PT8/033/18/131/SBA/11/PT-1024/RD-13934

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2013 r. Ministerstwo Finansów PT8/033/18/131/SBA/11/PT-1024/RD-13934

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 5 listopada 2010 r. nr ILPP2/443-1278/10-2/JK wydanej w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, na wniosek z dnia 4 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku, zmienia ww. interpretację z urzędu stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku w zakresie opodatkowania stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7% robót budowlano-montażowych związanych z przebudową i rozbudową budynku mieszkalno-usługowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynął ww. wniosek z dnia 4 sierpnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

W 2008 r. wraz z kilkoma innymi osobami Wnioskodawca zakupił na współwłasność budynek hotelowo-gastronomiczny. Obiekt ten nie był użytkowany, a jego stan techniczny wymagał działań zabezpieczających i nie zezwalał na użytkowanie.

Obiekt składa się z dwóch dobudowanych do siebie budynków, które powiązane są ze sobą i stanowią integralną całość. Starsza przedwojenna część obiektu to budynek z dwiema kondygnacjami nadziemnymi wraz z poddaszem. Nowsza dobudowana część budynku z 1999 r. posiada dwie kondygnacje nadziemne wraz z niedokończonym poddaszem. Jest to budynek w stanie surowym bez dachu. Celem nabycia tego obiektu była jego przebudowa i rozbudowa, a po jej zakończeniu osiąganie przychodów z najmu mieszkań i powierzchni niemieszkalnej. Przebudowa polega na zmianie sposobu użytkowania budynku z funkcji hotelowo-gastronomicznej na funkcję mieszkalno-usługową. Rozbudowa polega na nadbudowie jednej kondygnacji wraz z poddaszem użytkowym w celu uzyskania dodatkowych pomieszczeń mieszkalnych. Przebudowa i rozbudowa doprowadzi do uzyskania następujących stref funkcjonalnych:

* piwnica oraz parter - funkcja usługowa,

* I, II, III piętro - funkcja mieszkaniowa.

Zgodnie z projektem budowlanym opracowanym dla celów tej przebudowy powierzchnia użytkowa części mieszkalnej stanowić będzie ok. 70% całości powierzchni użytkowej obiektu po przebudowie i rozbudowie. W dniu 8 kwietnia 2009 r. Burmistrz decyzją ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na przebudowie i nadbudowie oraz zmianie sposobu użytkowania budynku hotelowego z przeznaczeniem na budynek mieszkalno-usługowy. W dniu 24 listopada 2009 r. Starosta decyzją zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę, wykonanie robót budowlanych oraz na zmianę sposobu użytkowania dla inwestycji obejmującej przebudowę i rozbudowę budynku hotelowego na budynek mieszkalno-usługowy.

W dniu 12 marca 2010 r. zawarta została z firmą budowlaną, podatnikiem podatku VAT umowa, której przedmiotem jest wykonanie budynku mieszkalno-usługowego w stanie wykończonym "pod klucz", w zakresie określonym w dokumentacji projektowej stanowiącej załącznik do umowy. Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy określono w jednej łącznej kwocie jako wynagrodzenie ryczałtowe netto. Do ceny tej wykonawca doliczy należny podatek VAT. Zgodnie z zapisami umowy, w ramach uzgodnionego wynagrodzenia wykonawca zobowiązany jest wykonać wszelkie prace w ilościach koniecznych, wynikających z dokumentacji projektowej, bez względu na to czy prace zostały ujęte w kosztorysach ofertowych jako odrębna pozycja, a także niezależnie od przyjętych w kosztorysach ilości prac. Cena ryczałtowa obejmuje wszelkie koszty związane z wykonaniem robót zewnętrznych (zajęcie chodnika i pasa drogowego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku VAT powinna być zastosowana z tytułu robót budowlano-montażowych związanych z przebudową i rozbudową budynku mieszkalno-usługowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla wykonania całości robót budowlano-montażowych objętych opisaną umową powinna być zastosowana 7% stawka podatku VAT. Zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, z wyłączeniem lokali użytkowych. W myśl art. 2 pkt 12 ustawy o podatku VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki mieszkalne stałego zamieszkiwania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w dziale 11. W świetle rozporządzenia w sprawie PKOB, budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, w których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Nabyty obiekt był budynkiem niemieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB w dziale 12 - hotele i budynki zakwaterowania turystycznego (PKOB 121). Roboty budowlane będące przedmiotem umowy będą prowadzone na podstawie stosownej dokumentacji, w tym pozwolenia na budowę. W dniu 24 listopada 2009 r. Starosta powiatu wydał decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę oraz na zmianę sposobu użytkowania budynku. Z dokumentów tych wynika, że przedmiotem robót budowlanych będzie przebudowa i rozbudowa budynku, który w efekcie tych prac będzie budynkiem mieszkalno-usługowym. Dokumenty te stanowiły podstawę zawarcia umowy o roboty budowlane. Jak wynika z projektu budowlanego powierzchnia lokali niemieszkalnych po dokonaniu przebudowy będzie stanowiła ok. 70% całkowitej powierzchni użytkowej. Według PKOB obiekt taki podlega sklasyfikowaniu w grupowaniu 112 - "budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe". Niewątpliwie prace objęte umową dotyczą części mieszkalnej jak również lokali niemieszkalnych. Natomiast część robót dotyczy budynku jako całości i nie jest możliwe przypisanie ich do części mieszkalnej lub niemieszkalnej. Jest to przykładowo; wykonanie pokrycia dachowego, montaż rynien i rur spustowych, wykonanie elewacji. Przedmiotem umowy za określone wynagrodzenie ryczałtowe jest wykonanie kompleksowe robót budowlanych w budynku mieszkalnym jako całości. W umowie nie zostało wskazane jakie roboty budowlane i za jaką cenę dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, dlatego też należy uznać, iż roboty te w całości powinny być opodatkowane według stawki 7%, w myśl § 37 rozporządzenia.

W dniu 5 listopada 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając na podstawie przepisów § 2 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w imieniu Ministra Finansów - wydał interpretację indywidualną nr ILPP2/443-1278/10-2/JK, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanej interpretacji indywidualnej przywołał przepisy art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 i 3, art. 41 ust. 1, art. 41 ust. 2, art. 41 ust. 12 i 12a oraz 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) oraz § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.), a także rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).

Następnie organ ten wskazał, że w świetle przepisów z obniżonej stawki podatku VAT korzystają: budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy) oraz roboty budowlano-montażowe, a także remonty i roboty konserwacyjne dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego nieobjęte społecznym programem mieszkaniowym. Zatem z powyższych regulacji wynika, iż obniżona stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie jedynie w przypadku tych obiektów, których głównym celem jest cel mieszkaniowy.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu dla ustalenia właściwej stawki podatku VAT istotna jest klasyfikacja obiektu budowlanego, istniejącego w momencie wykonywania prac budowlanych. Natomiast bez znaczenia pozostaje fakt, iż budynek niemieszkalny po zakończeniu robót budowlanych będzie zaklasyfikowany jako budynek mieszkalno-usługowy.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opisany zaistniały stan faktyczny Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że roboty budowlano-montażowe wykonywane na przedmiotowym obiekcie, tj. budynku hotelowo-gastronomicznym (sklasyfikowanym w PKOB w dziale 12) podlegają opodatkowaniu podstawową 22% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. W opisanym przypadku organ uznał, że przedmiotowy budynek hotelowo-gastronomiczny należy klasyfikować do budynków niemieszkalnych. Bowiem dopiero w wyniku jego przebudowy na budynek o przeznaczeniu mieszkalno-usługowym, dojdzie do zmiany klasyfikacji wg PKOB, tj. z budynków o charakterze niemieszkalnym (PKOB 12) na budynki o charakterze mieszkalnym (mieszkalno-usługowym) (PKOB 11).

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749) minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy należało stwierdzić, że interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2010 r. nr ILPP2/443-1278/10-2/JK, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7% robót budowlano-montażowych związanych z przebudową i rozbudową budynku mieszkalno-usługowego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy przewidują dla niektórych czynności stawki obniżone.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto na podstawie § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r., w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Artykuł 2 pkt 12 ustawy zawiera definicje obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą obiektami takimi są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jednocześnie należy zauważyć, że w myśl art. 3 pkt 6, 7 i 7a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez:

* budowę - należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego;

* roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;

* przebudowę - należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji.

Ponadto zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a art. 146 ustawy, rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczanie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Jak wynika z wymienionych wyżej przepisów preferencyjna stawka opodatkowania w wysokości 7% znajduje zastosowanie do usług budowlanych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (z wyłączeniem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach niemieszkalnych.

W świetle powyższych uregulowań należy uznać, że dla określenia właściwej stawki podatku VAT na usługi budowlanej związanej z przebudową i rozbudową obiektu budowlanego (lub jego części) uzasadnione jest odniesienie się do statusu obiektu budowlanego (jego części), który ma być efektem inwestycji.

Stawka preferencyjna - 7% będzie zatem miała zastosowanie wówczas, gdy w wyniku przebudowy (rozbudowy) obiekt budowlany jej poddany będzie się kwalifikował do budynków mieszkalnych (dział 11 PKOB), przy czym klasyfikacja i zmiana przeznaczenia musi mieć odzwierciedlenie w stosownej dokumentacji (np. w zawartych umowach, czy też w decyzji o pozwoleniu na budowę).

Nadmienić przy tym należy, że odmienna interpretacja prowadziłaby do nieuzasadnionego różnicowania stawki VAT np. w odniesieniu do inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego, od inwestycji polegającej na przebudowie (rozbudowie) obiektu niezaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w wyniku której powstanie budynek mieszkalny.

