PT8/033/320/1011/SBA/13/RD124159

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2013 r. Ministerstwo Finansów PT8/033/320/1011/SBA/13/RD124159

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2008 r. nr IPPP1/443-300/08-02/AW, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, na wniosek z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub przeniesienia własności lokalu, zmienia ww. interpretację z urzędu, stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2008 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wpłynął ww. wniosek z dnia 12 lutego 2008 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub przeniesienia własności lokalu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wybudował budynki mieszkalne w latach 70-tych - 90-tych. Zasiedlenie i ustanowienie spółdzielczego prawa do lokali znajdujących się w tych budynkach nastąpiło również w latach 70-tych - 90-tych. Po wejściu w życie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), tj. po dniu 1 maja 2004 r., w niektórych lokalach zostało ponownie ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu na rzecz osób bliskich w trybie art. 15 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. z późn. zmianami. Obecnie osoby te wystąpiły z wnioskiem do Spółdzielni o przeniesienie własności lokalu w trybie art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dn. 15 grudnia 2000 r. z późn. zm. lub przekształcenie przysługującego im prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie niektórych innych ustaw. Warunkiem przeniesienia własności lokalu bądź przekształcenia prawa do lokalu jest spłata nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji w części odpowiadającej na dany lokal. W wielu przypadkach są to kwoty od 3,00 zł do 10,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym w przypadku przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub przeniesienia własności lokalu przysługuje zwolnienie od podatku, w związku z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy ewentualną podstawą opodatkowania powinna być wnoszona przez członka nominalna kwota umorzenia kredytu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym podatek VAT nie powinien być naliczany w związku z art. 43 ust. 1 pkt 2 (towary używane). Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), jeżeli w okresie 5-ciu lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego pomniejszona o kwotę podatku.

Artykuł 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług odnosi się do przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych obowiązujących do 30 lipca 2007 r. Zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. z późn. zmianami, członek Spółdzielni przy przekształceniu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe lub odrębną własność wnosi nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji przypadającej na dany lokal. Zdaniem Wnioskodawcy zwaloryzowany wkład mieszkaniowy jest równy wartości rynkowej lokalu pomniejszonej o nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na dany lokal co wynika z art. 11 ust. 2.1 i 2.2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. z późn. zm. Wnioskodawca uważa, że podstawą opodatkowania nie powinna być również nominalna kwota umorzenia kredytu, ponieważ w całości odprowadzana jest do budżetu państwa.

W dniu 17 marca 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając, na podstawie przepisów § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), w imieniu Ministra Finansów - wydał interpretację indywidualną nr IPPP1/443-300/08-2/AW, w której uznał, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przywołał treść przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 pkt 5, art. 29 ust. 8, art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 10 i art. 43 ust. 2 i 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

Organ podatkowy mając na uwadze wskazane przepisy wskazał, iż przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego ustanowionego po 1 maja 2004 r. na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub przeniesienia własności lokalu w sytuacji gdy przekształcenie to następuje w ciągu 5 lat od ustanowienia lokatorskiego prawa do lokalu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jak wskazał Wnioskodawca). Podstawą opodatkowania przy przekształceniu jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego pomniejszona o kwotę podatku.

Tym samym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2008 r. nr IPPP1/443-300/08-2/AW, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia od podatku VAT przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub przeniesienia własności lokalu jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego. Jak wynika z powołanego art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług czynności określone w tym przepisie z dniem 1 maja 2004 r. zostały zrównane z dostawą towarów.

Zgodnie natomiast z art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą.

Mając na uwadze powyższe przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, jeżeli ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu i jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż wybudował budynki mieszkalne w latach 70-tych - 90-tych. Zasiedlenie i ustanowienie spółdzielczego prawa do lokali znajdujących się w tych budynkach nastąpiło również w latach 70-tych - 90-tych. Po wejściu w życie ustawy o podatku od towarów i usług, tj. po dniu 1 maja 2004 r., w niektórych lokalach zostało ponownie ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu na rzecz osób bliskich w trybie art. 15 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. lub przekształcenie przysługującego im prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie niektórych innych ustaw.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub przeniesienie własności lokalu należało zatem uznać za nieprawidłowe.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 17 marca 2008 r. nr IPPP1/443-300/08-2/AW, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Minister Finansów nie zajął stanowiska odnośnie opodatkowania ponownego ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na rzecz osób bliskich po dniu 1 maja 2004 r. przedstawionego w stanie faktycznym, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem pytania i stanowiska Wnioskodawcy.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl