RIO.V.076.1.2013 - Możliwość przejęcia do budżetu gminy środków ze sprzedaży produktów wykonanych przez uczestników warsztatu w ramach realizowanego programu terapii

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2013 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze RIO.V.076.1.2013 Możliwość przejęcia do budżetu gminy środków ze sprzedaży produktów wykonanych przez uczestników warsztatu w ramach realizowanego programu terapii

Z ustaleń dokonanych przez Izbę wynika, że na podstawie umowy podpisanej w dniu 8 grudnia 2005 r. pomiędzy gminą Górzyca oraz Powiatem Słubickim - Warsztat funkcjonuje jako jednostka budżetowa Gminy Górzyca. Wydatki związane z działalnością Warsztatu pokrywane są ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z budżetu Powiatu Słubickiego. Możliwe jest także dofinansowanie działalności Warsztatu z budżetu Gminy Górzyca w formie pomocy finansowej udzielonej Powiatowi Słubickiemu, przeznaczonej na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań Powiatu polegających na wspieraniu osób niepełnosprawnych (zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym).

Jednostkami budżetowymi, zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego (albo budżetu państwa). Jednostka budżetowa nie jest jednostką działającą "na własny rachunek", rozumiany jako konieczność wygospodarowania środków finansowych na pokrycie wydatków związanych z realizowanymi zadaniami. Jednostka budżetowa odprowadza pobrane dochody do budżetu (na rachunek podstawowy budżetu) oraz pokrywa wydatki - ze środków otrzymanych na ten cel z budżetu (z rachunku podstawowego budżetu).Wielkość wydatków jednostki budżetowej nie zależy od poziomu osiąganych dochodów. Wszystkie jej dochody są bowiem dochodami odpowiednio budżetu jednostki samorządu terytorialnego (lub budżetu państwa). Na finansowanie wydatków - jednostka budżetowa otrzymuje środki pieniężne z ogólnych zasobów budżetowych.

Jednostka budżetowa prowadzi gospodarkę finansową na podstawie planu finansowego obejmującego dochody i wydatki tej jednostki. Planowanie finansowe w jednostce budżetowej jest ściśle sprzężone z procedurą opracowywania i uchwalania budżetu jednostki samorządu terytorialnego (budżetu państwa). Ustalony w odpowiednim trybie projekt planu finansowego, który został zatwierdzony przez kierownika jednostki budżetowej i w którym została zachowana zgodność z projektem uchwały budżetowej (ustawy budżetowej) stanowi podstawę gospodarki finansowej jednostki budżetowej, w okresie od 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej (ustawy budżetowej). (M. Karlikowska, W. Miemiec, Z. Ofiarski, K. Sawicka, Ustawa o finansach publicznych. Komentarz, Wrocław 2010, s.49 i nast.).

Jak wspomniano wyżej - dochody uzyskane przez jednostkę budżetową muszą zostać odprowadzone na rachunek budżetu i nie mogą być wykorzystane bezpośrednio na pokrycie wydatków własnych jednostki. Zasada ta powinna dotyczyć także dochodów ze sprzedaży produktów i usług wykonanych przez uczestników warsztatu terapii zajęciowej w ramach realizowanego programu terapii, o których mowa w § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. Nr 63, poz. 587) ponieważ przepisy ustawy o finansach publicznych są przepisami wyższego stopnia niż przepisy rozporządzenia, które nie mogą być sprzeczne z przepisami ustawy.

Mając na uwadze przepisy § 10 ust. 2 i 3 rozporządzenia powołanego wyżej, stanowiące o tym, że dochód ze sprzedaży produktów i usług wykonanych przez uczestników warsztatu w ramach realizowanego programu terapii przeznacza się, w porozumieniu z uczestnikami warsztatu, na pokrycie wydatków związanych z integracją społeczną uczestników, a w przypadku gdy wysokość dochodu przekracza w skali miesiąca kwotę odpowiadającą iloczynowi liczby uczestników warsztatu i 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego, o przeznaczeniu kwoty przekroczenia tego dochodu decydują strony umowy (w rozpatrywanej sprawie będzie to Gmina Górzyca oraz Powiat Słubicki) - zasadne jest ujęcie w planie finansowym jednostki budżetowej jaką jest Warsztat - dochodów z powyższego tytułu oraz zaplanowanie, w wysokości odpowiadającej prognozowanym dochodom z tego tytułu - wydatków związanych z integracją społeczną uczestników, zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej.

Przy sporządzaniu planu finansowego (dokonywaniu zmian planu w trakcie roku) należy mieć na względzie zasady sporządzania planów finansowych przez samorządowe jednostki budżetowe, wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616).

Jednocześnie wyjaśniam, że stanowisko prezentowane wyżej - nie jest wiążącą wykładnią prawa lecz prezentuje pogląd tut. Izby na problem sygnalizowany w Pani piśmie.

Opublikowano: www.zielonagora.rio.gov.pl