Relacje postanowień umownych zawartych w regulaminach i umowach o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 października 2007 r. Urząd Komunikacji Elektronicznej Relacje postanowień umownych zawartych w regulaminach i umowach o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Ustawodawca wyróżnił w dwóch odrębnych artykułach, tj. art. 56 i art. 60 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm., zwanej dalej P.t.), minimalne wymagania treści umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych i regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych, które kształtują łącznie stosunek prawny wiążący strony tj. dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych i użytkownika tych usług.

Przepisy te powodują wiele problemów w stosowaniu i dlatego w projektowanej nowelizacji P.t. podjęto próbę ich uporządkowania. Ustawodawca zdecyduje, czy podtrzyma swoje stanowisko w sprawie uregulowania niektórych elementów stosunku łączącego strony zarówno w regulaminie, jak i w umowie.

Zgodnie z przepisami Prawa telekomunikacyjnego (P.t.):

Artykuł 56.

1.

Świadczenie usług telekomunikacyjnych odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

2.

Z zastrzeżeniem ust. 5, umowę o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, zawiera się w formie pisemnej.

3.

Umowa, o której mowa w ust. 2, powinna określać w szczególności:

1)

nazwę, adres i siedzibę dostawcy usług;

2)

świadczone usługi, dane o ich jakości, w tym o czasie oczekiwania na przyłączenie do sieci lub terminie rozpoczęcia świadczenia usług telekomunikacyjnych;

3)

zakres obsługi serwisowej;

4)

dane szczegółowe dotyczące cen, w tym pakietów cenowych oraz sposoby uzyskania informacji o aktualnym cenniku;

5)

czas trwania umowy oraz warunki przedłużenia i rozwiązania umowy;

6)

wysokość kar umownych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej;

7)

tryb postępowania reklamacyjnego;

8)

informację o możliwości rozwiązania sporu w drodze mediacji lub poddania go pod rozstrzygnięcie sądu polubownego.

4.

Umowa o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej poza elementami, o których mowa w ust. 3, powinna określać numer przydzielony abonentowi, a w przypadku przyłączenia do publicznej stacjonarnej sieci telefonicznej także adres zakończenia sieci.

5.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawieranych poprzez dokonanie czynności faktycznych obejmujących w szczególności umowy o świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatu publicznego lub przez wybranie numeru dostępu do sieci dostawcy usług.

Artykuł 60.

Regulamin świadczenia usług dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych powinien określać w szczególności:

1)

nazwę, adres i siedzibę dostawcy usług;

2)

zakres świadczonych publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych ze wskazaniem elementów składających się na opłatę abonamentową;

3)

zasady wypłaty kar umownych;

4)

zakres obsługi serwisowej;

5)

standardowe warunki umowy, w tym wskazanie minimalnego czasu trwania umowy, jeżeli taki został określony;

6)

tryb postępowania reklamacyjnego.

Artykuł 56 ust. 2 P.t. stanowi o formie pisemnej umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Przepis art. 56 ust. 3 P.t. statuuje natomiast, że "umowa, o której mowa w ust. 2, powinna określać w szczególności (...)".

W art. 59 ust. 1 oraz art. 60 P.t. wskazane są niezbędne elementy regulaminów świadczenia usług telekomunikacyjnych, którymi dostawcy publicznie dostępnych usług muszą się posługiwać, a które są dostarczane abonentom wraz z umową o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.

Wymagania ustawodawcy odnośnie treści umowy i regulaminu nie pokrywają się ze sobą. Wynika z tego, że intencją ustawodawcy nie było określenie minimalnych wymagań treści łączącego strony stosunku prawnego, ale odrębnie kształtujących go elementów: umowy i regulaminu.

Stanowisko, iż art. 56 ust. 3 P.t. określa niezbędne elementy umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, jako odrębnego od regulaminu dokumentu, podziela S. Piątek. W swoim komentarzu do P.t. wskazuje on, iż "przepisy o zawartości umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych (art. 56 ust. 3 P.t.) oraz regulaminu, który dostawca jest zobowiązany ustanowić na podstawie art. 59 P.t., określają wymagania dotyczące treści stosunku prawnego, który łączy dostawcę usług z użytkownikiem końcowym. Przepisy te nie zostały skoordynowane w taki sposób, aby jednoznacznie rozgraniczyć postanowienia zawarte w regulaminie i umowie. Niektóre postanowienia (np. tryb postępowania reklamacyjnego) są przewidziane w obydwu dokumentach". Wskazuje on także m.in., że "art. 56 ust. 3 pkt 6 nakazuje określenie wysokości kar umownych w umowie, natomiast zasad wypłacania tych kar - w regulaminie". Odnosząc się natomiast do zakresu niezbędnych elementów umowy stwierdza, iż "w ust. 3 wymienione zostały sprawy, które powinny być rozstrzygnięte w umowie. Brak rozstrzygnięć w kwestiach wymienionych w ust. 3 stanowi naruszenie ustawy".

Przepisy P.t., jako źródło powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczące niezbędnych elementów umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych i regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych, nie są normami ius dispositivum, a normami bezwzględnie powszechnie obowiązującymi, tj. normami ius cogens. Ich stosowanie nie jest także zależne od faktu, czy przewidują bądź wprowadzają rozwiązania korzystne albo niekorzystne dla stron. Strony umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie mogą zatem w ogóle decydować swobodnie o ich stosowaniu. Niedopuszczalne jest zatem z punktu widzenia porządku prawnego decydowanie przez strony umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych o kwestiach regulowanych w podpisywanej umowie, skoro ustawodawca wskazał już te kwestie w sposób imperatywny.

Regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych, jako ustalony przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego wzorzec umowny w rozumieniu art. 384 k.c., wiąże drugą stronę umowy jeżeli został jej doręczony wraz z umową, bądź gdy druga strona mogła się z łatwością dowiedzieć o jego treści, w sytuacji, gdy posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte (nie dotyczy to umów zawieranych z udziałem konsumentów). Zgodnie z zasadą swobody umów, wyrażoną w art. 3531 k.c., strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Różnica między umową a regulaminem przejawia się również w tym, iż treść umowy może być przez strony negocjowana, (niezależnie od tego, że w praktyce są to umowy adhezyjne, formularzowe) natomiast treść regulaminu jest narzucona przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego i w żadnym wypadku nie podlega negocjacjom. Z tego też względu bardzo ważne dla abonenta postanowienia umowne (jak wysokość kar umownych czy warunki przedłużenia i rozwiązania umowy) muszą być zawarte w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych, a nie w regulaminie.

Na gruncie obowiązującego prawa zawarcie w treści dokumentu, obejmującego umowę, jedynie adnotacji odsyłającej do regulaminu, w zakresie postanowień umownych, których zamieszczenie w umowie jest wymagane przez art. 56 ust. 3 P.t., stanowi naruszenie ustawy i jednocześnie naruszenie przez Operatorów obowiązku informacyjnego w stosunku do użytkowników końcowych.

Opublikowano: www.bip.uke.gov.pl