SC5.054.2.2017 - Projekt systemu monitorowania drogowego przewozu towarów

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo Ministerstwo Finansów SC5.054.2.2017 Projekt systemu monitorowania drogowego przewozu towarów

Odpowiadając na interpelację poselską z 8 marca 2017 r. nr 10697 Pana Krzysztofa Sitarskiego, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie projektu ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, uprzejmie informuję, co następuje.

Ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów ma na celu wdrożenie kolejnego narzędzia uszczelniającego system podatkowy. W ramach projektowanych rozwiązań przewidziano prowadzenie rejestru, do którego obowiązek zgłoszenia przewozu towarów nałożono na trzy rodzaje podmiotów: podmiot wysyłający, podmiot odbierający i przewoźnika.

Na mocy art. 5 ustawy, w przypadku przewozu towaru rozpoczynającego się na terytorium kraju podmiot wysyłający jest obowiązany, przed rozpoczęciem przewozu towaru:

1)

przesłać zgłoszenie do rejestru;

2)

uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia, i

3)

przekazać ten numer przewoźnikowi.

Drugi z przypadków (art. 6 ustawy) odnosi się do przewozu towaru z terytorium państwa członkowskiego albo z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Tu podmiot odbierający jest obowiązany przed rozpoczęciem przewozu na terytorium kraju, przesłać zgłoszenie do rejestru, uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia i przekazać ten numer przewoźnikowi.

Trzeci z przypadków (art. 7 ustawy) dotyczy przewozu towarów przez terytorium Polski, np. z Francji do Estonii. W tej sytuacji przewoźnik jest obowiązany, przed rozpoczęciem przewozu towaru na terytorium kraju, przesłać zgłoszenie do rejestru i uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia.

Przewoźnik, który otrzymał numer referencyjny obowiązany jest go przekazać kierującemu przed rozpoczęciem przewozu towaru. To samo dotyczy dokumentu zastępującego zgłoszenie wraz z potwierdzeniem jego przyjęcia albo dokumentu potwierdzającego przesunięcie międzymagazynowe. Dlatego też kierujący, w momencie rozpoczęcia przewozu towaru, jest obowiązany posiadać numer referencyjny, a w sytuacji awarii systemu po stronie Krajowej Administracji Skarbowej dokument zastępujący zgłoszenie wraz z potwierdzeniem jego przyjęcia albo dokument potwierdzający przesunięcia międzymagazynowe.

W przypadku nieotrzymania przez kierującego numeru referencyjnego albo jednego z powyższych dokumentów, kierujący obowiązany jest odmówić rozpoczęcia przewozu towaru. Należy zauważyć, że z przewozem bez tego numeru albo dokumentu wiąże się kara grzywny. Na mocy art. 32 ust. 1 powołanej ustawy, w przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli rozpoczęcia przewozu towaru przez kierującego bez numeru referencyjnego, bez dokumentu zastępującego zgłoszenie i potwierdzenia przyjęcia dokumentu zastępującego zgłoszenie albo dokumentu przesunięcia międzymagazynowego, kierujący podlegać będzie karze grzywny w wysokości od 5000 do 7500 zł.

Ustawa przewiduje, że kary nie będą nakładane przez okres od jej wejścia w życie do 30 kwietnia 2017 r., co ma pozwolić podmiotom uczestniczącym w przewozie towarów na zapoznanie się i wdrożenie nowych regulacji.

Odnosząc się natomiast do kwestii zwolnienia z obowiązków przewidzianych ustawą usług pocztowych pragnę zauważyć, że ze względu na specyfikę tego rodzaju przewozu (paczka pocztowa to przesyłka o masie do 20 kg) przyjęto, że zwolnieniu podlega przewóz wykonywany przez operatorów pocztowych (nie tylko Pocztę Polską S.A., ale także tzw. "firmy kurierskie") w paczkach pocztowych, w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe. Tego typu przewóz towarów, nawet tych wskazanych w ustawie, nie stanowi ryzyka znacznego uszczuplenia dochodów budżetu Państwa. Dodatkowo zwolnienie wynikające z ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów nie oznacza, że przesyłki takie nie będą podlegały kontroli na mocy innych przepisów, które może stosować Służba Celno-Skarbowa.

Odrębnym poruszonym w interpelacji zagadnieniem jest zwolnienie z obowiązków przewidzianych ustawą Sił Zbrojnych RP, obcych wojsk stacjonujących w Polsce, instytucji Unii Europejskiej i innych służb mundurowych. Uprzejmie informuję, że podmioty te zostały zwolnione z obowiązków wynikających z ustawy, co do zasady, ze względu na zadania jakie wykonują, umowy międzynarodowe itp. oraz fakt, że nie istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia naruszenia przepisów podatkowych. Dodatkowo należy zauważyć, że Ministerstwo Obrony Narodowej wykorzystuje system elektroniczny służący monitorowaniu przemieszczania się wojsk (SI KONWÓJ), stąd dublowanie się podobnych systemów byłoby niepożądane.

Na zakończenie pragnę podkreślić, że dzięki wprowadzanym rozwiązaniom prawnym możliwa będzie skuteczniejsza ochrona interesów rzetelnych podmiotów poprzez eliminację nieuczciwej konkurencji powodującej zakłócenia w obrocie gospodarczym.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl