RO-XV/443/VAT-313/365/AM/06 - Przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego z naruszeniem terminu a utrata prawa do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do napędu tego samochodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2006 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku RO-XV/443/VAT-313/365/AM/06 Przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego z naruszeniem terminu a utrata prawa do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do napędu tego samochodu.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12 czerwca 2006 r. stwierdza, że przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego pojazdu samochodowego z naruszeniem terminu określonego w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) nie powoduje utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do napędu samochodu.

Pismem z dnia 12 czerwca 2006 r., (data wpływu 14 czerwca 2006 r.) Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny: Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony INVECO 35-8V. Jest to samochód spełniający wymagania określone w art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Wyżej wymieniony samochód służy Spółce wykonywaniu czynności opodatkowanych. Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) podatnik obowiązany był przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne pojazdu w terminie najbliższego obowiązkowego badania okresowego, nie później niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejście w życie powyższej ustawy tj. do dnia 31 maja 2006 r. Dodatkowe badanie techniczne w celu uzyskania zaświadczenia potwierdzającego uprawnienie do odliczania podatku VAT przy zakupie paliwa do tego pojazdu zostało przez Spółkę przeprowadzone w dniu 1 czerwca 2006 r. Badanie to potwierdzało, iż wyżej wymieniony pojazd zalicza się do kategorii wyszczególnionej w art. 86 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka sformułowała też następujące pytanie: czy przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego z naruszeniem terminu określonego w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o VAT, tj. po dniu 31 maja 2006 r. powoduje utratę prawa do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do napędu tego samochodu poczynając od 22 sierpnia 2005 r.? Spółka sformułowała też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że uchybienie terminu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw w sytuacji, kiedy dodatkowe badanie techniczne potwierdziło, że samochód zalicza się do jednej z kategorii wymienionych w art. 86 ust. 4 ustawy, nie powoduje utraty prawa do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do napędu tego samochodu. Ustawodawca uzależnił prawo podatnika do odliczenia podatku od spełnienia przez dany pojazd samochodowy wymagań określonych w art. 86 ust. 4. Natomiast zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ustawy ma jedynie potwierdzać prawo podatnika do odliczania podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa. W przypadku Spółki wystawione zaświadczenie potwierdza, iż wyżej wymieniony samochód spełnia wymogi art. 86 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Ograniczenia tego nie stosuje się jednak do pojazdów samochodowych spełniających określone warunki wymienione w przepisach znowelizowanego art. 86 ust. 4. ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych przepisem art. 86 ust. 4 ww. ustawy, stwierdza się zgodnie z przepisem art. 86 ust. 5 ww. ustawy na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię zaświadczenia podatnik jest obowiązany dostarczyć w terminie 14 dni od jego otrzymania do naczelnika urzędu skarbowego. Ponadto stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) na potrzeby rozliczeń podatku VAT w zakresie odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4, nabytych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. (tj. przed dniem 1 czerwca 2005 r.) dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy, czyli przed dniem 1 czerwca 2006 r.

Mając na uwadze powyższe przepisy na podkreślenie zasługuje fakt, iż obowiązujące w zakresie podatku od towarów i usług, wyżej cytowane przepisy, tj. zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw, nie przewidują żadnych sankcji związanych z uchybieniem obowiązku dokonania stosownych dodatkowych badań technicznych, a co za tym idzie wyłączenia prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa. Tak więc, przepisy te nie zawierają norm prawa materialnego kształtujących podatkowe prawa i obowiązki podatnika. Wykonanie dodatkowego badania technicznego oraz następnie dostarczenie kopii zaświadczenia do urzędu skarbowego w wyżej cytowanych terminach jest wyłącznie obowiązkiem podatnika, a nie warunkiem dającym uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa przeznaczonego do napędu samochodów o których mowa w art. 86 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W istocie zatem ustawodawca uzależnił prawo podatnika do odliczenia podatku od spełnienia przez dany pojazd samochodowy wymagań określonych w art. 86 ust. 4 ustawy, nie zaś od wykonania przedmiotowych badań technicznych w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT, czyli przed dniem 1 czerwca 2006 r. Zaświadczenie wydawane przez uprawnioną okręgową stację kontroli pojazdów, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 86 ust. 5 ustawy ma jedynie potwierdzać prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa. Jeżeli więc Spółka uzyskała zaświadczenie potwierdzające spełnienie przez konkretny pojazd samochodowy wymagań określonych w art. 86 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług to pomimo, że miało to miejsce po ustawowym terminie, zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do napędu tego samochodu. Zatem Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza, iż stanowisko podatnika zawarte we wniosku z dnia 12 czerwca 2006 r. jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli właściwych dla wnioskodawcy - art. 14b § 2 ww. ustawy. Informacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany przepisów prawa, które były przedmiotem interpretacji. Stronie przysługuje zażalenie do organu odwoławczego Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku ul. Świętojańska 13, w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl