PPB1-443/1240/05 - Usługi pośrednictwa komercyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2006 r. Izba Skarbowa w Katowicach PPB1-443/1240/05 Usługi pośrednictwa komercyjnego.

DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po wszczęciu postępowania postanowieniem z dnia 29.12.2005 r. znak: PPB1-443/1240/2005 zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z dnia 9 sierpnia 2005 r. nr PSUS/PPOI/443/228/05/ŁG wydane dla Spółki z o.o., stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika dotyczącej podatku od towarów i usług, jako wydane z rażącym naruszeniem prawa

- w ten sposób, że uznaje za prawidłowe stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 24.05.2005 r., uzupełnionym pismami z dnia 8, 14 i 19.07.2005 r. co do określenia miejsca opodatkowania podatkiem VAT usług wymienionych w pkt 1 wniosku, natomiast uznaje za nieprawidłowe stanowisko podatnika co do określenia miejsca opodatkowania podatkiem VAT usług wymienionych w pkt 2-6 przedmiotowego wniosku.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 24.05.2005 r., uzupełnionym pismami z dnia 8, 14 i 19.07.2005 r., Spółka zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie ustalenia miejsca świadczenia przy wykonywanych przez spółkę usługach. Podatnik wskazał, że świadczy następujące usługi:

* organizuje rekrutacje pracowników na terenie Polski do pracy w Unii Europejskiej (pracownicy są zatrudniani przez kontrahenta z Unii Europejskiej),

* zbiera informacje o ewentualnych polskich partnerach gospodarczych dla kontrahentów zagranicznych,

* nawiązuje kontakty i wyszukuje partnerów gospodarczych do współpracy z kontrahentami zagranicznymi,

* świadczy usługi rejestracji firm w Polsce na zlecenie kontrahenta zagranicznego,

* wykonuje analizy sytuacji ekonomicznej firm polskich wytypowanych do współpracy przez zagranicznego kontrahenta,

* pośredniczy w wyszukiwaniu osób (prawników, ekonomistów, tłumaczy, itp.) do współpracy w procesie rejestracji firm na terenie Polski na zlecenie kontrahenta zagranicznego.

Ponadto we wniosku wskazano, że powyższe usługi wymienione:

- w pkt 1 są zaliczane do PKWiU 74.50.1 - "Usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy",

- w pkt 2, 3, 4, 5 i 6 zaliczane są do PKWiU 74.87.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości".

Ze stanu faktycznego wskazanego przez wnioskodawcę wynika także, że ww. usługi świadczone są na rzecz kontrahentów z kraju Unii Europejskiej (Belgii i Holandii), którzy podają numer przyznany im przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Zdaniem spółki, w sprawie ma zastosowanie przepis art. 27 ustawy o podatku VAT, a świadczone usługi opodatkowane są w kraju nabywcy usług, a nie w miejscu ich powstawania, tj. w Polsce.

Postanowieniem z dnia 9 sierpnia 2005 r. nr PSUS/PPOI/443/228/05/ŁG Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu uznał za nieprawidłowe stanowisko podatnika w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Według organu I instancji działalność Spółki polegająca na rekrutacji pracowników na terenie Polski do pracy w Unii Europejskiej sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 74.50.1 "Usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy" nie może być uznana za świadczenie usług dostarczania (oddelegowania) personelu, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast usługi polegające na zbieraniu informacji o ewentualnych polskich kontrahentach gospodarczych dla kontrahentów zagranicznych, analizie ich sytuacji ekonomicznej, nawiązywaniu z nimi kontaktów, świadczeniu usług rejestracji firm w Polsce na zlecenie kontrahenta zagranicznego mieszczące się w grupowaniach wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów z 6.04.2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844) PKWiU 74.87.14-00.00 - "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości" i PKWiU 74.84.14-00.00 (wg rozporządzenia z dnia 18.03.1997 r.) - "Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości, z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw mieszkaniowych" nie należą do kategorii wyjątków wymienionych w art. 27 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług. Według tego organu, gdy nie jest możliwe zaklasyfikowanie usługi świadczonej przez polskiego podatnika do jakiejkolwiek z kategorii wyjątków wymienionych w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy o VAT, usługa ta będzie opodatkowania zgodnie z zasadą ogólną.

W dalszej części uzasadnienia postanowienia organ I instancji wskazał, że w sytuacji, gdy świadczona przez Spółkę usługa pośrednictwa związana jest z usługami innymi niż wymienione w art. 28 ust. 5 pkt 1 i 2 lit. a oraz w art. 27 ust. 3, zastosowanie znajduje przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b i ust. 6 ustawy.

Skoro Spółka we wniosku stwierdziła, że "jej kontrahenci z krajów Unii Europejskiej podają numer przyznany im przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych", zatem w takim przypadku przedmiotowe usługi świadczone przez spółkę podlegają opodatkowaniu na terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi numer, natomiast usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Tut. organ podatkowy weryfikując wyżej wym. interpretację stwierdza, co następuje:

Zgodnie z zasadą przyjętą w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Z przepisu art. 27 ust. 3 wynika, że w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

a. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

b. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Przepis art. 27 ust. 4 pkt 5 i pkt 11 cyt. ustawy określa natomiast, że wyżej wskazany przepis ust. 3 stosuje się m.in. do usług:

* dostarczania (oddelegowania) personelu,

* agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10.

I.Spółka w pkt 1 wniosku wskazała, że na zlecenie podmiotów gospodarczych z Unii posiadających numery rejestracyjne dla celów transakcji wewnątrzunijnych organizuje rekrutacje pracowników do pracy w Unii Europejskiej i pracownicy ci są zatrudniani przez kontrahenta z Unii Europejskiej.

Zatem miejsce świadczenia tych usług ustala się wg reguły określonej ww. przepisem art. 27 ust. 3. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usługi wskazanej przez podatnika, a zarazem miejscem jej opodatkowania jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zatem prawidłowe jest stanowisko podatnika wskazane w tym zakresie.

II.W odniesieniu do usług opisanych w pkt 2-6 wniosku organ odwoławczy uznał, że stanowisko podatnika przedstawione w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Usługi wymienione w tych punktach nie należą do kategorii wyjątków, dla których miejsce świadczenia ustala się wg przepisów szczególnych zawartych w art. 27 ust. 2-6 ustawy. Miejsce wykonania tych usług winno być określone wg zasady ogólnej, wyrażonej w cyt. wyżej przepisie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W związku z powyższym, miejscem świadczenia tych usług będzie terytorium Polski. Również usługi te będą podlegały opodatkowaniu na terenie kraju.

Zauważa się, że organ I instancji w tym zakresie dokonał nieprawidłowej oceny prawnej stanowiska przedstawionego przez podatnika. Swoje uzasadnienie oparł na przepisie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b i ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 maja 2005 r. stanowił, że w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit. a oraz w art. 27 ust. 3 - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce ich wykonania.

W ocenie tut. organu, w stanie faktycznym przedstawionym przez podatnika cyt. wyżej przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b ustawy nie znajduje zastosowania, - co wynika wprost z jego treści.

Konsekwencją powyższego brak jest podstaw do zastosowania w sprawie przepisu art. 28 ust. 6 ustawy o podatku VAT. Bez znaczenia w tej sytuacji jest fakt, że kontrahenci zagraniczni podają Spółce numer, pod którym są zarejestrowani dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W ocenie tut. organu, wyrażone w postanowieniu z dnia 9.08.2005 r. nr PSUS/PPOI/443/228/05/ŁG stanowisko organu I instancji dotyczące ustalenia miejsca świadczenia usług wykonywanych przez podatnika zostało oparte na błędnej ocenie prawnej przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego, czym naruszono przepis art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej, w myśl którego interpretacja, o której mowa w § 1, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Wydanie postanowienia stanowiącego interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie oparte na błędnej ocenie prawnej przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego stanowi rażące naruszenie prawa. W myśl art. 14b § 5 pkt 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Takie działanie obliguje organ II instancji do podjęcie rozstrzygnięcia w oparciu o art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

W świetle powyższego postanowiono orzec jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl