrycznej zmalał z 12,2% do poziomu 6,8%.

Należy jednak podkreślić, iż od początku bieżącego roku ceny energii elektrycznej wykazują tendencję spadkową. Jeszcze kilka miesięcy temu 1 MWh energii elektrycznej kosztowała na Towarowej Giełdzie Energii ok. 215 zł.

Natomiast średnia cena podstawowa na giełdzie we wrześniu wyniosła już tylko około 186 zł/MWh.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż w większości krajów Unii Europejskiej koszty siły roboczej i koszty dystrybucji energii elektrycznej obciążające jej odbiorców są znacznie wyższe od tych, z jakimi mamy do czynienia w Polsce, co w konsekwencji pozwala w dużej mierze zachować konkurencyjność wyrobów wyprodukowanych przez krajowe przedsiębiorstwa energochłonne na rynkach europejskich.

Nie ulega zatem wątpliwości, że chociaż obciążenia podatkowe wpływają na cenę energii elektrycznej, to jednak w najmniejszym stopniu nie są odpowiedzialne za jej wahania w ostatnich latach, bowiem, jak zaznaczono powyżej, stawka akcyzy na energię elektryczną nie była zmieniana od 2002 r. Dlatego dla poprawy konkurencyjności branż energochłonnych niezbędne są kompleksowe rozwiązania systemowe oparte przede wszystkim na kwestiach mających znaczący wpływ na cenę energii elektrycznej, takich jak np. koszty przesyłu i dystrybucji oraz koszty wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i skojarzonej. Należy jednak podkreślić, iż ww. rozwiązania powinny być oparte na ocenie kryterium konkurencyjności.

Zatem pomoc państwa powinna być przyznawana tylko w takim zakresie, aby dane przedsiębiorstwo energochłonne uzyskało konkurencyjność na rynkach europejskich.

W celu wypracowania kompleksowych rozwiązań dla branż energochłonnych, w tym m.in. w oparciu o przepisy dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r., w dniu 8 grudnia 2011 r. minister gospodarki jako przewodniczący Międzyresortowego Zespołu do spraw Realizacji "Polityki energetycznej Polski do 2030 r." powołał grupę roboczą do spraw redukcji obciążeń przedsiębiorstw energochłonnych, w skład której weszli przedstawiciele ministra gospodarki, ministra finansów, ministra środowiska, ministra skarbu państwa, ministra spraw zagranicznych, prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu.

Należy jednak podkreślić, że Polska objęta jest w chwili obecnej, tak jak większość krajów UE, procedurą nadmiernego deficytu i zgodnie z rekomendacją Rady Ecofin jest zobowiązana do obniżenia w sposób wiarygodny i trwały do końca roku 2012 deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do poziomu nieprzekraczającego wartości referencyjnej 3% PKB. Zobowiązanie do ograniczenia deficytu, które umożliwi wyjście z ww. procedury zostało potwierdzone w liście ministra finansów do unijnego komisarza ds. gospodarczych i walutowych Olli Rehna, który został wysłany w grudniu ubiegłego roku. W związku z powyższym obniżenie w tej chwili podatków utrudniłoby w sposób istotny osiągnięcie założonego celu, jakim jest ograniczenie deficytu, tym samym wypełnienie podjętych przez stronę polską zobowiązań.

Należy również zaznaczyć, że zgodnie z art. 112c pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w okresie od dnia skierowania do Rzeczypospolitej Polskiej zaleceń, o których mowa w art. 126 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, do dnia ich uchylenia Rada Ministrów nie może przyjmować projektów ustaw określających zwolnienia, ulgi i obniżki, których skutkiem finansowym może być zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów.

Biorąc pod uwagę powyższe, ulgi w podatku akcyzowym od energii elektrycznej dla przedsiębiorstw energochłonnych obecnie nie mogą być wprowadzone, a ich ewentualne wdrożenie w przyszłości będzie wymagało rozłożenia w czasie.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl