Rezerwa na zarządzanie kryzysowe.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku Rezerwa na zarządzanie kryzysowe.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku informuje, że w aktualnie obowiązującym stanie prawnym nie ma możliwości zmiany przeznaczenia zaplanowanej w budżecie jednostki samorządu terytorialnego rezerwy na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego i rozdysponowania jej na inne cele (zadania) niż określone w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590, z późn. zm.).

Z przepisu art. 26 ust. 4 cytowanej wyżej ustawy o zarządzaniu kryzysowym wynika obowiązek utworzenia w budżecie jednostki samorządu terytorialnego rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe.

Z kolei przepisem regulującym dysponowanie rezerwą celową jest art. 259 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), który w ust. 1 wprowadza obowiązek wydatkowania środków tej rezerwy wyłącznie na cel, na jaki została ona utworzona.

Natomiast zadania z zakresu zarządzania kryzysowego zostały enumeratywnie wymienione w art. 19 ust. 2 ustawy o zarządzaniu kryzysowym.

W takim stanie rzeczy, w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, brak jest podstaw prawnych do zmiany przeznaczenia zaplanowanej w budżecie jednostki samorządu terytorialnego rezerwy na zarządzanie kryzysowe, poprzez jej rozdysponowanie na inne zadania, aniżeli określone w ww. ustawie o zarządzaniu kryzysowym.

Z uwagi na to, iż przeznaczenie tej rezerwy zostało określone ustawowo, w związku z powyższym w tym przypadku nie mają zastosowania przepisy art. 259 ust. 2 przywołanej wcześniej ustawy o finansach publicznych.

Opublikowano: www.bip.gdansk.rio.gov.pl