Według przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca w 2008 r. wraz z kilkoma innymi osobami zakupił na współwłasność budynek hotelowo-gastronomiczny. Obiekt ten nie był użytkowany, a jego stan techniczny wymagał działań zabezpieczających i nie zezwalał na użytkowanie.

Obiekt składa się z dwóch dobudowanych do siebie budynków, które powiązane są ze sobą i stanowią integralną całość. Starsza przedwojenna część obiektu to budynek z dwiema kondygnacjami nadziemnymi wraz z poddaszem. Nowsza dobudowana część budynku z 1999 r. posiada dwie kondygnacje nadziemne wraz z niedokończonym poddaszem. Jest to budynek w stanie surowym bez dachu. Celem nabycia tego obiektu była jego przebudowa i rozbudowa, a po jej zakończeniu osiąganie przychodów z najmu mieszkań i powierzchni niemieszkalnej. Przebudowa polega na zmianie sposobu użytkowania budynku z funkcji hotelowo-gastronomicznej na funkcję mieszkalno-usługową. Rozbudowa polega na nadbudowie jednej kondygnacji wraz z poddaszem użytkowym w celu uzyskania dodatkowych pomieszczeń mieszkalnych. Przebudowa i rozbudowa doprowadzi do uzyskania następujących stref funkcjonalnych:

* piwnica oraz parter - funkcja usługowa,

* I, II, III piętro - funkcja mieszkaniowa.

Zgodnie z projektem budowlanym opracowanym dla celów tej przebudowy powierzchnia użytkowa części mieszkalnej stanowić będzie ok. 70% całości powierzchni użytkowej obiektu po przebudowie i rozbudowie. W dniu 8 kwietnia 2009 r. Burmistrz decyzją ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na przebudowie i nadbudowie oraz zmianie sposobu użytkowania budynku hotelowego z przeznaczeniem na budynek mieszkalno-usługowy. W dniu 24 listopada 2009 r. Starosta decyzją zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę, wykonanie robót budowlanych oraz na zmianę sposobu użytkowania dla inwestycji obejmującej przebudowę i rozbudowę budynku hotelowego na budynek mieszkalno-usługowy.

W dniu 12 marca 2010 r. zawarta została z firmą budowlaną, podatnikiem podatku VAT umowa, której przedmiotem jest wykonanie budynku mieszkalno-usługowego w stanie wykończonym "pod klucz", w zakresie określonym w dokumentacji projektowej stanowiącej załącznik do umowy. Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy określono w jednej łącznej kwocie jako wynagrodzenie ryczałtowe netto. Do ceny tej wykonawca doliczy należny podatek VAT. Zgodnie z zapisami umowy, w ramach uzgodnionego wynagrodzenia wykonawca zobowiązany jest wykonać wszelkie prace w ilościach koniecznych, wynikających z dokumentacji projektowej, bez względu na to czy prace zostały ujęte w kosztorysach ofertowych jako odrębna pozycja, a także niezależnie od przyjętych w kosztorysach ilości prac. Cena ryczałtowa obejmuje wszelkie koszty związane z wykonaniem robót zewnętrznych (zajęcie chodnika i pasa drogowego).

Pomimo, że opisany obiekt budowlany (budynek hotelowo-gastronomiczny) przed przebudową został sklasyfikowany do budynków niemieszkalnych (zgodnie z klasyfikacją PKOB dział 12), to w wyniku przebudowy, zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy przedmiotowy obiekt zostanie zakwalifikowany jako budynek o charakterze mieszkalnym (mieszkalno-usługowy sklasyfikowany w PKOB dział 11).

Zdaniem Ministra Finansów, w przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym, roboty budowlano-montażowe w zakresie przebudowy i rozbudowy opisanego wyżej budynku posiadającego funkcję hotelowo-gastronomiczną na budynek mieszkalno-usługowy sklasyfikowany w dziale PKOB w dziale 11 - budynki mieszkalne - podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług, o ile zmiana przeznaczenia i klasyfikacji znajduje potwierdzenie w stosownej dokumentacji (np. zawartych umowach, w decyzji o pozwoleniu na budowę).

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług stawką w wysokości 7% całości robót budowlanych w zakresie przebudowy i rozbudowy budynku posiadającego funkcję hotelowo-gastronomiczną na budynek mieszkalno-usługowy sklasyfikowany w dziale PKOB w dziale 11 - budynki mieszkalne, należało uznać za prawidłowe. Zaznaczenia wymaga jednak fakt, że gdyby przedmiotowe roboty budowlane dotyczyły również infrastruktury towarzyszącej do tej części robót zastosowanie znajdzie stawka 23%.

Mając powyższe na względzie należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 5 listopada 2010 r. ILPP2/443-1278/10-2/JK, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcia naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § I ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl