PS1.054.8.2017 - Stanowisko MF w sprawie podniesienia progu zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu sprzedaży rzeczy ruchomych

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2017 r. Ministerstwo Finansów PS1.054.8.2017 Stanowisko MF w sprawie podniesienia progu zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu sprzedaży rzeczy ruchomych

W odpowiedzi na interpelację poselską z dnia 10 kwietnia 2017 r. nr 11601 Pana Wojciecha Murdzka - Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie kosztów związanych z obsługą deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podniesienia progu zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu sprzedaży rzeczy ruchomych, uprzejmie informuję, co następuje.

I. Informacje dotyczące obsługi deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych

Obowiązujące struktury organizacyjne w urzędach skarbowych - określone zarządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie organizacji urzędów skarbowych i izb administracji skarbowej oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Roz. i Fin. z 2017 r. poz. 11), nie przewidują podziału komórek w urzędach skarbowych na komórki dedykowane wyłącznie do zadań związanych z obsługą jednego rodzaju podatku. Alokacji środków w ramach posiadanych zasobów ludzkich, dokonują naczelnicy urzędów skarbowych, którzy odpowiadają za prawidłową i terminową realizację zadań urzędu. Dlatego też, nie jest możliwe wyodrębnienie wydatków poniesionych w zakresie poboru jednego, konkretnego podatku, w tym mi.in. wydatków związanych z poborem podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że przepisy uchylone ww. zarządzeniem, również nie przewidywały podziału komórek organizacyjnych w urzędach skarbowych, na komórki indywidualnie dedykowane do poboru poszczególnych podatków.

Z informacji przekazanych przez izby administracji skarbowej wynika, że obsługą deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), w tym dotyczących zadeklarowanych przez podatników transakcji poniżej 3.500 zł, zajmowała się ogółem następująca liczba pracowników urzędów skarbowych:

* 2014 r. - 869 osób,

* 2015 r. - 890 osób,

* 2016 r. - 886 osób.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że pracownicy poszczególnych urzędów skarbowych zajmują się nie tylko obsługą deklaracji PCC, ale wykonują również inne zadania określone w zakresie przypisanych im czynności.

Na podstawie informacji przekazanych przez izby administracji skarbowej, przedstawiam w załączeniu dane dotyczące złożonych w latach 2014 - 2016 deklaracji PCC., w tym z zadeklarowanymi przez podatników, transakcjami poniżej 3500 zł.*

kwoty w tys. zł

Wyszczególnienie

2014 r.

2015 r.

2016 r.

Liczba wszystkich deklaracji PCC złożonych w urzędach skarbowych

1.548.809

1.525.513

1.833.707

Liczba deklaracji PCC dot. transakcji poniżej 3.500 zł

520.662

529.120

704.670

Udział procentowy ww. deklaracji w ogólnej liczbie deklaracji PCC

33,62%

34,68%

38,43%

Kwota podatku do zapłaty wynikająca z deklaracji dot. transakcji o wartości poniżej 3500 zł

31.770

29.047

40.201

Wpływy ogółem z tytułu PCC

1.797.611

1.749.138

2.171.513

* Powyższa tabela prezentuje kwoty podatku do zapłaty wynikające z deklaracji PCC, dotyczących ww. transakcji (a nie wpływy z podatku PCC w zakresie transakcji poniżej 3. 500 zł) oraz ogólną kwotę wpływów z podatku od czynności cywilnoprawnych w latach 2014-2016.

Ponadto należy mieć na uwadze fakt, że obecne regulacje umożliwiają składanie deklaracji w formie elektronicznej, co w efekcie przyczyni się do zmniejszenia liczby deklaracji składanych w formie papierowej oraz zwiększenia szybkości i efektywności przetwarzania zgromadzonych danych. Tym samym rozwiązanie to przyczyni się do ułatwia podatnikom z wywiązywania się z obowiązku składania deklaracji oraz zmniejszenia kosztów związanych z obsługą deklaracji.

II. Kwestie dotyczące podniesienia progu zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych

Zgodnie z art. 9 pkt 6 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 223, z późn. zm.) zwalnia się od podatku sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza kwoty 1.000 zł.

Pragnę jednak podkreślić, że przy tak określonym zwolnieniu przedmiotowym, w przypadku przekroczenia ww. podstawy opodatkowania, podatek jest obliczany od pełnej wartości podstawy opodatkowania, a nie tylko od nadwyżki przekraczającej kwotę 1.000 zł. W związku z tym, w mojej ocenie, ww. zwolnienie respektuje przesłankę ekonomiki procesu wymiaru i poboru podatku oraz jest zgodne z ratio legis tego aktu prawnego.

Należy mieć na względzie również fakt, że podniesienie progu zwolnienia do kwoty 3.500 zł (lub wyższej) skutkowałoby zmniejszeniem dochodów gmin - beneficjentów wpływów z tego podatku, a w konsekwencji wymagałoby wskazania nowych źródeł ich finansowania.

W związku, bowiem z wywodzącą się z art. 167 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zasadą autonomii podatkowej i samodzielności finansowej gmin, każda zmiana przepisów skutkująca zmniejszeniem wpływów budżetowych gmin wymaga rekompensaty z innego źródła, bądź ewentualnego zmniejszenia zakresu zadań publicznych, do realizacji których jest zobowiązana gmina.

Podsumowując, pragnę wskazać, że celem aktualnie wprowadzanej reformy systemowej w zakresie konsolidacji służb skarbowo-celnych (powołanie Krajowej Administracji Skarbowej) jest m.in. zwiększenie efektywności działania administracji skarbowej, co wpłynie również na zmniejszenie biurokracji i lepsze wykorzystanie zasobów kadrowych w obszarze wszystkich pobieranych podatków.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl