PP7-7253/475/96 - Apteki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 1996 r. Ministerstwo Finansów PP7-7253/475/96 Apteki.

W związku z pismem z 31 maja 1996 r. w sprawie odroczenia terminu prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących uprzejmie informuję, że nie znajduję uzasadnienia do dalszego zwolnienia tej grupy podatników z omawianego obowiązku. Apteki korzystały kilkakrotnie z czasowego zwolnienia z omawianego obowiązku do dnia 30 czerwca 1996 r. (łączny okres czasowego zwolnienia wyniósł 24 miesiące).

W okresie tym zarówno producenci urządzeń, jak i firmy informatyczne zajmujące się oprogramowaniem uwzględniły wymagania zgłoszone przez Naczelną Izbę Aptekarską, co zostało wyjaśnione w czasie bezpośrednich spotkań zainteresowanych stron z udziałem producentów i firm informatycznych zajmujących się tymi zagadnieniami.

Należy zwrócić jednak uwagę, że NRA przyjęła w swych wystąpieniach konwencję ciągłego zgłaszania nowych wymagań i zastrzeżeń programowych i technicznych, co ma wytworzyć przekonanie o nieprzygotowaniu właściwych rozwiązań technicznych i programowych oraz uzasadnić dalsze przesunięcie tego obowiązku w czasie. Nie odpowiada to prawdzie. Zarówno kasy rejestrujące jak i oprogramowanie tych urządzeń spełniają warunki i kryteria wymagane od tych urządzeń.

Zdarza się, że to urządzenie, jak każde inne urządzenie techniczne, może okazać się w niektórych przypadkach zawodne, lecz nie w rozmiarze i w zakresie podniesionym w piśmie. Należy bowiem zważyć, iż u tych podatników prowadzących apteki, którzy już stosują te urządzenia nie są one podnoszone lub jeżeli wystąpiły zostały usunięte. Są to bowiem zdarzenia usuwalne w drodze interwencji serwisu, a nie wady błędnej koncepcji czy konstrukcji. Należy natomiast podnieść, iż nie kasa wyręczy użytkownika z tych działań, które nie są i nie mogą być funkcją tego urządzenia.

Nie odpowiada prawdzie, że przy sprzedaży leku recepturowanego kasy nie rejestrują danych występujących na trzecim miejscu po przecinku. Kasy te wykazują wartości do 5-ciu miejsc po przecinku.

Poruszony problem numeru SWW na fakturze zawierającej lek recepturowy, (który nie ma takiego numeru) jest uregulowany. Rozwiązanie tego problemu zawiera § 38 ust. 7 oraz § 68 ust. 1 pkt 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1995 r. w sprawie wykonania przepisów o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 154, poz. 797). Należy podkreślić, że dokument drukowany przez kasę nie wymaga wpisywania symboli SWW.

Brak współpracy z programem komputerowym nie wynika z wady kasy lub drukarki, lecz jest błędem programu komputerowego i na tej płaszczyźnie należy dokonywać poprawy lub zmiany.

Ta kasa nocna nie jest objęta regulacją ustawy i stanowi specyficzną formę opłaty wliczaną do wynagrodzenia pracowników apteki za wykonywanie prac w godzinach nocnych.

Wyjaśnienie, co jest obrotem w aptece, zawiera pismo Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 1996 r. (znak: PP3-8214-182/96/JM) i kopię tego pisma otrzymała NRA do wiadomości. Wysokość tej części obrotu apteki, która przypada na sprzedaż, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. obrót na rzecz osób nie prowadzących działalności gospodarczej), określi jednocześnie termin wejścia przez podatnika w obowiązek stosowania do jego ewidencji i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zagadnienie metkowania towarów (leków) nie jest problemem znajdującym się w gestii Ministra Finansów.

Reasumując należy przypomnieć, że dotychczas Ministerstwo Finansów reagowało pozytywnie na problemy podnoszone przez NRA. Było to następstwem zarówno wagi jak i skali problemów merytorycznych związanych z wdrażaniem omawianego obowiązku. Dokonywane było ono zarówno w wyniku działań NRA jak i własnych Ministerstwa Finansów, o ile były racjonalne i zasadne. W okresie zwolnienia zostały one usunięte i nie ma obecnie racjonalnych przesłanek do dalszego odraczania terminu wdrażania tego obowiązku. Problemy, które są obecnie podnoszone nie mają zakresu i charakteru uzasadniającego dalszą zwłokę w jego realizacji.

Równocześnie należy wskazać, że ostatnio podjęta akcja kierowana przez NRA wywierania nacisku na dalsze czasowe zwolnienie z tego obowiązku tej grupy podatników nie może zmieniać ustawowych obowiązków, łamiąc zasadę systemowej równości podatników.

Informując o powyższym uprzejmie proszę o przekazanie stanowiska wszystkim zainteresowanym członkom Izb Aptekarskich.

Opublikowano: S.Podat. 1997/9/20