PS3.054.2.2017 - Stanowisko MF w sprawie kar przewidzianych w tzw. ustawie hazardowej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2017 r. Ministerstwo Finansów PS3.054.2.2017 Stanowisko MF w sprawie kar przewidzianych w tzw. ustawie hazardowej.

W odpowiedzi na Interpelację nr 10789 Pana (...), Posła na Sejm RP, w sprawie kary za nielegalne urządzanie gier hazardowych, o której mowa w ustawie z dnia 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 88), przesłaną do Ministerstwa Finansów w dniu 9 marca 2017 r., uprzejmie informuję, co następuje.

Wyżej wspomniana nowelizacja ustawy o grach hazardowych, która wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia 2017 r. wprowadza zmiany m.in. w katalogu kar określonym w art. 89 ustawy.

Przytoczona w Interpelacji kara w wysokości 100 tys. zł za każdy automat do gier dotyczy kar nakładanych za jeden z poniższych czynów, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 1, 3 i 4.

Artykuł 89. 1. Karze pieniężnej podlega:

1)

urządzający gry hazardowe bez koncesji, bez zezwolenia lub bez dokonania wymaganego zgłoszenia;

2)

(...)

3)

posiadacz zależny lokalu, w którym znajdują się niezarejestrowane automaty do gier i w którym prowadzona jest działalność gastronomiczna, handlowa lub usługowa;

4)

posiadacz samoistny lokalu, w którym znajdują się niezarejestrowane automaty do gier i w którym prowadzona jest działalność gastronomiczna, handlowa lub usługowa, o ile lokal nie jest przedmiotem posiadania zależnego (...).

Należy zauważyć, że kary określone w art. 89 ustawy o grach hazardowych, w tym przywołana w Interpelacji nr 10789 kara 100 tys. zł, przewidziana w ust. 1 pkt 1, 3 i 4, mają charakter odpowiedzialności administracyjnej i nie są związane z odpowiedzialnością karno-skarbową, regulowaną przez Kodeks karny skarbowy, do którego częściowo odwołują się pytania będące przedmiotem Interpelacji nr 10789.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy również wskazać, że w przypadku sankcji administracyjnej ustawodawca nie nakłada kary o charakterze odwetowym, ponieważ celem określonej w tym przepisie kary pieniężnej nie jest odpłata za naruszenie dóbr prawnie chronionych (np. zdrowie obywateli, porządek publiczny, mienie prywatne czy państwowe), lecz restytucja utraconych przez Skarb Państwa dochodów. Zgodnie z art. 74 pkt 5 ustawy o grach hazardowych stawka podatku od gier wynosi 50% dla gry na automacie. Podmiot prowadzący działalność hazardową niezgodnie z prawem nie podlega kontroli i nie uiszcza należnych podatków. Dodatkowo wskazać należy, że działalność polegająca na urządzaniu gier na automatach jest bardzo dochodowa.

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw proponowana wysokość kary za urządzanie gier na automatach bez wymaganej koncesji wynosząca 100 000 zł wynika z dokonywanych szacunków średnich przychodów z automatu. Zgodnie z posiadanymi danymi średni roczny przychód z automatu znajdującego się poza kasynem gry wynosi ok. 300 000 zł, a w kasynie gry ok. 500 000 zł. Zauważyć przy tym należy, że szacunki te odnoszą się do legalnych automatów, które mają określony prawnie poziom minimalnych wygranych w stosunku do wpłaconych stawek. Automaty działające nielegalnie nie podlegają takim ograniczeniom, w związku z czym przychód z nich może być jeszcze większy. Podobnie wpływ na rentowność nielegalnych automatów ma niestosowanie się do limitów lokalizacyjnych i ograniczeń wiekowych uczestników gier. Tym samym podniesienie wysokości kary z 12 000 zł do 100 000 zł nie zmienia jej restytucyjnego charakteru i służy jedynie dostosowaniu jej wysokości do poziomu rzeczywistych strat ponoszonych przez Skarb Państwa.

Z tych względów kary z art. 89 ustawy o grach hazardowych nie mogą być uznane za nadmiernie dolegliwe i nieproporcjonalne.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl