SP1/S-861-213-POZI-211/2002 - Zaliczenie kwoty zwrotu różnicy podatku naliczonego na poczet zaległych zobowiązań podatkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2002 r. Ministerstwo Finansów SP1/S-861-213-POZI-211/2002 Zaliczenie kwoty zwrotu różnicy podatku naliczonego na poczet zaległych zobowiązań podatkowych.

W odpowiedzi na wystąpienie z dnia 15 marca 2001 r. nr (...) w sprawie momentu zaliczenia na podstawie art. 21 ust 8b ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. Nr 11 poz. 50 ze zm.) kwoty zwrotu różnicy podatku naliczonego na poczet zaległych zobowiązań podatkowych, Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia, co następuje:

Omawiając kwestię zaliczenia kwoty zwrotu różnicy podatku naliczonego na poczet zaległych zobowiązań podatkowych, na wstępie należy zauważyć, iż w zakresie nieuregulowanym w ustawie o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym przy zarachowaniu kwoty zwrotu mają odpowiednio zastosowanie unormowania ustawy - Ordynacja podatkowa dotyczące zaliczenia nadpłat.

Istotne w niniejszej sprawie jest określenie momentu, w którym podatnik nabywa prawo do zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Stosownie do art. 10 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym kwotę zwrotu różnicy podatku naliczonego przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji dodatkowej, chyba że urząd skarbowy lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości. Należy zatem przyjąć, że momentem tym jest dzień złożenia rozliczenia przez podatnika. (VAT-7), w którym zostanie wydana, ww. kwota. Powyższe nie pozostaje w sprzeczności z regulacją zawartą w art. 21 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, zgodnie z którą zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w ciągu 25 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Inny jest bowiem moment, w którym podatnik nabywa prawo do zwrotu, inny zaś dokonania zwrotu - analogicznie jak w przypadku nadpłaty (art. 74 i 76 ustawy - Ordynacji podatkowej).

Wobec powyższego gdy podatnik złoży w terminie deklarację, z której wynika zobowiązanie podatkowe, np. podatku dochodowym od osób fizycznych wraz z deklaracją YAT-7, w której została wykazana kwota zwrotu różnicy podatku oraz wniosek o zarachowanie tej różnicy w całości lub w części na to zobowiązanie podatkowe należy dokonać zarachowania zgodnie z wnioskiem podatnika. Zarachowania tego należy dokonać pod datą złożenia ww. deklaracji.

Stosownie do art. 21 ust. 3b ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym obrotem organów podatkowych, wykonywanym z urzędu, jest zaliczenie zwrotu różnicy podatku na poczet zaległych zobowiązań podatkowych. Zaliczenie zwrotu różnicy podatku, podobnie jak nadpłat, na poczet zaległości podatkowej musi także uwzględniać odsetki za zwłokę od tej zaległości. Przepis § 11 ust. 1 pkt 9, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 maja 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 40, poz. 463) wskazuje końcowy moment biegu odsetek za zwłokę w przypadku gdy zaległość podatkowa jest wygaszana poprzez zarachowanie podatku. Momentem tym jest dzień naliczenia zwrotu na poczet zaległości podatkowej, czyli dzień, w którym jednocześnie istnieje zaległość podatkowa i zwrot podatku. Na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej nie jest możliwe jednoczesne równoległe istnienie zaległości podatkowej, od której biegną odsetki za zwłokę i zwrotu podatku podlegającego oprocentowaniu.

Postanowienie w sprawie zaliczenia zwrotu podatku na poczet zaległości podatkowej ma natomiast charakter deklaratoryjny, potwierdzając wygaszenie zaległości podatkowej i wskazując na sposób zarachowania kwoty zwrotu podatku na poczet zaległości i należnych od niej odsetek za zwłokę. Jeżeli kwota zwrotu podatku nie pokrywa całości zaległości podatkowej wraz z należnymi od niej odsetkami za zwłokę, zaliczenie dokonywane jest proporcjonalnie, zgodnie z art. 55 § 2 Ordynacji podatkowej.

Na koniec wyjaśnia się, że opisany powyżej sposób postępowania w sprawie zarachowania przedmiotowej różnicy podatku może być stosowany również do innych zobowiązań podatkowych, których termin zapłaty jest wcześniejszy aniżeli termin do złożenia deklaracji VAT-7.

Zatem Ministerstwo Finansów podziela stanowisko Izby Skarbowej w tej sprawie zaprezentowane w opinii prawnej z dnia 22 stycznia 2001 r. nr (...).

Opublikowano: RPP 2002/10/45