SP1/AA-861-252-2006/2000 - Tryb doręczania oraz termin zwrotu przez placówki pocztowe nieodebranych pism.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2000 r. Ministerstwo Finansów SP1/AA-861-252-2006/2000 Tryb doręczania oraz termin zwrotu przez placówki pocztowe nieodebranych pism.

Na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w celu ujednolicenia zasad stosowania przepisu art. 149 ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie doręczania pism oraz terminu zwrotu przez placówki pocztowe nieodebranych pism, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Zgodnie z art. 149 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w przypadku nieobecności adresata w mieszkaniu pisma doręcza się za pokwitowaniem pełnoletniemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, gdy osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi. O doręczeniu pisma sąsiadowi lub dozorcy domu umieszcza się zawiadomienie na drzwiach mieszkania adresata. Przepis ten dotyczy zatem takiej sytuacji, gdy doręczyciel faktycznie usiłuje doręczyć pismo w mieszkaniu adresata. Powołany przepis nie stanowi jednak upoważnienia do odbioru pisma awizowanego w placówce pocztowej. Wydanie awizowanej przesyłki osobom, o których mowa w art. 149, może nastąpić tylko wtedy, gdy osoby te posiadają upoważnienie do odbioru tego rodzaju pisma, odpowiadające wymogom przepisów pocztowych o doręczeniach.

Obecnie przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa nie określają okresu, na jaki przesyłka (pismo) powinna być złożona w placówce pocztowej. A zatem w przypadku gdy nie jest możliwe doręczenie pisma w sposób wskazany przepisami ustawy - Ordynacja podatkowa, mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Łączności z dnia 15 marca 1996 r. w sprawie warunków korzystania z usług pocztowych o charakterze powszechnym (Dz.U. Nr 40, poz. 173), a w szczególności § 47 i 57. Stosownie do § 47 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku przesyłek rejestrowanych lub przekazów pocztowych - jeżeli w chwili ich doręczenia stwierdza się nieobecność adresata lub innych osób uprawnionych, o których mowa w § 45 i 46, do odbioru przesyłki lub przekazu pocztowego - zawiadomienie o próbie doręczenia, wraz z informacją o miejscu i czasie ich odebrania w placówce oddawczej, pozostawia się w skrzynce do doręczania korespondencji lub przekazuje w inny powszechnie uznawany sposób. Z paragrafu 57 wynika zaś, że nieodebranie przez adresata przesyłki, która została pozostawiona na okres 14 dni w placówce oddawczej, powoduje jej zwrot do nadawcy, tj. organu podatkowego.

Powyższe wyjaśnienia zostały przekazane jednostkom terenowym Poczty Polskiej za pośrednictwem Centralnego Zarządu Poczty Polskiej.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2000/4/7