S-ILPP3/4512-1-226/15/17-S2/NF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej S-ILPP3/4512-1-226/15/17-S2/NF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 Ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 8 listopada 2016 r. sygn. akt I SA/Po 959/16 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 16 stycznia 2017 r.) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2015 r. (data wpływu 9 listopada 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 grudnia 2015 r. (data wpływu 21 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2015 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 grudnia 2015 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

Dotychczasowy przebieg postępowania

W dniu 4 lutego 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy postanowienie bez rozpatrzenia nr ILPP3/4512-1-226/15-4/NF, w której uznał, że pomimo jednoznacznie brzmiącego wezwania do uzupełnienie wniosku o wskazane informacje Wnioskodawca nie uzupełnił go w żądanym zakresie.

Wnioskodawca na postanowienie bez rozpatrzenia z dnia 4 lutego 2016 r. nr ILPP3/4512-1-226/15-4/NF wniósł pismem z dnia 12 lutego 2016 r. (data wpływu 17 lutego 2016 r.) zażalenie na ww. postanowienie. Przedmiotowe zażalenie zostało uzupełnione w dniu 4 marca 2016 r. o stosowne pełnomocnictwo.

W odpowiedzi na powyższe zażalenie na postanowienie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów pismem z dnia 18 marca 2016 r. nr ILPP3/4512-3-1/16-4/TW utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie.

Wnioskodawca na postanowienie z dnia 18 marca 2016 r. nr ILPP3/4512-3-1/16-4/TW złożył skargę z dnia 18 kwietnia 2016 r. (data wpływu 21 kwietnia 2016 r.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 8 listopada 2016 r. sygn. akt I SA/Po 959/16 uchylił zaskarżone postanowienie z dnia 18 marca 2016 r. nr ILPP3/4512-3-1/16-4/TW oraz poprzedzające je postanowienie z dnia 4 lutego 2016 r. nr ILPP3/4512-1-226/15-4/NF.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony w zakresie stawki podatku VAT wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca, Spółka) prowadzi działalność sportowo-rekreacyjną w wielu budynkach - basenach będących kompleksowymi obiektami sportowymi w zakresie:

* działalność obiektów sportowych PKD 93.11 Z;

* działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKD 93.13 Z;

* pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych PKD 85.51 Z;

* pozostałą działalność związaną ze sportem PKD 93.19 Z;

* pozostałą działalność rozrywkową i rekreacyjną PKD 93.29 Z.

Spółka korzysta z przedmiotowych obiektów sportowych na zasadzie umów najmu. W przedmiotowych obiektach znajdują się niecki basenowe, sauny, siłownie, sale do ćwiczeń rekreacyjnych. W ramach działalności Spółka zamierza oferować usługi wstępu na basen, w ramach których proponowane będą kompleksowe usługi związane ze sportem i rekreacją, tj. w ramach wykupionego biletu/karnetu na korzystanie z basenu. Będą to:

* zajęcia w celu nauki bądź doskonalenia pływania (grupowe lub indywidualne) dla dzieci, dorosłych;

* zajęcia oswajania niemowląt z wodą (grupowe, indywidualne);

* zajęcia fitness, aerobicu, gimnastyki w wodzie;

* zajęcia fitness, aerobicu poprawiające kondycję fizyczną oraz ogólną sprawność organizmu (grupowe, indywidualne) odbywane w ramach istniejących sal do ćwiczeń rekreacyjnych.

Wnioskodawca zamierza oferować zróżnicowane możliwości wstępu na zajęcia: karnety wstępu jednorazowe, karnety wstępu wielorazowe na określoną grupę zajęć, karnety wstępu wielorazowe na określony okres czasu i na określoną grupę zajęć, karnety jednorazowe typu "open", karnety wielorazowe typu "open" na wejścia w określonym z góry okresie czasu na dowolne zajęcia. W ramach karnetów wielorazowych Spółka zamierza oferować różne zestawy karnetów wstępu wielorazowych w określonym z góry okresie czasu na co najmniej 2 grupy zajęć: nauka pływania+zajęcia fitness, aerobicu, gimnastyki w wodze, nauka pływania+zajęcia z grupy fitness na sali, zajęcia fitness, aerobicu, gimnastyki w wodzie+zajęcia z grupy fitness na sali, zajęcia oswajania niemowląt z wodą+zajęcia fitness, aerobicu, gimnastyki w wodze, zajęcia oswajania niemowląt w wodzie+zajęcia z grupy fitness na sali, pakiet usług "dla dwojga", pakiet usług "rodzice+dziecko". Spółka zamierza prowadzić także zorganizowane zajęcia nauki i doskonalenia pływania dla uczniów szkół w ramach zajęć wychowania fizycznego. Za przedmiotowe zajęcia będzie płaciła dana szkoła na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 grudnia 2015 r. (data wpływu 21 grudnia 2015 r.), w którym Wnioskodawca wskazał, że:

1.

jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT;

2.

wszystkie zajęcia wymienione przez niego w opisie sprawy będą wykonywane w ramach kompleksowej usługi związanej z działalnością obiektów sportowych, a zatem są sklasyfikowane jako PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" - pozycja 179 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Są to bowiem usługi świadczone na obiektach sportowych - basenach krytych - z których Spółka korzysta na zasadzie umowy najmu. Wnioskodawca zauważa, że istnieje możliwość dokonania klasyfikacji świadczonych przez niego usług według innego PKWiU mianowicie jako "Pozostałych usług związanych z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" (bez względu na zakwalifikowania usług Spółki do PKWiU), znajdującego się w poz. 186 załącznika nr 3 do u.p.t.u.

Sposób kwalifikacji usług według PKWiU jest więc w tym przypadku kwestią drugorzędną, gdyż oba typy usług opodatkowane są stawką podatku VAT w wysokości 8%.

3. odpowiadając uzupełniająco na pytanie nr 3, mimo jednoznacznej odpowiedzi na pytanie nr 2, Wnioskodawca stwierdził, że:

W ramach działalności Spółka będzie oferowała usługi wstępu na basen, w ramach których proponowane będą inne usługi związane ze sportem i rekreacją, które będą oferowane jako usługa kompleksowa, tj. tylko w ramach wykupienia biletu na korzystanie z basenu - będą to:

1. Zajęcia w celu nauki bądź doskonalenia pływania dla dzieci i dorosłych, tj.:

a.

oswajanie dzieci z wodą (grupy lub indywidualnie),

b.

nauka i doskonalenie pływania dla dzieci (grupy lub indywidualnie),

c.

oswajanie niemowląt z wodą (grupy lub indywidualnie),

d.

nauka i doskonalenie pływania dla dorosłych (grupy lub indywidualnie).

2. Zajęcia aqua fitness (zajęcia fitness, aerobicu, gimnastyki w wodzie), tj.: (...) - zajęcia grupowe.

W ramach istniejących sal do ćwiczeń Spółka zamierza oferować zajęcia poprawiające kondycję fizyczną oraz ogólną sprawność organizmu, czyli: Fitness (aerobic): tj. (...) - zajęcia grupowe lub indywidualne.

Wszystkie wyżej wymienione zajęcia (zarówno prowadzone na basenie, jak i w salach do ćwiczeń) prowadzone będą przez wykwalifikowanych instruktorów, posiadających stosowne uprawnienia. Wnioskodawca zamierza oferować wszystkie zajęcia wyłącznie, jako zorganizowane zajęcia, nie będzie możliwości indywidualnego skorzystania z obiektu sportowego poza ustalonymi z góry godzinami zajęć.

Wnioskodawca zamierza oferować zróżnicowane możliwości wstępu na powyższe zajęcia:

1.

karnet wstępu jednorazowy (na konkretne zajęcia);

2.

karnety wstępu wielorazowe, obejmujące:

a.

wejście na określony rodzaj zajęć określoną z góry liczbę razy,

b.

wejście na określoną grupę zajęć określoną z góry liczbę razy,

c.

wejścia wielorazowe, w określonym z góry okresie czasu (miesięcznym, kwartalnym, półrocznym, rocznym) na określony rodzaj zajęć,

d.

wejścia wielorazowe, w określonym z góry okresie czasu (miesięcznym, kwartalnym, półrocznym. rocznym) na określoną grupę zajęć,

e.

wejścia wielorazowe w określonym z góry okresie czasu (miesięcznym, kwartalnym, półrocznym, rocznym) na dowolne zajęcia (karnet typu "open").

W ramach karnetów wielorazowych Spółka zamierza również oferować zestawy karnetów wstępu wielorazowych w określonym z góry okresie czasu, na co najmniej dwie grupy zajęć (karnety wstępu wielorazowe, dwuosobowe) wymienione we wniosku np.

1.

zajęcia z grupy nauka pływania + zajęcia z grupy zajęcia aqua fitness;

2.

zajęcia z grupy nauka pływania + zajęcia z grupy fitness.

Cena karnetu uprawniającego do indywidualnej nauki pływania z instruktorem obejmuje wejście na basen plus indywidualny instruktaż wykwalifikowanego instruktora.

Usługa nauki i doskonalenia pływania dla uczniów szkół w ramach zajęć wychowania fizycznego sklasyfikowana jest jako PKWiU 93.11.10.0.

Wnioskodawca wyjaśnił, że chce opodatkować wszystkie świadczone przez siebie usługi w ramach 3 grup (Nauki i doskonalenie pływania, Fitness, Aqua Fitness) jako "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" i opodatkować je stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% zgodnie z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy VAT. Podobne stanowisko zawarto w prawomocnym wyroku WSA w Poznaniu z dnia 12 lutego 2015 r.: I SA/Po 535/I 4.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy usługi wstępu na zajęcia rekreacyjne oferowane przez Spółkę w ramach wykupionych karnetów opodatkowane będą obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%?

2. Czy usługi umożliwiające wstęp na dowolne zajęcia świadczone przez Spółkę polegające na wykupie karnetu typu "open" oraz pakietu "rodzice", "rodzice+dziecko" opodatkowane będą obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%?

3. Czy usługa indywidualnej nauki pływania z instruktorem jako usługa kompleksowa, gdzie opłata następuje w formie zakupu karnetu, opodatkowana będzie obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%?

4. Czy usługa nauki i doskonalenia pływania dla uczniów szkół w ramach zajęć wychowania fizycznego, gdzie płatność następuje na podstawie faktury wystawionej na szkołę opodatkowana będzie obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie opisane we wniosku usługi będą wykonywane w ramach kompleksowej usługi związanej z działalnością obiektów sportowych, a zatem będą podlegać klasyfikacji PKWiU 93.11.10.0, jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Odpowiedź na pytania Wnioskodawcy winna być twierdząca. Wszystkie usługi świadczone są na obiektach sportowych posiadanych przez Spółkę, na podstawie zawartych umów najmu, które zostały określone w pkt 179 załącznika nr 3 do u.p.t.u., czyli opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%. Wnioskodawca nadmienia przy tym pomocniczo, że istnieje również możliwość dokonania klasyfikacji świadczonych przez Spółkę usług według innego PKWiU, mianowicie jako "Pozostałych usług związanych z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" (bez względu na zakwalifikowanie usług Spółki do PKWiU), znajdującego się w poz. 186 załącznika nr 3 do u.p.t.u. W ocenie Wnioskodawcy sposób kwalifikacji usług jest w jej przypadku kwestią drugorzędną, gdyż oba typy usług opodatkowane są stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Należy wskazać na treść poz. 186 załącznika nr 3 do u.p.t.u., zgodnie z którą stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% opodatkowane są "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" - bez względu na symbol PKWiU, a także podkreślając, że u.p.t.u. nie definiuje pojęcia "wstęp", odwołać należy się do wykładni językowej, zgodnie z którą słowo "wstęp" oznacza "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś" (Internetowy Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Spółka stoi na stanowisku, że z powołanej definicji nie wynika w sposób wyraźny, aby wstęp lub karta wstępu wiązała się z wejściem gdzieś lub prawem uczestniczenia w czymś jedynie w sposób bierny. Powiązanie dwóch określeń znajdujących się w poz. 186 załącznika nr 3 do u.p.t.u. (" (...) usługi związane z rekreacją" i " (...) w zakresie wstępu") wyklucza przyjęcie, że wstęp w zakresie usług związanych z aktywnym wypoczynkiem, jakim jest rekreacja, dotyczy wyłącznie "biernego" w nich uczestniczenia. Z powyższego wynika, że skoro ustawodawca używa określenia "rekreacja" z istoty odwołującego się do aktywnego w niej uczestnictwa, błędem jest rozumienie usług rekreacyjnych jedynie, jako uczestnictwa pasywnego (biernego).

Zdaniem Spółki, wymienione w poz. 186 załącznika nr 3 do u.p.t.u. "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" w istocie są implementacją regulacji zawartej w załączniku III Dyrektywy 2006/112/WE umożliwiającą państwu członkowskiemu stosowanie stawki obniżonej dla usług korzystania z obiektów sportowych (poz. 14) i w zakresie wstępu na przedstawienia, do teatrów, cyrków, na targi, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na koncerty, do muzeów, ogrodów zoologicznych, kin, na wystawy oraz podobne imprezy i obiekty kulturalne (poz. 7) oraz wstępu na imprezy sportowe (poz. 13). Polska realizując powyższy zapis przewidziała: usługi związane z działalnością obiektów sportowych - o symbol PKWiU 93.11.10.0, wstęp na imprezy sportowe, usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu, usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne, usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe, do obiektów kulturalnych, pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu - bez względu na symbol PKWiU. W ocenie Wnioskodawcy, "wstęp" przy pozostałych usługach rekreacyjnych mieści się w kategorii unijnej "korzystania z obiektów sportowych", czyli również wstępu do tych obiektów w celu skorzystania ze znajdujących się tam urządzeń. Usługi takie, zdaniem Wnioskodawcy, powinny być opodatkowane w całości obniżoną 8% stawką podatku od towarów i usług, jako świadczenie w ramach wstępu, obejmującego również uczestnictwo w zajęciach, a nie samą możliwość wejścia do obiektu sportowego. W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że odpowiedź na pytania nr 1-4 powinna być twierdząca.

Zdaniem Spółki, we wcześniejszym orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych istniały istotne rozbieżności w zakresie rozstrzygania sporów dotyczących stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do sprzedaży kart wstępu umożliwiających podejmowanie różnego rodzaju aktywności rekreacyjnych (np. siłowni, basenu, klubów fitness). Wątpliwości, jak należy odczytać poz. 186 załącznika nr 3 do u.p.t.u. w zw. z art. 41 ust. 2 u.p.t.u., rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 30 stycznia 2014 r., sygn. akt I FSK 311/13 oraz wyroku z dnia 18 lutego 2014 r., o sygn. akt. I FSK 349/13 (www.orzeczenia.nsa.gov.pl), przesądzając, że usługi w zakresie wstępu na obiekty sportowe korzystają ze stawki preferencyjnej 8%. Powyższe stanowisko NSA potwierdził w wyroku z dnia 29 sierpnia 2014 r., sygn. akt I FSK 1251/13. Także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w prawomocnych wyrokach zajmuje tożsame stanowisko, a Minister Finansów reprezentowany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wycofał z Naczelnego Sądu Administracyjnego wszystkie złożone skargi kasacyjne, np. I SA/Po 1110/14, I SA/Po 535/14, I SA/Po 582/14, I SA/Po 1020/13, I SA/Po 861/13.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania pierwotnego rozstrzygnięcia, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia, przy określaniu zakresu stosowania preferencyjnych stawek podatku i zwolnień przedmiotowych od podatku, w niektórych przypadkach odwołują się m.in. do grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) zwanej dalej: PKWiU - obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Z opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że prowadzi on działalność sportowo-rekreacyjną w wielu budynkach - basenach będących kompleksowymi obiektami sportowymi. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Spółka korzysta z przedmiotowych obiektów sportowych na zasadzie umów najmu. W przedmiotowych obiektach znajdują się niecki basenowe, sauny, siłownie, sale do ćwiczeń rekreacyjnych. W ramach działalności Spółka zamierza oferować usługi wstępu na basen, w ramach których proponowane będą kompleksowe usługi związane ze sportem i rekreacją, w ramach wykupionego biletu/karnetu na korzystanie z basenu. Będą to:

* zajęcia w celu nauki bądź doskonalenia pływania (grupowe lub indywidualne) dla dzieci, dorosłych;

* zajęcia oswajania niemowląt z wodą (grupowe, indywidualne);

* zajęcia fitness, aerobicu, gimnastyki w wodzie;

* zajęcia fitness, aerobicu poprawiające kondycję fizyczną oraz ogólną sprawność organizmu (grupowe, indywidualne) odbywane w ramach istniejących sal do ćwiczeń rekreacyjnych.

Wnioskodawca zamierza oferować zróżnicowane możliwości wstępu na zajęcia: karnety wstępu jednorazowe, karnety wstępu wielorazowe na określoną grupę zajęć, karnety wstępu wielorazowe na określony okres czasu i na określoną grupę zajęć, karnety jednorazowe typu "open", karnety wielorazowe typu "open" na wejścia w określonym z góry okresie czasu na dowolne zajęcia. W ramach karnetów wielorazowych Spółka zamierza oferować różne zestawy karnetów wstępu wielorazowych w określonym z góry okresie czasu na co najmniej 2 grupy zajęć: nauka pływania+zajęcia fitness, aerobicu, gimnastyki w wodze, nauka pływania+zajęcia z grupy fitness na sali, zajęcia fitness, aerobicu, gimnastyki w wodzie+zajęcia z grupy fitness na sali, zajęcia oswajania niemowląt z wodą+zajęcia fitness, aerobicu, gimnastyki w wodze, zajęcia oswajania niemowląt w wodzie+zajęcia z grupy fitness na sali, pakiet usług "da dwojga", pakiet usług "rodzice+dziecko". Spółka zamierza prowadzić także zorganizowane zajęcia nauki i doskonalenia pływania dla uczniów szkół w ramach zajęć wychowania fizycznego. Za przedmiotowe zajęcia będzie płaciła dana szkoła na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury.

W wyroku z dnia 8 listopada 2016 r., sygn. akt I SA/Po 959/16 Sąd jednoznacznie orzekł, że " (...) Wnioskodawca stwierdził, iż wszystkie zajęcia wymienione w opisie sprawy będą wykonywane w ramach kompleksowej usługi związanej z działalnością obiektów sportowych, a zatem są sklasyfikowane jako PKWiU 93.11.10.0 »Usługi związane z działalnością obiektów sportowych« - pozycja 179 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Są to bowiem usługi świadczone na obiektach sportowych - basenach krytych, z których Spółka korzysta na zasadzie umowy najmu".

W związku z powyższym, tut. Organ wyjaśnia.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8%), wymienione zostały towary i usługi podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką, wynoszącą obecnie 8%.

Powyższe pozycje dotyczą:

* poz. 179 - usług związanych z działalnością obiektów sportowych - PKWiU 93.11.10.0;

* poz. 182 - usług kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU):

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe;

2.

do obiektów kulturalnych;

* poz. 183 - usług związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne - bez względu na symbol PKWiU;

* poz. 184 - usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu - bez względu na symbol PKWiU;

* poz. 185 - wstępu na imprezy sportowe - bez względu na symbol PKWiU.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy figurują "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" sklasyfikowane w kategorii PKWiU 93.11.10.0.

Należy zauważyć, że z przepisów ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wynika, że w sekcji R mieszczą się "Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne".

W dziale 93 "Usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją" mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały: 93.1 Usługi związane ze sportem:

* 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,

* 93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych,

* 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,

* 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

W objaśnieniach do PKWiU wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Przez obiekt sportowy należy rozumieć zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych.

Zatem dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. Stwierdzić należy, że poz. 179 załącznika nr 3, o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa, a także treść wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 8 listopada 2016 r., sygn. akt I SA/Po 959/16, należy stwierdzić, że właściwa stawka podatku VAT na usługi świadczone przez Wnioskodawcę w obiekcie sportowym, jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych, poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Podsumowując:

* usługi wstępu na zajęcia rekreacyjne oferowane przez Spółkę w ramach wykupionych karnetów;

* usługi umożliwiające wstęp na dowolne zajęcia świadczone przez Spółkę polegające na wykupie karnetu typu "open" oraz pakietu "rodzice", "rodzice+dziecko";

* usługa indywidualnej nauki pływania z instruktorem jako usługa kompleksowa, gdzie opłata następuje w formie zakupu karnetu;

* usługa nauki i doskonalenia pływania dla uczniów szkół w ramach zajęć wychowania fizycznego, gdzie płatność następuje na podstawie faktury wystawionej na szkołę

- opodatkowane będą stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnego rozstrzygnięcia.

Tut. Organ zaznacza, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl