RF.VII.AA.0550-1/06 - Stawka podatku od środków transportowych w przypadku posiadania dwóch ciągników o różnej masie całkowitej i przyczep.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2006 r. Urząd Gminy w Świerklańcu RF.VII.AA.0550-1/06 Stawka podatku od środków transportowych w przypadku posiadania dwóch ciągników o różnej masie całkowitej i przyczep.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - Wójt Gminy Świerklany udziela odpowiedzi na pytanie przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2006 r., który wpłynął do tut. Urzędu Gminy Świerklany w dniu 13 lutego 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji codo zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2006 r. do Urzędu Gminy Świerklany wpłynął wniosek z datą 31 stycznia 2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 6 lutego 2006 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione pismem z datą 13 lutego 2006 r. (data wpływu do UG 13 lutego 2006 r.).

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

We wniosku Podatnik podał następujący stan faktyczny:

Jest posiadaczem przyczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają każda masę całkowitą mieszczącą się w przedziale od 7 ton i poniżej 12 ton i nie prowadzi działalności rolniczej. W związku z powyższym jest zobowiązany do płacenia stawki podatku wynoszącej 228,00 zł za każdą przyczepę. Planuje Zakup nowego ciągnika (o wyższej dopuszczalnej masie całkowitej), którego masa całkowita łącznie z ww. przyczepami będzie wyższa niż 12 ton. Wobec powyższego podatnik wystąpił z pytaniem, czy będzie zobowiązany do płacenia wyższej stawki podatku. Podatnik zaznaczył we wniosku, że przyczepy te z przyczyn ekonomicznych będą użytkowane głównie z ciągnikiem, którego dopuszczalna masa całkowita łącznie z przyczepą nie przekracza 12 ton.

Własne stanowisko Podatnika w sprawie:

Podatnik podkreślił iż jest uczciwym obywatelem i że chce płacić podatki zgodnie z prawem podatkowym. Jeżeli jednak zakup nowego ciągnika o większej mocy i masie całkowitej zmieni wysokość podatku na wyższy to niestety będzie zmuszony zrezygnować z jego zakupu. Uważa także, iż podatek powinien wynosić zero złotych.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 8 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz.- U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton oraz równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego.

Przyczepą, w myśl art. 2 pkt 50 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.), jest pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go ż innym pojazdem.

Aby poprawnie opodatkować przyczepę konieczne jest ustalenie masy całkowitej przyczepy łącznie z pojazdem silnikowym. W tym celu należy zsumować masę całkowitą przyczepy oraz dopuszczalną masę całkowitą pojazdu silnikowego, który może być potencjalnie wykorzystany do ciągnięcia przyczepy. Potencjalnie tzn. o najmniejszej masie własnej lub dopuszczalnej masie całkowitej, mogący zgodnie z wymogami prawa o ruchu drogowym ciągnąć daną przyczepę. Oznacz to, że nawet wówczas gdy podatnik ma jedną przyczepę i jeden pojazd silnikowy, to do ustalenia analizowanej dopuszczalnej masy całkowitej powinien być brany potencjalny pojazd silnikowy, który może tę przyczepę ciągnąć, a nie ten, który ją w danym momencie ciągnie. Określenie dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy łącznie z pojazdem silnikowym może być dokonane przez podmioty, które dysponują specjalistyczną wiedzą w tym zakresie. W przypadku Pana ... dopuszczalna masa całkowita wynika z dowodu rejestracyjnego wydanego na każdą z trzech przyczep.

Reasumując, przy obliczaniu podatku należy uwzględnić dopuszczalną masę całkowitą określoną w dowodzie rejestracyjnym danej przyczepy. Zakup nowego ciągnika nie spowoduje więc zwiększenia kwoty podatku. Stanowisko podatnika przedstawione we wniosku uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja Podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku, tj. 13 lutego 2006 r. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 7 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl