SP5.054.11.2017 - Stanowisko MF w sprawie czynności sprawdzających urzędów skarbowych z wykorzystaniem jednolitego pliku kontrolnego

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2017 r. Ministerstwo Finansów SP5.054.11.2017 Stanowisko MF w sprawie czynności sprawdzających urzędów skarbowych z wykorzystaniem jednolitego pliku kontrolnego

W odpowiedzi na interpelację Panów Posłów Janusza Cichonia, Włodzimierza Nykiela i Jarosława Urbaniaka z dnia 8 maja 2017 r. nr 12445 w sprawie stosowania art. 193a Ordynacji podatkowej (Jednolity Plik Kontrolny - przedstawiany na żądanie organów podatkowych) wprowadzonego ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1649, z późn. zm.), uprzejmie wyjaśniam.

Ad 1. W ramach czynności sprawdzających w okresie 1 lipca 2016 r. - 30 kwietnia 2017 r. organy podatkowe oraz byłe organy kontroli skarbowej wystąpiły z żądaniem danych w trybie art. 193a Ordynacji podatkowej w 310 przypadkach, natomiast 105 podmiotów przekazało dane fakultatywnie.

Ad 2. W okresie 01.07.2016 r. - 30.04.2017 r. urzędy skarbowe przeprowadziły i zakończyły 7504 czynności sprawdzających z wykorzystaniem JPK; 3445 czynności pozostaje w toku. Z kolei byłe urzędy kontroli skarbowej (obecnie urzędy celno-skarbowe) przeprowadziły i zakończyły 26 czynności sprawdzających z wykorzystaniem JPK; w toku pozostaje 13 czynności.

W powyższym okresie, w wyniku ustaleń dokonanych w czynnościach sprawdzających i kontrolach podatkowych z wykorzystaniem JPK, urzędy skarbowe przeprowadziły i zakończyły 2 postępowania podatkowe; 4 postępowania pozostają w toku. Urzędy celno-skarbowe do 30 kwietnia 2017 r. nie wszczynały postępowań podatkowych, w których byłby wykorzystany JPK.

Do dnia 28 lutego 2017 r. byłe urzędy kontroli skarbowej wszczęły w trybie określonym w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 720, z późn. zm.) 13 postępowań kontrolnych z wykorzystaniem JPK, z czego do dnia 30 kwietnia 2017 r. zakończono 4 takie postępowania. Natomiast urzędy celno-skarbowe wszczęły do dnia 30 kwietnia 2017 r. 7 kontroli celno-skarbowych, w których korzystały z JPK (wszystkie w toku).

Z uwagi na szereg czynników: krótki okres stosowania JPK, okresowe podmiotowe ograniczenie obowiązku przekazywania (od lipca 2016 tylko duże firmy), tryb, który wymaga skierowania żądania do konkretnego podatnika oraz zakres danych podlegających przekazywaniu (ograniczone do okresu za lipiec 2016 r.), dane z JPK wykorzystywane są zasadniczo dla celów kontrolnych. Z uwagi na ograniczoną liczbę kontroli podatkowych z wykorzystaniem JPK prowadzonych w I półroczu 2017 r., przewiduje się pozyskanie pełnych danych statystycznych z tego obszaru po raz pierwszy za I półrocze 2017 r.

Ad 3. Zgodnie z aktem założycielskim Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o. z dnia 14 czerwca 2016 r. wszystkie udziały w Spółce zostały objęte przez Skarb Państwa. Aktualnie w skład Rady Nadzorczej wchodzą Pan Leszek Skiba, Pan Adam Niedzielski, Pani Joanna Dadacz, Pan Tomasz Tratkiewicz oraz Pan Paweł Dobrowolski - wszystkie te osoby zostały powołane przez Ministra Rozwoju i Finansów (lub wcześniej przez Ministra Finansów). Wszystkie dane dotyczące udziałowców oraz członków organów tej spółki można znaleźć także na bieżąco, w elektronicznym KRS: https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu?t:lb=t wpisując nazwę spółki.

