RO.XV/443/VAT-384/74/JB/05 - Nieodpłatne przekazanie przez Samorząd Województwa Podlaskiego w formie darowizny nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2005 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku RO.XV/443/VAT-384/74/JB/05 Nieodpłatne przekazanie przez Samorząd Województwa Podlaskiego w formie darowizny nieruchomości.

Pytanie podatnika

Czy Samorząd Województwa Podlaskiego przekazując w drodze darowizny nieruchomość na rzecz Skarbu Państwa, będzie podlegał wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług ze względu na nie wyczerpanie przedmiotowych znamion opodatkowania określonych w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy VAT, nie wyczerpanie przedmiotowych znamion opodatkowania określonych w art. 15 ust. 1 i 2 w zw z art. 15 ust. 6 ustawy VAT, czy też przekazana darowizna będzie podlegała zwolnieniu od opodatkowania na postawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT.

Pismem z dnia 14 czerwca 2005 r. (data wpływu 20 czerwca 2005 r.), uzupełnionym w dniu 12 sierpnia 2005 r., podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku prowadzone jest postępowanie administracyjne mające na celu przekazanie w drodze darowizny na rzecz Skarbu Państwa udziału w wysokości 17559/41792 z zabudowanej nieruchomości położonej w Łomży przy ul. M Skłodowskiej- Curie oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka numer 22839/11O pow. 0.4783 ha, stanowiącej zgodnie z zapisem w KW Nr 2396 własność Województwa. Podlaskiego, zabudowanej częścią czterokondygnacyjnego budynku tzw. "starego szpitala". Darowizna zostanie wykorzystana na siedzibę Liceum Plastycznego w Łomży.

Wyżej opisana nieruchomość powstała w wyniku podziału działki numer 22839/9 o pow. 1.5686 ha na mocy decyzji wydanej przez Prezydenta Miasta Łomży z września 2000 r. Nr GN. 7430- 88/2000 i stała się ona na mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. własnością Województwa Podlaskiego na podstawie decyzji wydanej przez Wojewodę Podlaskiego z dnia 9 grudnia 1999 r. nr GKN.V.72130-18/28/99.

Pismami z dnia 31 października 2003 r. Nr L.dz. 274/2003 oraz z dnia 20 listopada 2003 r. Nr L.P- 289/03 Liceum Plastyczne w Łomży zwróciło się o nieodpłatne przekazanie na własność Skarbu Państwa części budynku aktualnie przez nich użytkowanego. Prośba Liceum poparta została pismem Pana Ryszarda Miklińskiego-Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Kultury z dnia 3 listopada 2003 r., który zwrócił się o nieodpłatne przekazanie na własność Skarbu Państwa części wyżej opisanego budynku. Szkoła zajmuje pomieszczenia we wskazanym wcześniej budynku, zgodnie z umową użyczenia zawartą w dniu 25 września 2002 r. pomiędzy Województwem Podlaskim a Skarbem Państwa- Ministrem Kultury, w imieniu którego działa dyrektor Centrum Edukacji Artystycznej.

Wartość rynkowa darowizny (udziału wynoszącego 17559/41792 w zabudowanej nieruchomości, zajmowanej przez Liceum Plastyczne w Łomży) wynosi 895.535 zł. Jak wynika z oświadczenia Liceum Plastycznego na adaptację i remont pomieszczeń części budynku tzw. "byłego szpitala" poniesiono nakłady finansowe w kwocie 922.784,62 zł, co stanowi ok. 103% wartości darowizny.

Poniesione nakłady na ulepszenie użytkowanej części budynku, przed wprowadzeniem go do ewidencji środków trwałych przekroczyły 30 % wartości początkowej, Liceum Plastyczne w Łomży nie było i nie jest podatnikiem podatku VAT, w związku z tym nie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków. Jednocześnie z operatu szacunkowego sporządzonego przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego wynika, że z uwagi na brak dokumentacji technicznej nie można ustalić dokładnego wieku budynku. Prawdopodobnie budynek ten został wzniesiony w latach 60- tych XX wieku. Umowa darowizny będzie należała do kategorii umów cywilnoprawnych.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 12 sierpnia 2005 r. Podatnik poinformował, iż nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, związanego z nieruchomością będącą przedmiotem darowizny.

Podatnik sformułował też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż:

W opinii wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym, samorządowe województwo podlaskie nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług ze względu na:

- nie wyczerpanie przedmiotowych znamion opodatkowania określonych w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy VAT,

- nie wyczerpanie przedmiotowych znamion opodatkowania określonych w art. 15 ust. 1 i 2 w zw. z art. 15 ust. 6 ustawy VAT.

Wnioskodawca stwierdza ponadto, iż dla wyłączenia z opodatkowania nie jest koniecznym brak zaistnienia obu wyżej wskazanych przesłanek - podmiotowych i przedmiotowych- łącznie.

Jednak w przypadku, gdyby organ podatkowy nie podzielił zdania samorządu województwa co do przedmiotowego i podmiotowego wyłączenia opodatkowania, zdaniem wnioskodawcy czynność prawna przeniesienia własności nieruchomości w drodze darowizny będzie podlegać zwolnieniu podatkowemu na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 2 cyt. wyżej artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w świetle art. 15 ust. 6 w/w ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, mogą być przedmiotem sprzedaży, oddania w wieczyste użytkowanie, jak również darowizny dokonywanej między Skarbem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego.

Przeniesienie własności nieruchomości w formie darowizny wymaga zawarcia umowy cywilnoprawnej w formie aktu notarialnego. Zatem w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania wyłączenia określone w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym do czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do ust. 2 pkt 2 tego artykułu przez dostawę towarów, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności darowizny, ale tylko w sytuacji jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zatem nieodpłatne przekazanie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa przez jednostkę samorządu terytorialnego - organ władzy publicznej, (którego podstawowym celem jest wykonywanie zadań publicznych), należy rozpatrywać w aspekcie cyt. wyżej art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny, nieodpłatne przekazanie przez Samorząd Województwa Podlaskiego w formie darowizny nieruchomości, od której nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego, wyłączone jest poza zakres przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl