PR 443/05/06/PP - Czy działalność gospodarcza fundacji, z której pozyskane środki w całości są przekazywane na realizację celów statutowych podlega opodatkowaniu VAT?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2006 r. Urząd Skarbowy w Wieliczce PR 443/05/06/PP Czy działalność gospodarcza fundacji, z której pozyskane środki w całości są przekazywane na realizację celów statutowych podlega opodatkowaniu VAT?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieliczce, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (tekst jedn. DZ. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23 stycznia 2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza że przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny:

Fundacja została utworzona w dniu 9 marca 2005 r.

Głównymi celami fundacji zgodnie z jej statutem są:

1)

wszechstronne prowadzenie i popieranie działań w zakresie organizacji i leczenia chorych za pomocą przeszczepiania komórek macierzystych,

2)

wspieranie idei leczenia chorych za pomocą przeszczepiania komórek macierzystych, rozwoju naukowego oraz upowszechnianie osiągnięć wiedzy w dziedzinie przeszczepiania komórek macierzystych.

Fundacja jest podmiotem, który także prowadzi działalność gospodarczą.

Dochód i środki pozyskane z prowadzonej działalności gospodarczej przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych Fundacji.

Działalność Fundacji obejmuje między innymi: działalność wydawniczą, handel hurtowy i komisowy z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi i motocyklami, sprzedaż detaliczną artykułów przemysłowych i spożywczych, sprzedaż detaliczną wyrobów medycznych, organizowanie imprez kulturalnych, artystycznych i rekreacyjnych, obsługę nieruchomości, wynajem maszyn i urządzeń, edukację, działalność w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, informatykę, działalność w zakresie opieki wychowawczej i społecznej, działalność organizacji profesjonalnych, organizację i obsługę konferencji, odczytów, seminariów, sympozjów i warsztatów.

Pytanie podatnika:

Czy działalność gospodarcza Fundacji, z której pozyskane środki w całości są przekazywane na realizację celów statutowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko wnioskodawcy:

Zdaniem Fundacji do jej działalności mają zastosowanie przepisy o organizacjach pożytku publicznego i wolontariacie.

W związku z powyższym podatnik uważa, iż zwolnieniu z podatku VAT podlega sprzedaż towarów dokonywana przez organizacje pożytku publicznego, jeżeli towary te zostały nabyte przez te organizacje za środki pieniężne powstałe ze zbiórek, o których mowa w przepisach ustawy o zbiórkach publicznych. Według podatnika takimi środkami są środki pozyskane dzięki działalności organizacji profesjonalnych (PKWiU 91.12Z), oraz z organizowania imprez kulturalnych czy artystycznych (PKWiU 91.33Z),Podobnie traktuje środki uzyskane ze świadczenia przez Fundację usług. Usługi Fundacja świadczy wówczas, kiedy organizując imprezę kulturalną reklamuje lub promuje daną firmę jako swojego sponsora, otrzymuje za nią stosowne wynagrodzenie wynikające z uprzednio zawartej umowy wzajemnej współpracy.

Wszystkie zorganizowane imprezy zarówno kulturalne jak i artystyczne mają głównie za cel pozyskanie maksymalnej ilości środków na realizację późniejszych celów statutowych Fundacji.

W czasie imprez sprzedawane są towary, nabyte ze środków pochodzących ze zbiórek i darowizn oraz za środki wypracowane w ramach działalności gospodarczej.

Zatem wszystkie czynności, które Fundacja wykonuje w ramach dodatkowej działalności, między innymi: organizację imprez kulturalnych, sprzedaż na tych imprezach cegiełek, koszulek lub innych przedmiotów, reklamę lub promocję swoich sponsorów, za odpłatnością potwierdzoną rachunkami, zgodnie ze stanowiskiem podatnika korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

OCENA STANOWISKA PYTAJĄCEGO:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, iż czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Na podstawie art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W oparciu o art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Towary i usługi klasyfikowane są w oparciu o klasyfikację zgodnie z przepisami o statystyce publicznej za wyjątkiem usług elektronicznych.

Według art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl zaś art. 15 ust. 3b za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, właściwego dla osoby prawnej podatnikami mogą być również jednostki organizacyjne osoby prawnej, będące organizacją pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135) prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli samodzielnie sporządzają sprawozdanie finansowe.

Natomiast zgodnie z ust. 3c art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedażą dokonywaną przez podatników, o których mowa w ust. 3b, jest także odpłatne przekazywanie towarów oraz świadczenie usług pomiędzy jednostkami organizacyjnymi wchodzącymi w skład osoby prawnej. Powyższe przepisy korespondują z art. 6-10 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie cyt. uprzednio.

Wynika z nich, iż statutowa działalność organizacji pozarządowej oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w części obejmującej działalność pożytku publicznego, nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów Prawa działalności gospodarczej i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Prowadzenie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości. Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio w przypadku organizacyjnego wyodrębnienia działalności pożytku publicznego.

A zatem wszelka działalność fundacji, poza działalnością pożytku publicznego, jest działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Katalog zwolnień od podatku od towarów i usług zawiera art. 43 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z pkt 1 ww. przepisu zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Załącznik Nr 4 w poz. 10 wymienia usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) oznaczone symbolem PKWiU - 91.

Usługi świadczone przez Fundację są sklasyfikowane w Dziale 91 PKWiU a zatem wymienione zwolnienie ich dotyczy.

Jednakże zapis wyraźnie odnosi się wyłącznie do usług świadczonych zgodnie z celami statutowymi. Wg opisanego przez wnioskodawcę stanu faktycznego będą to:

-

usługi w zakresie organizacji i leczenia chorych za pomocą przeszczepiania komórek macierzystych.

-

usługi w zakresie rozwoju naukowego oraz rozpowszechniania wiedzy z zakresu przeszczepiania komórek macierzystych.

Natomiast pozostałą część usług świadczonych przez Fundację zalicza się do działalności gospodarczej, prowadzonej wprawdzie dla osiągnięcia celów statutowych, lecz opodatkowanej zgodnie z art. 41 ustawy o VAT w zależności od klasyfikacji opartej o ustawę o statystyce publicznej.

Na mocy art. 82 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:

1)

specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;

2)

przebieg realizacji budżetu państwa;

3)

potrzebę uzyskania dostarczonej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;

4)

przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Minister Finansów skorzystał z uprawnień ustawowych i Rozporządzeniem z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97 poz. 970 z późn. zm./ określił inne zwolnienia od podatku niż wymienione w art. 43-81 ustawy oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień.

§ 8 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia stanowi iż, zwalnia się od podatku dostawę towarów, z wyłączeniem towarów wymienionych w załączniku Nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257), dokonywaną przez organizacje pożytku publicznego, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.), jeżeli towary te zostały nabyte przez te organizacje:

a)

jako darowizny rzeczowe pochodzące ze zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162, z późn. zm.),

b)

za środki pieniężne pozyskane ze zbiórek, o których mowa w przepisach wymienionych w lit. a z zastrzeżeniem ust. 2 i 3".

Zgodnie z § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się:

1)

do pozostałej działalności, niezaliczonej do działalności pożytku publicznego, wyodrębnionej na podstawie art. 21 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

2)

jeżeli organizacja pożytku publicznego narusza warunki lub zasady działania określone w ustawie wymienionej w pkt 1.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, obowiązuje w odniesieniu do towarów:

1)

których wartość rynkowa uwzględniająca podatek przekracza 2.000 zł - wyłącznie w przypadku, gdy organizacja pożytku publicznego posiada dokumentację pozwalającą na identyfikację darczyńcy i potwierdzającą dokonanie darowizny, a w przypadku darowizny z terytorium państwa trzeciego posiada dodatkowo dokument celny, z którego wynika, że import tych towarów nie korzystał ze zwolnień, o których mowa w art. 81 ustawy,

2)

pod warunkiem, że nabycie przez organizację pożytku publicznego zostało udokumentowane posiadaną fakturą lub dokumentem celnym potwierdzającym, że import towarów nie korzystał ze zwolnień, o których mowa w art. 81 ustawy.

Na podstawie art. 22 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie organizacje pozarządowe oraz inne podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego uzyskują status organizacji pożytku publicznego z chwilą wpisania do tego Rejestru informacji o spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 20, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Wnioskodawca nie sprecyzował jednoznacznie czy posiada status organizacji pożytku publicznego a jedynie oświadczył, iż do jego działalności statutowej mają zastosowanie przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ministra finansów, w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług posiadanie statusu organizacji pożytku publicznego jest warunkiem niezbędnym. W takim wypadku, ze zwolnienia od podatku będzie korzystała jedynie dostawa tych towarów, które odpowiadają powyższym wymogom (pochodzą ze zbiórek publicznych).

Zbycie (dostawa) pozostałych towarów powinna być opodatkowana zgodnie z przepisami art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług z uwzględnieniem klasyfikacji opartej o ustawę o statystyce publicznej.

Wyrazem zasady powszechności opodatkowania jest płacenie podatków przez podmioty zobowiązane. Zwolnienia z podatku są odstępstwem od powyższej zasady i należy je stosować ściśle w/g postanowień ustaw podatkowych oraz przepisów wykonawczych. Niedopuszczalne jest rozszerzenie zwolnień na inne zdarzenia czy okoliczności, których przepisy nie wymieniają.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego stwierdza się, iż nie ma podstaw do wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez Fundację w celu zdobycia środków przeznaczonych na działalność statutową.

Fundacja jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane w rozumieniu art. 5 ww. ustawy.

W związku z powyższym dotyczą jej wszelkie obowiązki wynikające z art. 96 (rejestracja), 99 (składanie deklaracji), 103 (obliczanie i wypłacanie podatku), 106 (wystawianie faktur), 109 (prowadzenie ewidencji), 111 (stosowanie kas rejestrujących) ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powyższych względów stanowisko wyrażone we wniosku uważa się za nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja:

-

dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

-

nie wiąże podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem tut. organu w terminie 7 dni od daty otrzymania.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl