RO-XV/443/VAT-503/141/RF/05 - Towary używane

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 października 2005 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku RO-XV/443/VAT-503/141/RF/05 Towary używane

Pytanie podatnika

Pytanie podatnika dotyczy opodatkowania przedmiotu dostawy nabytego na podstawie umowy przewłaszczenia i dokumentowania tej transakcji.

Pismem z dnia 14.09.2005 r. WFOŚ i GW zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Na podstawie umowy przewłaszczenia rzeczy celem zabezpieczenia zawartej w dniu 11 sierpnia 2004 r. WFOŚ i GW pomiędzy a firmą......, Fundusz stał się właścicielem linii technologicznej składającej się ze specjalistycznych maszyn i urządzeń wymienionych w załączniku do umowy. Zawarcie powyższej umowy nastąpiło w celu zabezpieczenia wierzytelności wobec Firmy....... z tytułu wcześniejszej umowy pożyczki z dnia 23.12.1999 r. związanej ze statutową działalnością Funduszu.

Wojewódzki Fundusz zamierza sprzedać ww. linię technologiczną podmiotowi wyłonionemu w drodze publicznego zaproszenia do składania ofert.

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest samodzielną jednostką prawną działającą na podstawie ustawy Prawo Ochrony Środowiska i nie jest podatnikiem podatku VAT (wykonuje działalność przedmiotowo zwolnioną wymienioną w załączniku 4 do ustawy - usługi pośrednictwa finansowego).

W związku z powyższym Fundusz zwraca się z pytaniem:

Czy w sytuacji dokonania transakcji sprzedaży czynność ta jest objęta podatkiem VAT i jakim dokumentem powinna być potwierdzona przez Fundusz?

Fundusz sformułował też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż: Czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ jest to transakcja jednorazowa, nie stanowi celu statutowej działalności funduszu, a służy jedynie zaspokojeniu należności Funduszu i dotyczy urządzeń używanych, a także Fundusz nie jest płatnikiem podatku VAT.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m. in. odpłatna dostawa towarów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przez towary używane rozumie się, w myśl art. 43 ust. 2 budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat oraz pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest podatnikiem podatku od towarów i usług korzystającym ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, tj. ze względu na rodzaj wykonywanych czynność (świadczenie usług pośrednictwa finansowego - poz. 3 Załącznika nr 4 do ustawy o VAT). Jednakże w ramach prowadzonej działalności Fundusz stał się właścicielem linii technologicznej. Nabycie własności wspomnianej linii nastąpiło w wyniku zawarcia w dniu 11 sierpnia 2004 r. umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie z pożyczkobiorcą Funduszu, zabezpieczającą udzieloną przez Fundusz pożyczkę.

Przewłaszczenie na zabezpieczenie jest typem umowy nienazwanej i polega na przeniesieniu przez dłużnika na wierzyciela prawa własności rzeczy ruchomej i na zobowiązaniu wierzyciela do zwrotnego przeniesienia własności rzeczy na dłużnika z chwilą spłaty pożyczki. Pożyczkobiorca może nadal używać rzeczy.

Biorąc powyższe pod uwagę:

1. Sprzedaż przedmiotowej linii, pomimo że jest to czynność jednorazowa, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na spełnienie przesłanek z art. 5 ust. 1 pkt 1.

Bezsprzecznie jest bowiem odpłatną czynnością przenoszącą prawo do jej rozporządzenia jak właściciel.

2. Przedmiotem dostawy nie jest towar używany, gdyż pomimo, że od daty jego nabycia (11.08.2004 r.) upłynęło pół roku, to nie spełnia on definicji towaru używanego. Zgodnie bowiem ze słownikową definicją termin "używać" oznacza "posługiwanie się czymś, zastosowanie czegoś jako środka, narzędzia" (Słownik języka polskiego, PWN).

Należy więc przyjąć, że przepisy konstruują wymóg faktycznego używania towaru.

Nie będzie zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru przez okres pół roku.

Jeżeli posiadaniu nie towarzyszy faktycznie wykorzystanie towaru, to wówczas nie może być on uznany za używany. Z treści interpretowanego przepisu wynika jednocześnie, że towarem używanym jest taki towar, który faktycznie znajdował się w używaniu podmiotu dokonującego jego dostawy.

Nie jest to zatem towar w ogóle używany, lecz używany przez jego dostawcę w okresie bezpośrednio poprzedzającym dokonanie dostawy.

Kwestia jednorazowości, podniesiona przez Stronę, nie ma znaczenia w sprawie, gdyż jak wykazano powyżej Fundusz prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z brzmieniem art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, do wysokości równowartości 10.000 euro Fundusz może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT.

Zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty.

W myśl art. 113 ust. 2 do wartości sprzedaży, o której mowa wyżej, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Fundusz zgodnie z art. 113 ust. 4 może zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnuje ze zwolnienia.

W myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl