RIO.V-076.6.2012 - Możliwość dokonania zmiany kwoty zaplanowanych przedsięwzięć w WPF w wyniku uzyskania wyższej lub niższej kwoty na dane przedsięwzięcie.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2012 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze RIO.V-076.6.2012 Możliwość dokonania zmiany kwoty zaplanowanych przedsięwzięć w WPF w wyniku uzyskania wyższej lub niższej kwoty na dane przedsięwzięcie.

W odpowiedzi na Pana zapytanie znak: 300.2.2012.JW z dnia 24 lutego 2012 r., skierowane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.), dotyczące możliwości dokonania zmiany kwoty (limitów) - zmniejszenie lub zwiększenie zaplanowanych przedsięwzięć w WPF w wyniku uzyskania niższej lub wyższej kwoty na dane przedsięwzięcie po przeprowadzonym postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, przy czym zmiany kwot nie wynikają z zakresu wykonywania przedsięwzięcia, wyjaśniam, co następuje:

Zagadnienia wydatków na realizację przedsięwzięć ujętych w WPF reguluje art. 231 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157. poz. 1240 z późn. zm.) Kompetencje organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego ograniczone są następującymi regułami:

* zmiana kwot wydatków na realizację przedsięwzięć może nastąpić tylko na podstawie uchwały organu stanowiącego. Jej przedmiotem jest zmiana zakresu wykonywania lub wstrzymanie wykonywania przedsięwzięcia;

* wydatki na realizowane przedsięwzięcia powinny być określone w uchwałach budżetowych w wysokości umożliwiającej terminowe zakończenie przedsięwzięcia;

* organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może, bez uprzedniego podjęcia uchwały o zaniechaniu realizacji, okresowym wstrzymaniu realizacji lub ograniczeniu rzeczowego zakresu przedsięwzięcia, bez zgody zarządu, zmniejszyć wydatków zaplanowanych w uchwale budżetowej na realizację przedsięwzięcia, jeżeli wydatki zaplanowane w projekcie budżetu przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego nie różnią się od wydatków przewidzianych na realizację przedsięwzięcia.

Tryb dokonywania zmian w WPF, w tym również w zakresie przedsięwzięć, określa także art. 232 ustawy, pozwalający zarządowi jednostki samorządu terytorialnego na zmianę wszystkich elementów WPF, z wyłączeniem zmian limitów zobowiązań i kwot wydatków na przedsięwzięcia. Zmiana wysokości wydatków na przedsięwzięcia może nastąpić wyłącznie uchwałą organu stanowiącego, co wynika z zarówno z art. 231 ust. 1, jak i art. 232. W praktyce jednak decyzja uchwałodawcza organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego powinna implikować obowiązek podjęcia przez organ wykonawczy inicjatywy uchwałodawczej dotyczącej korekty załącznika do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej określającego parametry przedmiotowego przedsięwzięcia.

Dokonując interpretacji przepisu art. 231 należy zauważyć, że zgodnie z ust. 1 tego artykułu zmiana kwot wydatków na realizacje przedsięwzięć może nastąpić w wyniku podjęcia przez organ stanowiący uchwały zmieniającej zakres wykonania lub wstrzymującej wykonanie przedsięwzięcia. Niemniej jednak przepis ust. 3 przedmiotowego artykułu wskazuje, że sytuacje objęte hipotezą z ust. 1 to tylko jedne z możliwych okoliczności uzasadniających zmianę kwot wydatków na przedsięwzięcia. Oprócz nich wskazuje się bowiem na inne przypadki, w których organ stanowiący mógłby postanowić o zmianie wysokości kwot wydatków na przedsięwzięcia - z zastrzeżeniem "za zgodą zarządu jednostki samorządu terytorialnego". Tak więc, regulacja zawarta w przepisie art. 231 ust. 1 nie określa wyczerpująco wszystkich przypadków konieczności dokonania zmian kwot na przedsięwzięcia, dlatego stosowanie implikacji a contrario z dyspozycji przedmiotowego przepisu jest nieuprawnione.

Takie stanowisko prezentowanie jest w piśmiennictwie - Salachna J.M., Zmiany wieloletniej prognozy finansowej JST - problemy z interpretacją obowiązujących regulacji, Finanse Komunalne Nr 4/2011, Ustawa o finansach publicznych Komentarz dla jednostek samorządu terytorialnego, Trykozko R., TAX PRESS, Warszawa 2010, Ustawa o finansach publicznych Komentarz, M. Karlikowska, W. Miemiec, Z. Ofiarski, K. Sawicka. Wyd. 1, PRESCOM Sp. z o.o. Wroclaw 2010.

Podobną interpretację przedstawił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z dnia 7 czerwca 2011 r., sygn. I SA/Rz 275/11 - "W ocenie Sądu interpretacja zawężająca powyższego przepisu prowadzi do ograniczenia możliwości zmian kwot wydatków w planowanych załącznikach przedsięwzięć wieloletnich jedynie do sytuacji zmiany zakresu wykonywania lub wstrzymania wykonania przedsięwzięcia jest błędne. Sprzeczne jest to z realiami prowadzenia gospodarki finansowej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Nie uwzględnia wszystkich obiektywnych przyczyn powodujących konieczność zmiany wieloletnich prognoz finansowych wśród których można wymienić zmianę przepisów powszechnie obowiązujących (np. zmianę stawki podatku od towarów i usług), zmian kursowych walut obcych czy też zmiany kwot realizacji określonego przedsięwzięcia wynikających z wybranej oferty w związku z realizacją przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych. Przyjęcie takiej interpretacji prowadziłoby do naruszenia zasady realności planowania wieloletnich prognozach finansowych czemu sprzeciwia się przepis art. 226 ust. 1 u.f.p."

Jednocześnie wskazuję, że stanowisko wyrażone w odpowiedzi na złożone przez Pana Burmistrza zapytanie - nie jest prawnie wiążącą wykładnią obowiązujących przepisów prawa - a stanowi jedynie przedstawienie stanowiska Izby w zakresie zagadnień objętych zapytaniem.

Opublikowano: www.zielonagora.rio.gov.pl