Ad 4. Ministerstwo Finansów nie otrzymało w dniu 8 lutego 2017 r. wskazanego narzędzia w związku z faktem, że w trakcie realizacji zlecenia rozszerzono planowany zakres prac (przede wszystkim rozszerzono zakres żądanych raportów) i w konsekwencji wydłużono czas realizacji tego zlecenia. Część produktów przewidzianych do dostarczenia w ramach tego zlecenia pracy została wdrożona produkcyjnie w dniu 24 kwietnia 2017 r., a pozostałe produkty są planowane do wdrożenia w terminie do dnia 31 sierpnia 2017 r. Łączny koszt realizacji wszystkich produktów w ramach tego zlecenia został ostatecznie oszacowany w wysokości 720 000,00 zł brutto.

Ad 5. W ramach zadania dotyczącego budowy narzędzi do zaawansowanej analityki, w tym opartej na statystyce matematycznej operującej na danych z Fundamentu Danych (hurtownia danych na potrzeby analityczne), do chwili obecnej przekazano Spółce tylko jedno zlecenie na "Fundament Danych wersja 1" dotyczące przygotowania odpowiedniego rozwiązania informatycznego do agregowania i udostępniania do celów analitycznych danych z kilkudziesięciu źródłowych systemów informatycznych resortu finansów i baz zewnętrznych. Przedmiotowe zlecenie pracy zostało uzgodnione w dniu 13 marca 2017 r. z terminem realizacji określonym na dzień 26 września 2017 r., czyli po wskazanym terminie 30 kwietnia 2017 r. Koszt realizacji tego zlecenia został oszacowany w wysokości 983 262,00 zł brutto. W ramach tego zlecenia z przedmiotowym rozwiązaniem zostanie zintegrowany System Analityczny Administracji Skarbowej wdrażany bez udziału Spółki, a w okresie późniejszym będą z nim integrowane wszystkie pozostałe funkcjonujące w resorcie finansów narzędzia analityczne.

Ad 6. Dotychczas zlecono Spółce tylko dostarczenie opisanego w odpowiedzi na pytanie nr 5 rozwiązania informatycznego w ramach zlecenia na "Fundament Danych wersja 1", które będzie zintegrowane z Systemem Analitycznym Administracji Skarbowej. Nie ma ustalonego harmonogramu dalszego rozwoju oprogramowania analitycznego w horyzoncie czasowym do dnia 31 sierpnia 2018 r. Ewentualne inne zlecenia dla Spółki w zakresie rozwoju oprogramowania analitycznego będą podejmowane w przypadku stwierdzenia braków funkcjonalnych narzędzi już istniejących.

Ad 7. W tej chwili znane są tylko koszty realizacji zlecenia na "Fundament Danych wersja 1" oszacowane w wysokości 983 262,00 zł brutto. Koszty ewentualnych innych zleceń pracy będą znane dopiero po uzgodnieniu zakresu takich zleceń.

Ad 8. Centrum Analiz i Kontroli Podatkowej we Wrocławiu - CAiPAP (od 1 marca 2017 r. Centrum Analiz i Planowania Administracji Skarbowej we Wrocławiu - CAiPAS) zostało wskazane jako odpowiedzialne merytorycznie za określenie wymagań w zakresie przygotowania rozwiązania informatycznego, o którym mowa w pytaniu nr 4. Przedmiotowe Centrum wyspecyfikowało zakres raportów analitycznych do weryfikacji danych z plików JPK-VAT z innymi danymi będącymi w posiadaniu administracji skarbowej i odpowiada za weryfikację narzędzi dostarczanych przez Spółkę.

Jednocześnie należy zauważyć, że niezależnie od realizacji powyższego zadania CAiPAS przygotowało własne rozwiązanie (tzw. WRO-System), tj. narzędzie służące do udostępniania plików JPK_VAT dla pracowników organów podatkowych i celno-skarbowych. Tworzy także raporty oparte na własnych i resortowych bazach danych w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Ad 9. Pracownicy CAiPAS zajmujący się bezpośrednio obsługą ww. narzędzi przeprowadzili w okresie luty - kwiecień 2017 r. szkolenia dla ok. 1200 osób w zakresie obsługi i możliwości ich wykorzystania.

Wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia usuną wątpliwości i usatysfakcjonują Panów Posłów.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl