RIO/S/215/10 - Sposób wyliczania wysokości dotacji podmiotowej dla szkoły podstawowej i gimnazjum.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2010 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie RIO/S/215/10 Sposób wyliczania wysokości dotacji podmiotowej dla szkoły podstawowej i gimnazjum.

Na podstawie art. 1 ust. 4 oraz art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 17 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) wnoszę o udzielenie wyjaśnień w sprawie wysokości dotacji podmiotowej udzielonej przez miasto dla prowadzącego na terenie miasta publicznego gimnazjum oraz publicznej szkoły podstawowej.

Artykuł 218 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) stanowi, że z budżetu j.s.t. mogą być udzielane dotacje podmiotowe, o ile odrębne ustawy tak stanowią. W praktyce oznacza to między innymi, że dotacją taką jest dotacja udzielona przez gminę na podstawie art. 80 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.).

W myśl ww. artykułu publiczna szkoła podstawowa i publiczne gimnazjum prowadzone przez inną osobę niż jednostka samorządu terytorialnego winno otrzymywać na każdego ucznia dotację z budżetu j.s.t. obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu i rodzaju szkoły w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez j.s.t., nie niższej jednak niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa przewiduje również zasady ustalania dotacji w przypadku gdy j.s.t. nie prowadzi danego typu i rodzaju placówki,

Na terenie Miasta Mińsk Mazowiecki od dnia 1 września 2009 r. funkcjonuje publiczna szkoła podstawowa prowadzona, przez Towarzystwo Salezjańskie Inspektoria Św. Stanisława Kostki w Warszawie. Wyżej wymieniony podmiot uzyskał również zgodę aby od 1 września 2010 r. na terenie miasta funkcjonowało publiczne gimnazjum. Podmiot ubiegający się o zgodę na jego uruchomienie nie występował z wnioskiem o określenie obwodu (zasięgu terytorialnego).

Z informacji uzyskanych od prowadzącego gimnazjum wynika, że znaczną część uczniów będą stanowić dzieci zamieszkałe poza terenem Miasta Mińsk Mazowiecki. Wobec powyższego przy udzieleniu dotacji znaczenia nabiera fakt, że:

1.

Podmiot prowadzący Gimnazjum będzie wykazywał wszystkie dzieci (i te z Miasta i te z poza niego) jako uczniów w systemie informacji oświatowej - która stanowić będzie podstawę do naliczenia subwencji oświatowej dla Miasta Mińsk Mazowiecki.

2.

Miasto na zadania w zakresie bieżącego utrzymania gimnazjów miejskich ponosi miesięcznie kwotę 595,35 zł w przeliczaniu na jednego ucznia.

3.

Różnica pomiędzy kwotą jaką miasto otrzymuje na 1 ucznia gimnazjum a kwotą o której mowa w pkt 2 wynosi + 219,93 zł.

Wnoszę o udzielenie wyjaśnienia, czy właściwym jest stanowisko Miasta, że w sytuacji, gdy do prowadzonej przez inny podmiot niż Miasto podstawowej szkoły publicznej oraz gimnazjum uczęszcza uczeń niebędący mieszkańcem Miasta, placówka ta otrzymuje z budżetu jedynie taką kwotę, jaką pozyskała na jednego ucznia w ramach subwencji oświatowej.

Powyższe stanowisko znajduje bowiem potwierdzenie w art. 216 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych - stanowiącym o kierunkach wydatków, tj. o finansowaniu realizacji zadań własnych, do których nie należy finansowanie zadań oświatowych wykonywanych na rzecz uczniów nie będących mieszkańcami Miasta.

W odpowiedzi na pismo nr FB.3014-4-2/10 z dnia 2 sierpnia 2010 r. uprzejmie informuję Pana Burmistrza, że sprawę wysokości dotacji podmiotowej udzielanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dla publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, prowadzonych na terenie tej jednostki przez podmioty inne niż ministrowie i j.s.t., reguluje art. 80 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Zawarty w tym artykule przepis stanowi, iż wymienione wyżej szkoły otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu i rodzaju szkół w wysokości równej wydatkom bieżącym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę j.s.t., nie niższej jednak niż kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla j.s.t.

Ustanowiony w tym zakresie przepis ma również zastosowanie do publicznej szkoły podstawowej na terenie Mińska Mazowieckiego prowadzonej przez Towarzystwo Salezjańskie Inspektoria Św. Stanisława Kostki w Warszawie, a także publicznego gimnazjum, skoro ww. podmiot otrzymał zgodę na jego prowadzenie od dnia 1 września 2010 r.

W sytuacji opisanej w Pańskim piśmie brak jest podstaw prawnych, aby wysokość dotacji dla wymienionego powyżej podmiotu prowadzącego publiczne gimnazjum uzależniać od tego, że znaczna część uczniów gimnazjum będzie pochodzić spoza terenu Mińska Mazowieckiego, Branie w tym przypadku pod uwagę miejsca zamieszkania uczniów przy naliczaniu dotacji dla podmiotu prowadzącego publiczną szkołę podstawową czy gimnazjum, byłoby sprzeczne z zasadą równego traktowania ich. Stąd też - moim zdaniem - nie można podzielić stanowiska, że w sytuacji, gdy do prowadzonej przez inny podmiot niż Miasto publicznej szkoły podstawowej lub publicznego gimnazjum uczęszcza uczeń nie będący mieszkańcem Mińska Mazowieckiego, to dana placówka oświatowa otrzymuje z budżetu Miasta jedynie taką kwotę, jaka przypada w ramach subwencji oświatowej na jednego ucznia.

Owszem, może wystąpić przypadek, iż podmiotowi innemu niż Miasto prowadzącemu publiczną szkołę podstawową, lub publiczne gimnazjum będzie przysługiwać dotacja na jednego ucznia tylko w takiej wysokości, jaka na jednego ucznia tego samego typu i rodzaju szkoły wynika z subwencji oświatowej, ale pod warunkiem, że wydatki bieżące w analogicznej placówce oświatowej Miasta nie będą w przeliczeniu na jednego ucznia wyższe niż kwota przypadająca z subwencji oświatowej.

Jednakże należy przy tym podkreślić, iż przedmiotowa sprawa wymaga szczegółowego uregulowania przez Radę Miasta w trybie stosownej uchwały, zgodnie z art. 80 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, co winno nastąpić niezwłocznie.

Opublikowano: www.warszawa.rio.gov.pl